Hoe formaat van foto verkleinen met behoud van scherpte

Status
Niet open voor verdere reacties.

mayflower

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2009
Berichten
38
Hallo, ik worstel met het volgende: ik heb foto's van personen op landschap formaat. Ik moet hier portret foto's van maken die qua formaat/dimensie/afmeting niet al te groot moet zijn. Ik doe het volgende:
Ik crop de foto aan de rechter en linker kant en boven het hoofd. Van 4000*2667 naar 920*1150
Nu wil ik de foto kleiner maken, bijvoorbeeld 400*500 maar de scherpte behouden.

Wanneer ik de foto exporteer met 400*500 wordt de foto kleiner, maar de scherpte ook.

Is dit logisch? Of doe ik iets verkeerd?

Dank voor de antwoorden.

Ik gebruik Affinity Photo.
 
Dat is inderdaad logisch, want je haalt pixels weg. Daardoor sluiten de pixels niet meer aan zoals ze in de oorspronkelijke foto staan, en gaat de scherpte dus achteruit. Er zijn verschillende algoritmes die je kunt gebruiken bij verkleinen/vergroten van foto's, die verschillende effecten hebben bij vergroten of verkleinen.
Maar de vraag is natuurlijk: waarom zou je dat doen? En wat bedoel je precies met 'verkleinen'? In dit artikel wordt prima uitgelegd wat het verschil is tussen de verschillende technieken. Lees het eens door :).
 
Vector afbeeldingen zijn vervat in wiskundige structuren en worden gebruikt bij logo's.

Er zijn programma's voor het klein maken van afbeeldingen voor webpagina's. Wat er precies te krijgen is dat weet ik niet maar probeer IrfanView voor het groter of kleiner maken van afbeeldingen, omdat het daarbij interpolatie gebruikt en niet het weglaten van pixels. Het resultaat zou dan scherp moeten zijn en tot twee maal hoogte en breedte ook bij vergroten exact de zelfde als het origineel. Met automatisch verbeteren kunnen de kleuren wat worden opgehaald.
 
Met Topaz Gigapixel AI kun je foto's verkleinen. Misschien werkt het sowieso beter in kleinere stappen.
Gigapixel is niet heel goedkoop, maar heeft een trial van een maand (ik weet niet of er dan een watermerk in de foto komt):
https://topazlabs.com/gigapixel-ai/
 
Ik doe dat gewoon met PaintShopPro (8.1 :eek: )
Zet het aantal pixels/inch omhoog
Zet het grootte percentage weer terug op 100%
Kijk bij 'afdrukgrootte' wat het formaat dan wordt in cm.
Blijf experimenteren totdat de afdrukgrootte klopt
Als laatste klik je op 'ok'

Het aantal pixels is niet verminderd, de afmeting wel.
 

Bijlagen

  • Afbeelding1.png
    Afbeelding1.png
    10,4 KB · Weergaven: 21
Wat bedoelt vandahl met in kleine stappen? Gewoon met PSP lijkt mij toch ingewikkeld maar dat mag iedereen zelf beoordelen en waarom niet ook voorbeelden noemen van programma's die gratis zijn?

Misschien kunnen we dan beter een vergelijk maken van het eindresultaat met een proefvoorbeeld want zoals ik al schreef is het niet zeker dat het resultaat het zelfde is als origineel en dat lijkt mij hier wel van belang want het is al een uitsnede.

Een hulpprogramma voor verkleinen, wat ik bedoelde met dat er verschillende van zijn, is bijvoorbeeld Resizer. Vergroten kan deze trouwens ook als de beste en je kan zelf nog de methode van resampling kiezen! Alleen kleur aanpassen moet handmatig, waar IrfanView het automatisch verbeteren kan, en waar je dan altijd tegenaan loopt dat is dat de monitor liegt want dat hoeft bij jou niet de "echte" kleur te zijn.

Iemand die dit leest mag Resizer (abandonware) van mij nog wel downloaden hier: https://www.dropbox.com/s/lwarrim0la0o0cg/RESIZER.ZIP?dl=0
 
Ik zeg ook niet dat er PSP gebruikt moet worden, ik bedoel te zeggen, je kunt verkleinen zonder pixels weg te halen, alleen moet je er dus meer per inch 'proppen'.
Neem aan dat een beetje fatsoenlijk programma dat kan, en nee, ik kan dat niet controleren want ik gebruik PSP daarvoor en heb geen ander gratis progje daarvoor beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
De afbeelding moet een beperkt aantal pixels groot worden dus over afdrukken wordt niet gesproken. Daarbij is gemerkt dat de kwaliteit van de afbeelding dan ook minder wordt. Door toepassing van interpolatie, dit proces of deze bewerking wordt resampling genoemd, wordt de plaats van de pixels berekend en zou het eindresultaat het zelfde moeten zijn als het origineel.
 
... naar 920*1150
Nu wil ik de foto kleiner maken, bijvoorbeeld 400*500 maar de scherpte behouden.
Is dit logisch? Of doe ik iets verkeerd?
Ik gebruik Affinity Photo.
Tegenwoordig is 400x500 wel erg klein en misschien alleen geschikt voor thumbnails of avatars.
Heeft Affinity Photo geen "verscherpen" functie?
Probeer anders de (volgens mij beste) freeware foto-editor Irfanview
https://www.irfanview.com/
 
... maar probeer IrfanView voor het groter of kleiner maken van afbeeldingen, omdat het daarbij interpolatie gebruikt en niet het weglaten van pixels.
Zo'n beetje alle programma's gebruiken interpolatie voor vergroten/verkleinen.
 
Dan heb je nog wat om te leren.....
Geen woorden maar daden, zeggen wij in mijn stadje. Ik denk niet dat je een professionele fotograaf heel veel kan leren, maar als je een goed resultaat kan laten zien, dan buig ik nederig het hoofd en zet ik die van jou op een voetstuk :).
 
... en zou het eindresultaat het zelfde moeten zijn als het origineel.
Dat is onmogelijk. Je kunt een heel eind komen, maar hetzelfde wordt het nooit. Als dat wél zo is, heb je de kip met gouden eieren gevonden en ga je gigantisch binnenlopen :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan