wifi naast ethernet adapter actief

Status
Niet open voor verdere reacties.

lexcellern

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2015
Berichten
130
Ik heb nu al enkele dagen storing, waardoor er geen internet is via Ziggo. Ziggo is dan de hele dag uit de lucht.
Ik wil dit oplossen door mijn mobiele hotspot aan te zetten en kan dan via wifi van mijn mobiele abo weer internetten op de pc.
Om wifi aan te zetten, moet ik echter de ethernet adapter uitschakelen.
Helaas geeft dit diverse problemen want kennelijk heb ik die ethernet adapter ook nodig voor diverse handelingen:

Problemen:
De ethernetkabels lopen naar server en printer waardoor bij uitschakelen ethernet adapter ik niet meer kan printen en ook de server onbereikbaar is.
Ik moet nu telkens switchen: ethernet inschakelen en weer uitschakelen, de hele dag door, niet te doen.

Is het mogelijk om op je pc te kunnen internetten via wifi terwijl de ethernet gewoon beschikbaar blijft, dus niet uitgeschakeld hoeft te worden?
Volgens mij is ethernet momenteel leading: dus als ethernet adapter is ingeschakeld, werkt wifi niet. En omgekeerd dus ook, als je wifi wil laten werken, moet je je ethernet adapter uitschakelen.

Is hier een oplossing voor?
Alvast dank.
 
Als je niet kunt printen via de WiFi verbinding als de ethernet-adapter is uitgeschakeld dan is er iets goed mis met jouw netwerk of de configuratie van de server.....
Zou met name de beheerinstellingen en gebruikersmachtigingen eens goed na lopen...
 
Er is niets mis. Wifi is actief, of de LAN-verbinding is actief. Beide tegelijk actief kan niet onder windows.
Dus als de printer via de lan-kabel-server-aan de pc is gekoppeld zal die niet werken als wifi actief is.

De oplossing: koppel de printer via een usb-kabel aan de pc
 
Er is niets mis. Wifi is actief, of de LAN-verbinding is actief. Beide tegelijk actief kan niet onder windows.
Dus als de printer via de lan-kabel-server-aan de pc is gekoppeld zal die niet werken als wifi actief is.

De oplossing: koppel de printer via een usb-kabel aan de pc

Oei, dat is jammer, ik hoopte op een oplossing.
Niet alleen voor de printer, maar juist ook voor de met ethernet kabels aangesloten server, die dus bij wifi actief wegvalt.
Ik begrijp dat er niets anders opzit dan de hele tijd maar switchen tussen die 2, zolang de storing duurt (met dank aan Ziggo zakelijk, voorheen via glasvezel nooit een storing).

In ieder geval dank voor het meewerken.

ik zit overigens nog met 1 punt dat ik niet begrijp:

De printer zit al usb aangesloten op de pc, dus niet met ethernet adapter.
Hoe kan het dat als ik de ethernet adapter ingeschakeld heb, hij wél print, maar zodra ik deze adapter uitschakel, dan print hij niet?
Bijzonder.....toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Scrapheap
Wanneer je een wifi connectie maakt middels de hotspot van je mobiel, dan krijg je de IP-range van de mobiele provider.
Deze is per definitie anders dan je thuisnetwerk. Dus alle apparaten aangesloten op het thuisnetwerk zijn dan niet benaderbaar.
Heeft niets te maken dat er "iets goed fout" is aan het thuisnetwerk.

De vraag blijft of IP-range thuisnetwerk en IP-range hotspot met elkaar verbonden kunnen worden.
Technisch ja.
In de praktijk heb je daar extra software voor nodig welke netwerkverkeer (routeren) regelt.
Er zijn hier vast wel LAN-goeroes dit je hierbij kunnen helpen.
 
Onder Windows 7 heb ik de Wi-Fi om het signaal op te pikken en met de UTP daarmee in een bridge geschakeld met een switch er aan... kan ik desktops zonder WiFi ook van internet voorzien.
Dit betreft een test opstelling om te zien of die desktops een op internet werkende UTP hebben.... er kan/mag helaas geen kabel heen op die plaats.
Het werkt nu ruim 2 maanden zonder storingen.

Of dit met Win10 werkt weet ik nog niet.... (ik ga het wel testen... tis bij de kringloop mijn vrijwilligers job )

Dus iig onder Win7 kunnen zowel wifi als UTP-netwerkkaart wel samen actief zijn.. mits.... ;)

PS:
Onder Win7 kun je heel eenvoudig die bridge van Wifi->LAN maken.

  • Ga naar netwerkverbindingen en daar zie je het Wifi- en de LAN-onderdeel staan.
  • Kies eerst de ontvangende partij.... "de Wifi" ...
  • Houd vervolgens de Ctrl-toets vast...
  • En kies ook "de LAN"
  • Dan R-muis en kies voor een brug maken.
  • Volg de instructies als die komen...
  • Klaar?
  • Herstart de PC en toen was het werkend bij mij.
  • Even geduld... de eerste keer duurde het meen ik iets langer.
Ik heb er meteen een switch aan gehangen en had direct verbinding op de extra desktop die ik via de switch aansloot.

By the way: Alle settings stonden op dynamisch, IP-adres en DNS.

Ergo: Onder Windows 7 heb je geen extra software nodig om dit te doen....
En weet dan Win7 niet meer ondersteund wordt....
 
Laatst bewerkt:
Of dit met Win10 werkt weet ik nog niet.... (ik ga het wel testen... tis bij de kringloop mijn vrijwilligers job )
Net geprobeerd, en werkt onder W10 ook op dezelfde manier. <Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen>
 
Net geprobeerd, en werkt onder W10 ook op dezelfde manier. <Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen>

Ook zojuist geprobeerd in W10, eenvoudig een netwerkbrug maken van je ethernet adapter met wifi adapter.
Beiden komen dan in een netwerkbrug, als een nieuwe netwerkverbinding.
Maar.....het werkt niet, bij mij.
Internet werkt wel (via wifi dus, want ik heb nog steeds een ziggo kabel storing), maar heel instabiel, traag en hij floept er steeds even uit.
Daarnaast kan hij geen verbinding krijgen met de server, die va een netwerkkabel is verbonden.

Moet ik iets speciaals instellen om het werkende te krijgen?
 
Net geprobeerd, en werkt onder W10 ook op dezelfde manier. <Configuratiescherm\Netwerk en internet\Netwerkverbindingen>
:thumb:

Ook zojuist geprobeerd in W10, eenvoudig een netwerkbrug maken van je ethernet adapter met wifi adapter.
Tis installatie technisch gesproken andersom.....
Vanaf de wifi adapter een netwerkbrug maken met/naar de ethernet adapter ....


Heb je het zo gedaan? Echt eerst de Wifi gekozen...
Staat alles op dynamisch in de netwerk settings?
Is de PC wel herstart?
 
Laatst bewerkt:
Koop een 4G modem, iets als een Zyxel LTE3302. Stop je een kaartje in van Tele2 (enige aanbieder met "unlimited" internet en maandelijks opzegbaar). Kastje hang je vervolgens aan je netwerk en hoppa, iedereen heeft weer internet.
 
Koop een 4G modem, iets als een Zyxel LTE3302. Stop je een kaartje in van Tele2 (enige aanbieder met "unlimited" internet en maandelijks opzegbaar). Kastje hang je vervolgens aan je netwerk en hoppa, iedereen heeft weer internet.

Dat zou een handige oplossing kunnen zijn, die dan dient voor eventueel uitvallen van het huidige internet.

Ik heb momenteel een kabelaansluiting van Ziggo, waarvan de modem/router bedraad in verbinding staat met server+meerdere pc's.
Waar sluit je die 4G modem op aan dan binnen het netwerk zodat de pc's en server alle normale werk weer kunnen doen alsof er gewoon via Ziggo internet zou zijn?
Is dat gewoon een utp kabel van de ziggo modem naar de 4G modem?
Ben benieuwd hoe zo'n opstelling met extra 4G modem eruit zou komen te zien.

Alvast dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan