Naar twee tabellen via een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pagadder

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2020
Berichten
158
Via een formulier vul ik probleemloos een tabel.
Soms (niet altijd,gebeurd via het aanklikken van een checkbox) moeten een paar van die gegevens (niet allemaal) ook naar een andere tabel worden weggeschreven.
Ik heb het geprobeerd met zoiets
Code:
DoCmd.RunSQL "INSERT INTO Bedrijf(Bedrijfsnaam, Plaats, Locatie, Contactpersoon) " VALUES(Form![bedrijfsnaam], Form![plaats], Form![locatie], Form![contactpersoon]);"
Verschillende variaties, maar het lukt me niet.
Waar zit de fout of hoe kan ik dat het beste aanpakken.
 
Zou moeten werken al is het niet de handigste code; wat is het probleem?
 
Ik krijg syntaxisfout, wat ik ook probeer. Ik sta open voor handigere code.
 
Je geeft nog steeds weinig informatie. Maar zelf zou ik het zo doen:
Code:
DoCmd.RunSQL "INSERT INTO Bedrijf(Bedrijfsnaam, Plaats, Locatie, Contactpersoon) VALUES(" & Me.bedrijfsnaam & ", "  & Me.plaats & ", " & Me. locatie & ", " & Me.contactpersoon & ");"
 
Ook met uw voorbeeld krijg ik volgende foutmelding
Fout 3075 tijdens uitvoering
Syntaxisfout (operator ontbreekt) in query-expressie
 
Probeer de recordsource 's te koppelen aan een andere tabel.

Code:
Me.Recordsource = "AndereTabel"

Uiteraard veronderstel ik dan dat de velden dezelfde benaming hebben... bovendien zou ik die recordsource wijzigen alvorens je de gegevens zelf invult.
 
Kijk eens in een query of er ook daadwerkelijk een juiste query is gemaakt:
Code:
tmp = Inputbox("","","INSERT INTO Bedrijf(Bedrijfsnaam, Plaats, Locatie, Contactpersoon) VALUES(" & Me.bedrijfsnaam & ", "  & Me.plaats & ", " & Me. locatie & ", " & Me.contactpersoon & ")")
Exit Sub
DoCmd.RunSQL tmp
Code dus even aanpassen, en bij uitvoer de string uit de Inputbox kopiëren. Dan maak je een nieuwe query zonder tabellen, en plak je de query in het SQL venster. Vervolgens de query niet uitvoeren, maar de gegevens bekijken. Als er een fout in zit, geeft Access wel aan waar. En anders zie je de gegevens en kun je de query dus vanuit je code wel uitvoeren, zonder de Exit Sub uiteraard.
 
Nog steeds dezelfde foutmelding.
Ze willen het nu wat anders aanpakken.Een tweede formulier openen waarbij de gegevens van formulier automatisch worden ingevuld.
Hoe pak ik dit het beste aan?
 
Zolang we niet weten welke fout je krijgt, valt er ook niks op te lossen. Begin eens met het resultaat uit de Inputbox te posten, dan zie ik al wat meer.
 
Beide dank voor het meedenken.Na wat gefreubel de zaak aan de praat gekregen volgens de voorbeelden van OctaFisch.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan