Verschil tussen fabrieksinstellingen of schone nieuwe installatie?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Bestaat er eigenlijk essentieel verschil tussen het terugzetten naar de fabrieksinstellingen via het ingebouwde W10 systeem en het compleet schoon opnieuw installeren via een installatiemedium?
Er van uitgaande dat sowieso alle persoonlijke zaken goed gebackupped zijn.
 
Ja...
de 1e: terugzetten naar de fabrieksinstellingen via het ingebouwde W10 systeem
Dat kan alleen bij een merkgebonden systeem of als je handmatig zelf een (schijf of systeem) image maakt
Je krijgt de oude situatie van die oude datum terug als schoon systeem zonder alle updates van Windows.... moet je na het terugzetten even handmatig doen.
En.. bij een voorgeïnstalleerd systeem, meestal merk gebonden... krijg je ook alle zgn bloatware (troep software..) weer terug die bij een originele installatie horen, en dat is sterk merk afhankelijk. Normaal krijg je dan geen gele uitroeptekens in Configuratiescherm->Apparaat beheer staan.
Een deel van de gebruikte oude software zal nu ook werken. Dat deel wat je na aankoop v/h systeem geïnstalleerd hebt zal weer opnieuw geïnstalleerd moeten worden.
Tenzij je handmatig nadat alles geïnstalleerd was een (schijf of systeem) image gemaakt hebt....

de 2e:
compleet schoon opnieuw installeren via een installatiemedium?
Als... je met de media creation tool een nieuwe USB installatie stick maakt krijg je een compleet nieuw systeem. Voor de zekerheid nog de update doen van Windows.
Je krijgt dus niet de merkgebonden bloatware er bij... Het kan wel zijn dat er gele uitroeptekens in Configuratiescherm->Apparaat beheer staan.... dat betekent dat niet alle hardware door Win10 herkend is en dat je die bij de makers op moet halen en handmatig moet na installeren.
Alle software die je ooit gebruikte moet je ook nainstalleren.
 
Laatst bewerkt:
Dank! Ik proef er een beetje uit dat een compleet nieuwe installatie via de media creation tool toch de voorkeur heeft. En moeilijk is dat tegenwoordig ook allemaal niet meer. Ook bij het terugzetten naar de fabrieksinstellingen moet je toch een flink aantal in de loop der tijd vergaarde zaken opnieuw installeren.
 
Mee eens....

Maar: Maak daarna met bij Aomei backupper Free, minimaal een systeem image van het nieuwe systeem. ik maak zelf altijd een complete schijfimage, mijn data staan in principe op een andere schijf.
Wanr dan heb je echt het systeem waar je mee wilt werken en als je een probleem hebt... je bent zo klaar met terugzetten.
Dat image bestand moet wel op een andere schijf geplaatst worden, bijv een aparte externe schijf.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tips. Ik vind het altijd een beetje lastig (en daarom kwam ik er ook nooit toe) om te bepalen op welk moment je een image maakt. Behalve een paar standaard programma's die op zich ook altijd weer gemakkelijk nieuw te downloaden zijn, is er altijd sprake van het in de loop van de tijd aanpassen en aanvullen van programmatuur. En overbodig geworden programma's blijven staan uit luiheid. Bovendien spelen zich steeds meer dingen online af die je vroeger moest downloaden of krijg je levenslange licenties op programma's die je bij verlies gewoon weer simpel opnieuw kunt downloaden en installeren.
Wat dat betreft zijn de risico's tegenwoordig veel kleiner geworden en is herstel bij calamiteiten ook veel gemakkelijker dan pakweg 10 jaar geleden (zei de halve leek ;):rolleyes: ).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan