Externe HDD blijft aangeven dat hij in gebruik is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Trek die dingen ter pas en ter onpas gewoon uit en ze blijven gewoon werken, als je zeker weet dat het schrijven is gestopt maakt al die meldingen geen ... uit, niks geen corruptie wat helemaal niet kan als je hem eruit trekt al zou het externe medium nog worden gebruikt.
En ze zijn nooit in een GPT stijl geformatteerd onder de 2TB........
 
"Trek die dingen ter pas en ter onpas gewoon uit en ze blijven gewoon werken"
Nou, mijn ervaring is toch wel anders. Als je een USB-stick waar iets naar weg is geschreven er zo maar uittrekt is er wel degelijk een kans dat de hele index-tabel op die stick verknald is en dus alle inhoud weg is.

Ik heb even wat gegoogled en kwam dit tegen:

Probleem: USB-stick is in de pc gestoken en na afsluiten/beëindigen van het proces blijft windows aangeven dat de usb-stick nog in gebruik is en niet verwijderd kan worden.

Actie:
- Ga naar de logboeken van windows
- Open Windowslogboeken/Systeem
- Klik op “Huidig logboek filteren” (staat rechts, onder “acties”)
- Zet in het vak <Alle gebeurtenis-id’s> de waarde 225 en klik op OK
- Dat toont een overzicht van alle events die te maken hebben met het niet kunnen verwijderen van een extern device
- Bepaal aan de hand van de datum en tijd welke van deze acties betrekking hebben op het niet kunnen uitwerpen van het betreffende USB-device; hier staat
dan het process aangegeven dat het uitwerpen tegen houdt
- Beeindig het process dat het uitwerpen belemmert (gebruik daar bijv. Procesexplorer voor, of de Taskmanager
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Probeer het volgende eens:

Gebruik
proces10.png
Process Explorer
Open het programma en klik op Find > Find Handle or DLL (of combineer Ctrl & F), ⇨ zoek de naam van het station.
Je zult zien welk proces toegang heeft tot het station.


Je kunt vervolgens met
het proces beëindigen, waardoor je het station kunt ontkoppelen en zo weet waar de bron van dit probleem ligt.
 
Pfft, even een paar dagen geen pc gezien, is ook verfrissend ;) . Ik lees nu dat er nog driftig gereageerd is en dat ik niet het enige slachtoffer ben van wat misschien een bug in W10 is. En dat er nogal wat mogelijke oplossingen aangedragen worden die voor mij in ieder geval 'hogeschool' zijn en waar ik niet of nauwelijks aan durf te beginnen, temeer daar het voor mij al het gepruts bepaald geen hobby is ;) . En ook het risico niet wil nemen dat de HDD alsnog corrumpeert, ik blijf aan het heen-en-weer backuppen van voor mij belangrijke zaken... Mijn nieuwe pc is een SDD die in minder dan een halve minuut afsluit en weer opstart, dat is dan nog verreweg de eenvoudigste oplossing geloof ik...

Wat het 'gewoon uittrekken' betreft wat Lange Pier suggereert: Welke waarde en betekenis moet nu toegekend worden aan de aanwijzing die Senso in #4 gaf (en ik in #6): Bij de eigenschappen/beleidsregels van de HDD staat hij standaard ingesteld op ''Snel verwijderen" (de schrijfcache is uitgeschakeld). Dit in tegenstelling tot de instelbare optie van een ingeschakelde schrijfcache waarbij nadrukkelijk staat dat je het meldingspictogram "Hardware veilig verwijderen" moet gebruiken. M.a.w. bij 'snel verwijderen' hoef je dat NIET te gebruiken lees ik daaruit?
 
Ja, bij "snel verwijderen" kan je in principe het usb-device er uit trekken als ie klaar is, maar hoe weet je dat ie echt klaar is.
Ik geef daarom de voorkeur aan het gebruik van het knopje "Veilig verwijderen"
 
Ja, bij "snel verwijderen" kan je in principe het usb-device er uit trekken als ie klaar is, maar hoe weet je dat ie echt klaar is.
Ik geef daarom de voorkeur aan het gebruik van het knopje "Veilig verwijderen"

Ik zal, als het probleem weer voorbij komt, eens kijken bij je #22 ;) Misschien word ik daar dan op dat moment toch iets wijzer van.. En ja, als dat knopje "Veilig verwijderen" maar niet in actie wil komen dan heb je daar niet zoveel aan...
 


Actie:
- Ga naar de logboeken van windows
- Open Windowslogboeken/Systeem
- Klik op “Huidig logboek filteren” (staat rechts, onder “acties”)
- Zet in het vak <Alle gebeurtenis-id’s> de waarde 225 en klik op OK
- Dat toont een overzicht van alle events die te maken hebben met het niet kunnen verwijderen van een extern device
- Bepaal aan de hand van de datum en tijd welke van deze acties betrekking hebben op het niet kunnen uitwerpen van het betreffende USB-device; hier staat
dan het process aangegeven dat het uitwerpen tegen houdt
- Beeindig het process dat het uitwerpen belemmert (gebruik daar bijv. Procesexplorer voor, of de Taskmanager


Gedaan. En daar kwam uit een verwijzing naar Windows Defender, Kernel PnP, "MssMpEng.exe stopped the removal or ejection" (van de HDD). Via het gewone Taakbeheer kom ik daar ook niet verder mee, die geeft niks anders aan dan mijn browser omdat ik dit berichtje nu zit te tikken (verder is idd alles gesloten)... Waar vind ik Procesexplorer?
 

Dank, gedownload en uitgevoerd. Ik zag in de lange waslijst die verscheen ook die "MssMpEng.exe" staan. CPU 0.03 op dat moment (de HDD weigerde weer zich te laten verwijderen). Onderdeel van Defender. Rechtsklik levert op: "Do you want to kill MssMpEng.exe?" Dat klinkt nogal erg drastisch :D. Voordat ik té drastische maatregelen neem voor alle zekerheid: Is dat dan inderdaad de bedoeling waarna "veilig verwijderen" zou moeten verschijnen?
 
Dat is het onderdeel van Defender dat de scans uitvoert.
Dus kennelijk is dat het onderdeel dat bezig is waardoor het USB-device niet uitgeworpen kan worden.

Als het een grote USB-HDD is waar veel op staat kan dat dus het probleem zijn. Defender staat die SGG-HDD dus te scannen.
Als dat het werkelijk is, dan zou de USB-HDD er zonder probleem uitgetrokken kunnen worden, want er wordt niets naar dat device geschreven.

Stoppen van dat Defender onderdeel kan natuurlijk ook, maar dan moet het daarna wel weer aangezet worden.
 
Dat is het onderdeel van Defender dat de scans uitvoert.
Dus kennelijk is dat het onderdeel dat bezig is waardoor het USB-device niet uitgeworpen kan worden.


Stoppen van dat Defender onderdeel kan natuurlijk ook, maar dan moet het daarna wel weer aangezet worden.

Pfffft, Defender weet niet van ophouden, MssMpEng wil niet stoppen...Error, geen toegang....
Wat kan er overigens eventueel WEL naar de HDD geschreven worden als je er zelf helemaal niks mee doet en er geen 'gewone' apps actief zijn in die richting?
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij dat tijdens een scan er niets weggeschreven wordt op de USB-HDD, tenzij ie een virus vindt; dan wordt er e.e.a. aangepast op die USB-HDD.

Maar ik kan dat niet met 100% zekerheid zeggen, want je weet maar nooit wat MS allemaal voor de vuist weg programmeert :)

Dus om aan de veilige kant te blijven: Als het veilig-uitwerpen niet wil, dan Windows afsluiten en dan pas de de USB-HDD verijderen.
 
Update: de vraag ligt inmiddels ook al enige tijd op het Microsoft-forum. Na een vraag van een Microsoft expert om wat aanvullende informatie (Windows versie etc) blijft het ook daar erg stil. Lastig op te lossen kennelijk.
 
Het probleem lijkt nu te zijn opgelost. Het gaat er om de HDD uit te sluiten van scannen omdat Defender de boosdoener is. Dat was hierboven al geopperd maar een duidelijke handleiding daarvoor ontbrak me tot nu toe. Van de Microsoft-community kreeg ik het volgende (met duidelijke handleiding) en dat lijkt tot nu toe goed te werken:

Omdat Windows Defender het apparaat scant, is het beter niet deze te verwijderen zonder de optie veilig verwijderen, ook niet als snel verwijderen is ingesteld. Wat je wel zou kunnen proberen is de root-map van de schijf toevoegen als uitsluiting voor Windows Defender, zodat Windows Defender de schijf niet meer scant. Zie DEZE LINK
 
Wat je wel zou kunnen proberen is de root-map van de schijf toevoegen als uitsluiting voor Windows Defender, zodat Windows Defender de schijf niet meer scant. Zie DEZE LINK

Bedankt voor de tip.
Ik heb hem gelijk toegepast.
 
Bedankt voor de tip.
Ik heb hem gelijk toegepast.

Het betekent dus wel dat je HDD standaard niet meer gescand wordt door Defender. Als je de schijf toch af en toe wil scannen moet je daar even handmatig iets op verzinnen ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan