Externe HDD blijft aangeven dat hij in gebruik is

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Als ik mijn externe HDD wil afkoppelen blijft de pc (W10) vaak aangeven dat hij nog in gebruik is ("Sluit eerst alle programma's en vensters etc..")
Toch heb ik alles dan al lang afgesloten waar hij mogelijk gebruik van zou kunnen maken. Het gebeurt bij twee verschillende HDD's, het zal dus niet aan de HDD zelf liggen.
Hoeveel kwaad kan het als ik de HDD dan toch maar gewoon loskoppel ipv te wachten tot groen licht op St Juttemis? (dat soms toch wel ineens komt op onverklaarbare momenten, soms helemaal niet).
Het gebeurt bovendien ook nog op twee verschillende pc's.
 
Laatst bewerkt:
Je loopt het risico op data corruptie als er op dat moment door Windows zelf toch nog data wordt uitgewisseld met de schijf, dat hoeft dus niet een bepaalde toepassing te zijn maar ook het OS zelf, Windows dus.
Als je onverhoopt op zo'n moment de schijf toch afkoppelt, kan het gevolg o.a. zijn dat de partitie-tabel beschadigd raakt en je een schijf overhoudt die "RAW" is omdat Windows het partitie-formaat niet herkent.
Je kunt dan niet meer bij je bestanden met alle gevolgen van dien.
Je kunt dan beter de pc uit schakelen, schijf afkoppelen en opnieuw opstarten.

Wellicht ook een idee om deze schijf eens te controleren m.b.v. Crystaldiscinfo..??
 
Klinkt alsof er nog een item op je hdd staat die op dat moment nog actief wordt gebruikt. Ooit eens verkeerd is afgesloten door een crash of iets dergelijks.
Op de schijf zijn deze bestanden dan nog aangemerkt als actief, dus in gebruik.
Met iobit unlocker kan je kijken welke bestanden/mappen vergrendeld zijn en ontgrendelen.
 
Kijk even naar onderstaande:
Eigenschappen > Hardware > Schijf activeren > Eigenschappen > Linksonder > Instellingen wijzigen > Beleidsregels
 
De virusscanner kan nog niet klaar zijn... dus of geduld hebben of zoals al geschreven zet de pc of laptop even helemaal uit... en dan pas afkoppelen.
 
Kijk even naar onderstaande:
Eigenschappen > Hardware > Schijf activeren > Eigenschappen > Linksonder > Instellingen wijzigen > Beleidsregels

Bij de eigenschappen/beleidsregels staat de HDD standaard ingesteld op 'Snel verwijderen". Als ik dat goed lees wat daar staat zou ik me dus niks hoeven aan te trekken van "Sluit eerst alle programma's" ????
Het is niet een kwestie van even geduldig wachten. Ik had al uren alle apps uitgeschakeld, de pc in slaap laten sukkelen, en daarna gaf hij nog steeds dat hij in gebruik was. Overigens zit op beide HDD's een controlelampje dat altijd brandt of knippert als ik er activiteiten mee onderhanden heb. Is dat lampje ook een indicatie dat er geen enkele activiteit is als het wat langer uit blijft?

De virusscanner kan nog niet klaar zijn... dus of geduld hebben of zoals al geschreven zet de pc of laptop even helemaal uit... en dan pas afkoppelen.

Dan doet die scanner er wel héél erg lang over terwijl de nieuwe pc bovendien bijna leeg is.... En bovendien ook nog meerdere keren per dag...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik geloof niet dat je het meekreeg.... jouw vraag was toch over de externe schijf..... als je redelijk wat info daar op hebt staan kan die virusscanner toch wel een poos druk zijn als jij die schijf actief benaderde hebt.... heeft toch niks met die bijna lege systeemschijf te maken.....
 
Ik geloof niet dat je het meekreeg.... jouw vraag was toch over de externe schijf..... als je redelijk wat info daar op hebt staan kan die virusscanner toch wel een poos druk zijn als jij die schijf actief benaderde hebt.... heeft toch niks met die bijna lege systeemschijf te maken.....

O ja, natuurlijk ;) Maar dan lijkt het er op dat hij de hele dag voortdurend staat te scannen..... Dat is hoe dan ook niet handig als je even iets wilt opslaan om naar de buurman te brengen of om op een andere pc te zetten en vervolgens moet je een halve dag wachten of je pc eerst weer uitschakelen... Nu ik dit zit te typen gebeurt er al 4 uur niks meer met de schijf, ik heb alleen Helpmij open staan ;) . En eigenlijk heb ik die USB-poort intussen allang ook nog voor een ander apparaat nodig ;) Als het klopt wat @Senso hierboven zegt (#4 met mijn reactie #6 ) zou dat een hele opluchting zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Programma's die draaien kun je onder taakbeheer zien. Lees even dit artikel. In ieder geval even chkdsk /f doen voor die schijf.

Waarschuwing
Overigens weet ik niet wat Offline in het Nederlands is, want op Internet staat een heel andere betekenis voor Volume verwijderen in schijfbeheer.

Oké, mijn fout, je moet links op het nummer/cijfer van de schijf gaan staan en dan RMK > Offline brengen Dat zal de schijf uitwerpen

Snelkoppeling Schijfbeheer voor bureaublad > C:\Windows\System32\diskmgmt.msc
 
Laatst bewerkt:
Het testen van die tip van Senso kost hooguit een paar minuten... zolang had ik nog wel extra op jouw antwoord kunnen wachten hoor...
Dat had jou wellicht ook een flinke lap tekst typen gescheeld.....
Tis maar een idee.... .
 
Alles wat ik lees geeft aan dat wanneer de schrijfcache op het apparaat is uitgeschakeld het meldingspictogram Hardware veilig verwijderen niet gebruikt hoeft te worden en je het apparaat zonder meer kunt loskoppelen.

edit:
Als je dat leest op internet dan schrik je wel. De eerste berichten van dit probleem is al van 2009. Mogelijk ook processen zoals back-ups, zoekmachines of zaken die in Taakplanner staan die dit probleem veroorzaken en ook hardwarematig zoals je kunt lezen. Nu 2021 en nog steeds dat probleem!
 
Laatst bewerkt:
Oplossing!?
Ik had met één van mijn externe usb-schijven ook dit probleem, dus ik volg dit draadje met extra belangstelling.
Probleem-device was een ssd-schijf van 180GB verbonden met een Ewent usb3-SATA adapter. In explorer via rechter-muis geen optie 'uitwerpen'.
Kon wel poging doen via usb-taakbalk symbool, maar dan altijd melding "in gebruik".
Volume zat niet bij zoek-volumes, schrijfcache op het apparaat uitgeschakelen hielp ook niet.
Volume uitgesloten bij Defender, geen resultaat.

Maar wel resultaat nadat ik via Mini Tool Partion Wizard de GPT heb omgezet naar MBR!
Schrijfcache zelfs weer aangezet, en alles werkt weer, op zich nog steeds geen 'uitwerpen' via rechter-muis, maar wel succesvol uitwerpen via usb-icoon.
 
Hoe kom je daar op? Gedroomd?

@senso: vreemde reactie!? Ik had precies hetzelfde probleem als TS, ik volg alle tips, zonder resultaat, net zoals TS.
Zet type disk om van GPT naar MBR, alles is opgelost, geen problemen meer, ook na herstarten, en dan zo'n reactie dat ik dit droom, kan het even niet volgen??
 
Laatst bewerkt:
Mijn reactie is niet vreemd en positief, immers ik wil dan weten hoe dat zit. Jouw reactie vind ik negatief.

Ik e.a. willen toch weten hoe jij dat verband hebt gelegd of berust dat op puur toeval, geluk, gokwerk? Vandaar dat ik schrijf "gedroomd". Immers als jij schrijft: "Maar wel resultaat nadat ik via Mini Tool Partion Wizard de GPT heb omgezet naar MBR!" en ik lees dat, dan vraag je je toch af, wat is de ingeving/aanleiding om het probleem daar te zoeken. Wat is het verband tussen het probleem, de error, foutmelding en GPT en MBR. Ik ben dat verband in geen enkel artikel tegengekomen. Als jij dat in een artikel hebt gelezen waarom zet je dat er niet gelijk bij?
 
Laatst bewerkt:
Tnx @krullenbol. Interessante optie die je gevonden hebt. En je hebt een constructief stappenplan door gewerkt.:thumb:
Laat je nu Defender uit staan tav deze SSD? Imho.. niet doen.... of had je hem al weer "aan staan"?

Bij mij kon het dat niet zijn... dat waren allen MBR schijven.
De enige die ik nu op GPT heb staan zijn mijn 3 TB externe schijven, puur noodzaak imv de MBR max grootte beperking. Maar die lieten zover ik me herinner wel probleemloos verwijderen.
De tijd zal leren hoe universeel jouw oplossing is.
 
Excuses dat ik blijkbaar heb gesuggereerd dat dit een universele oplossing was, ik wilde dit aangeven als zijnde een aanpak die voor mij in ieder geval werkt...

Ik heb bij Defender de 'uitsluiting' inderdaad weer teruggezet, heb helemaal geen problemen dat Defender er eventueel nog even tussen zit.
 
Maar wel resultaat nadat ik via Mini Tool Partion Wizard de GPT heb omgezet naar MBR!
Waarom had je die dan in een GPT stijl gepartitioneerd?
Dat doe je alleen bij schijven van 2TB en groter en externe (kleinere) worden er niet mee geleverd, tevens werkt het ook gewoon als de externe groter dan die 2TB is, zal een andere reden hebben gehad dat de schijf die kuren had.
 
Waarom had je die dan in een GPT stijl gepartitioneerd.
[...] zal een andere reden hebben gehad dat de schijf die kuren had.

Ik had helemaal geen problemen met die ssd-schijf. Had die schijf over, ik geloof dat ik hem in mijn Apple macbook heb gebruikt.
Daarna in windows geformeerd als ntfs, en is nu een prima backup-schijf voor mijn wekelijkse backup van al mijn afbeeldingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat met verschillende usb-sticks en/of HD's, soms wel, soms niet. Soms MBR geformatteerd, soms GPT.
Er is geen peil op te trekken.

Bij USB-sticks wil het nog wel eens helpen door met de Verkenner te kiezen voor "Uitwerpen", maar dat staat niet altijd als mogelijkheid in de Verkenner.

Om er zeker van te zijn geen gegevns verlies te hebben, of de stick/HD/SSD corrupt te laten worden, sluit ik de pc af en dan kan ie natuurlijk gewoon verwijderd worden.

Ik denk dat het een bug in Windows is.
Had dit nooit bij Windows 7. is gekomen bij Windows 10.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan