Advies voor oplossing vraagstuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bert Bakker

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
39
Hallo Forum,

Op mijn werk draait een Access database die gegevens overbrengt naar een Worddocument middels een klik op een knop op het Access-formulier. Dat werkt goed. Nu is het document aangepast en zijn er 7 checkboxen bijgekomen, waarmee de bron van de registratie wordt aangeduid (zie bijlage). Deze aanduiding maakt onderdeel uit van het referentienummer (bv. IRIS-yyyy-###-##). De checkbox heeft dan de naam IRIS. De aan te vinken checkbox (het kan er steeds maar 1 tegelijk zijn) is niet direct gelinkt aan een veld in de database.
De vraag die ik kreeg: kan de checkbox van de bron worden aangevinkt vanuit de database? Ik zie niet direct de mogelijkheid om dit te realiseren zonder de database te vervuilen met de veldnamen van de checkboxen die alleen nodig zijn in het Worddocument. Bovendien, het type registratie blijkt eigenlijk al uit het referentienummer.

Maar misschien zie ik het verkeerd en bestaat er wel een mogelijkheid om dit te realiseren. Wie kan mij hierin van advies dienen?

Vriendelijke groet,

Bert
 

Bijlagen

  • CAP.JPG
    CAP.JPG
    29,6 KB · Weergaven: 26
Advies? Wellicht meer dan waar je op rekent. Om te beginnen: checkboxen gebruik je in gevallen waar je meerdere opties mag aanklikken. Als je uit een aantal opties maar één keuze mag maken, gebruik je optierondjes. Dat is een algemene standaard, en waarom wijk je daar van af? Niet logisch...

Ten tweede: het is vele malen makkelijker om alle opties in één keuzelijst te zetten. Niet alleen neemt die minder ruimte in, je bent ook van het enkel-multi select ‘probleem’ af. En, het allermooiste, omdat je maar één bron hebt, is het vele malen makkelijker om de gekozen code te verwerken in het referentienummer. Maar wat je hier bedoelt:
De vraag die ik kreeg: kan de checkbox van de bron worden aangevinkt vanuit de database?
Ik heb geen idee. Tenzij de vraag is of je vanuit een tabel dat kan instellen. Dat is een simpel antwoord: nee, dat kan niet. Maar waarom zou je? Je hebt toch een prachtig formulier? Wat moeten gebruikers dan nog in een tabel?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan