• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabel maken voor vergelijking 2019 t.o.v. 2020

Status
Niet open voor verdere reacties.

MKK

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
44
Hallo,

Ik heb momenteel een opzetje van een lijst met grafiek,
Nu kan ik de omzet van afnemers vergelijk b.v. 2019 tov 2020

Maar nu wil ik eigenlijk een stapje verder, is het mogelijk om b.v. de totale omzet uit de plaats Munchen van 2019 te vergelijk met de omzet van 2020?

Ik wil graag de omzet van jan tm dec. van 2019 in Munchen kunnen vergelijk met de afname van jan. tm dec. 2020 in Munchen. zodat ik 2 lijnen krijg in mijn grafiek.

Wie kan mij hier bij helpen en hoe pak ik dit aan zodat ik het in de toekomst zelf kan uitwerken!?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.xlsx
    25,9 KB · Weergaven: 43
Via een draaitabel/grafiek/slicers is dit mogelijk.
 

Bijlagen

  • Draaitabel_grafiek_slicer_Voorbeeld1.xlsx
    43,1 KB · Weergaven: 68
Top,blij mee!! nog een kleine vraag wanneer ik nu meerdere afnemers/klanten toevoeg hoe gaat dat in z'n werk? Hoe krijg ik die ook verwerkt in de draaitabel?
 
dag 23,
gewoon onderin je tabel nieuwe regels met gegevens toevoegen en dan in je draaitabel staan, rechtermuisknop en kiezen voor "vernieuwen".
In je slicers (die keuzemenu's) kan je dan de filters wegdoen (kruisje) of voor andere zaken kiezen.
Dat gaat eigenlijk vrij vlot, eens je het door hebt.

Enige hinderlijke misschien, je zou anders van je gegevens ook kunnen een nieuwe tabel maken zodat per regel niet de 12 maanden per jaar staan, maar telkens maar 1 maand.
Op die manier zou je ook nog kunnen kiezen binnen de maanden om nog nauwkeuriger analyses te kunnen maken, maar misschien is het voor die vervolgvraag nog iets te vroeg.
 
Laatst bewerkt:
Top,gelukt! Vernieuwen werkt inderdaad!

Enige hinderlijke misschien, je zou anders van je gegevens ook kunnen een nieuwe tabel maken zodat per regel niet de 12 maanden per jaar staan, maar telkens maar 1 maand.
Op die manier zou je ook nog kunnen kiezen binnen de maanden om nog nauwkeuriger analyses te kunnen maken, maar misschien is het voor die vervolgvraag nog iets te vroeg.

Hoe zou u dit doen als ik vragen mag?? heeft u misschien kleine opzet van ,hoe ik het eenvoudiger en duidelijker kan ordenen?
 
Met Power Query en Power Pivot.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1 (2).xlsx
    196,6 KB · Weergaven: 43
Ook met Power Query en Power Pivot, maar nu met gebruikmaking van de Dax time intelligence functies, die zijn bedoeld voor analyses zoals deze. Of het hiermee eenvoudiger voor je wordt...?

Komen je gegevens uit een systeem in deze vorm (met maanden naaste elkaar, als een draaitabel)? Als je ze hebt in de in de vorm van mutaties (datum, klant, plaats, waarde) dan wordt het gemakkelijker.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld1.xlsx
    296,9 KB · Weergaven: 40
Bedankt, voor de voorbeelden.

Inderdaad zoals de tabel is zo krijg ik de gegevens ook uit het systeem dus

Klant>Plaats> omzet maand jan.feb. enzo...

Deze heb ik gekopieerd naar mijn eigen excel bestand.
Ik krijg het van jan. t/m/ dec. en het jaar erop krijg ik weer een nieuw bestand.
Is het handig zoals ik het nu doe andere jaren eronder? of kan dit anders

Bv

Klant 1 > jan.feb.mrt....enz en daarachter het volgende jaar jan.feb.mrt enz?
 
Heb je de bestanden wel bekeken? Welke versie van Excel gebruik je? De maanden komen niet consistent uit het systeem Jan, Feb, Maart, etc
 
@MKK klopt het dat jij lotte23 bent bij oplossing.be
 
Vermoedelijk wel, maar om daar zo radicaal, als met verbanning, op te reageren ?
Daarmee gooi je als site je eigen ramen in !
Als nieuw lid, na haar 7e post en 11 dagen gebannen worden, il faut le faire ... .
in haar openingspost :
Ik ben opzoek naar iemand die me kan helpen met een draaitabel en grafiek.
Als ik de evolutie van het bericht er op beide sites op navolg, dan zitten beiden op duidelijk verschillende sporen, waarbij er, op de initiële vraag naar hulp bij een draaitabel, pas in het laatste uur voor haar ban met een praktisch voorbeeld is ingegaan.
Dat was één dag nadat ze haar vraag op deze site gesteld had, waarop ze zelfs binnen het half uur een kwalitatief antwoord van VenA gekregen had ... .
TS verdient een vermanend vingertje wegens het niet vermelden van crossposting, maar zonder het geval verder te laten escaleren.

Ik ben(was) op beide sites actief, beschouw dit dus niet als een vorm van rancune, natrappen tav. een persoon of een site, maar als een vorm van duiding.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens met @cow18
 
Lotte, als er nog iets onduidelijk is, laat het maar weten.
 
Lotte, als er nog iets onduidelijk is, laat het maar weten.

Hallo cow18,

Vergis je je niet? We hebben geen Lotte op deze site? Wel een MMK, die crossposter (waarvan je trouwens niets meer hoort)!
Na de vraag van VenA op 14/2 is er geen letter antwoord meer gegeven. Mooi hé?

Rikja
 
Bon, ik noem op beide sites Cow18, rikja of hoe wil je dat ik je nog noem.
Verder nog iets vermeldenswaardig ?
Iets citeren, dat er net boven staat, als ervaren rot, dat doe je toch niet.
Doei.
 
frans, niet mee inzitten, dit is een poging om nog beetje zout in de wonde te gooien, me hier nog een keertje komen jennen.
Ik werd lichtjes naar de uitgang begeleid bij die andere site omdat ik te drammerig, te "schoolmeesterachtig" overkwam.
Alle codes moesten op niveau "dummy" blijven, een draaitabel is al te geavanceerd, ...

Dan trek je je conclusies en trek je de deur achter je dicht.
De situatieschets, zie #12, is volgens mij accuraat maar neutraal opgesteld. TS werd radicaal "kaltgestellt"
Verder moet ik me niet daarginds excuseren of hier een schuldcomplex aangepraat worden. (Vandaar misschien die iets lompe #16)
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Ach jongens ( en dames natuurlijk), hebben we het momenteel al niet zwaar genoeg met dat hele pandemie van Covid19, dat we over zo iets ons ook al moeten gaan druk maken??

Let wel ik snap beide standpunten. Verbannen daar in tegen... zwaar oordeel.
Ik als beginnende sukkelaar in excel tracht overal iets te leren van het aangereikte en eerlijk.... beide sites waar ik van beide lid ben hebben hun eigen wijze van aanreiken.
Juist daarom is het fijn dat er forums zijn als deze en oplossing.be.
Dat crossposting zonder vermelden niet fijn is klopt. het is maar een kleintje om dit even te vermelden.
En dat bij sommige aanreikers het antwoord al wat academischer is dan bij een ander... so be it! het is maar wat je er wil van opsteken!

Laten we het vooral vriendelijk, amicaal en meest van alles .... leerzaam houden.

dit gezegd zijnde...

Met vriendelijke groeten,
Gtw

PS ik hoop nu maar niet dat ik hiermee de beerput over mijn nek mee ga krijgen. wou enkel meegeven dat er hier en elders veel kan geleerd worden en dat het er voor 99,9% hulpzaam aan toe gaat.
 
ik kan je alleen gelijk geven.
Het dichttrekken van de deur gebeurde al 3 weken terug.
Dat neemt niet weg dat ik soms nog een keer over het muurtje keek, zonder te reageren, dat kan/mag toch nog steeds (?).
Ik ben alleen nog eens in de pen gekropen om het geheel met TS te duiden, heel neutraal, het kon erger want er was wel meer aan de hand.

Voor mij is dit nu afgesloten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan