Trage laptop HP TPN-W122

Status
Niet open voor verdere reacties.

lobelvin

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
226
Hallo,

De laptop van mijn echtgenote een HP TPN-W122 met windows 10 erop en al enkele jaren oud start enorm traag op, eigenlijk was dit al vanaf het begin, wat kan ik zoal nagaan om dit probleem te verbeteren of op te lossen.

Alvast bedankt voor de hulp,
Lobelvin
 
Hallo

S.s.d. monteren in dit toestel i.p.v. de nu aanwezige 5400 rpm h.d.d. , en alle residente , meeopstartende onnodige prg verwijderen.

Als deze dan toch geopend is , meteen eens alles zuiver/stofvrij maken.

De harddisk zelf kun je dan in een u.s.b. enclosure monteren en gebruiken als databackup.

Of zoiets aanschaffen als je de d.v.d. speler niet gebruikt:

https://www.benl.ebay.be/itm/2-5in-...791971?hash=item2d1cce04a3:g:YtgAAOSwlDNfEB4Q

Peter
 
Bedankt Peter, ik ga de laptop eens openen en eventueel de HD vervangen door een SSD, en tegelijkertijd eens goed reinigen.
Daarna Windows 10 terug installeren.

Groetjes Danny
 
HP laptops zitten vaak vol overbodige software die allemaal opstarten gelijk met windows.
Als u die allemaal uitzet (dat kan met Ccleaner - Tools - Startup) dan zou het best kunnen dat ie sneller wordt en niet alleen met het opstarten.
 
  1. Download
    proces10.png
    Process Monitor
    *Unzip en dubbelklik procmon.exe om het programma uit te voeren.
  2. Klik op de werkbalk op opties en vink Enable Boot Logging aan
    enable-boot-logging.png

  3. Vink Generate thread profiling events aan om elke seconde vast te leggen en klik op OK.
    generate-thread-profiling-events.png

  4. Herstart je computer en voer Process Monitor weer uit als je opgestart bent.
  5. Klik op Ok wanneer je gevraagd wordt om het Process Monitorlog op te slaan.
    Process Monitor zal starten na het opslaan van de starttijd data en een filter toepassen.
  6. Klik op Options in de werkbalk en selecteer Select Colums
    Selecteer Duration en klik op OK.

    duration-column.png

  7. Klik op Filter in de werkbalk en selecteer Filter
    Klik op het uitrolmenu en selecteer Duration ▼ - more than ▼ - 1 en klik op Add zoals in onderstaande afbeelding:
    process-monitor-filter.png

  8. Nu kun je alle processen controleren welk de langste opstarttijd hebben en evt. uitschakelen in de opstartprocessen van Windows.
    process-monitor-duration.png

In bovenstaand voorbeeld heeft het process van McAfee 36 seconden nodig om op te starten.
 
U zou bij Apparaatbeheer kunnen kijken of er geen uitroeptekens staan bij de uitgevouwen apparaten en met name de grafische adapter. In grafische stuurprogramma's kan meestal worden gekozen tussen Snelheid en Kwaliteit, waarbij de laatste vaak niet nodig is.

Dit model heeft een processor met twee versnellingen en geeft 1.8 GHz of 3,2 GHz. Beter kiest u voor Prestaties, dat kan u vinden bij Energiebeheer zoals in de volgende linkt is te zien: https://h30434.www3.hp.com/t5/Noteb...AMD-Quad-Core-A10-8700P-APU-quot/td-p/5873819

Het kan geen kwaad om bij Taakbeheer (via Ctrl+Alt+Del) en tabblad Prestaties > de knop Broncontrole openen, te kijken of er daar na even wachten de vier grafieken verschijnen van activiteit in de processorkernen 0 t/m 3.

Veel programma's zoeken bij opstarten naar updates en systeembronnen worden dan niet altijd goed vrijgegeven. Indexeren doet de Windows Search service, die u nog kan uitschakelen bij services en clouddiensten. Wat ook kan hinderen dat zijn de opstart versnellers van grotere programma's zoals Office, deze vindt u in de map Opstarten. Kijk kritisch naar wat er in de Systemtray rechts onder staat en ook bij Programma's en Onderdelen dat u geen onnodige software draait.
 
Hallo,

Bedankt Alfred2, dorado, srpchulp en VDK_P voor de gedetailleerde uitleg :thumb: momenteel heb ik wat gebrek aan tijd maar morgen of volgende week ga ik aan de slag met jullie informatie, maar ik wil jullie alvast bedanken voor de moeite die jullie doen om mij te helpen. :D

Nogmaals vriendelijk bedankt en ik hou jullie zeker op de hoogte,
Danny
 
Naast foutcontrole, defragmentatie en andere bekende opstartadviezen kan onderstaande truc wel eens tot een bevredigend resultaat leiden:

Tip 1:
Het slaapbestand (Hyberfill) kan een hoop ruimte innemen op de harddisk of SSD; na verwijdering van dit bestand kan Windows nog steeds in slaapstand gezet worden. Om Hyberfil te verwijderen doe je het volgende: kopieer en plak in CMD de volgende opdracht:

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: powercfg -h off
Herstart en kijk hoe het gaat.


Tip 2:
Combineer [windowstoets & r] → typ: control sysdm.cpl,,3 → Klik op Instellingen onder Prestaties.

Vink de volgende items uit:
  1. Menu-items na klikken met overgangseffect verbergen
  2. Menu's schuivend of met overgangseffect in beeld brengen
  3. Knopinfo schuivend of met overgangseffect in beeld brengen (optioneel)


Tip 3:
Internet wordt sneller via deze tweak: kopieer en plak in CMD de volgende opdracht:

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: netsh interface tcp set global autotuning = high



Tip 4:
NTFS-geformateerde harddisks halen niet helemaal de snelheid van harddisks die in het klassieke FAT geformateerd zijn.
De oplossing voor dit probleem: iedere ordner en ieder bestand bevat het attribuut "last access".
Dit attribuut zorgt ervoor, dat elk bestand voorzien wordt van een tijdpunt wanneer een bestand geopend, dan wel veranderd is. Het nieuwe tijdpunt wordt eerst in het werkgeheugen gezet en aansluitend op twee plaatsen van de harddisk gezet (in het bestand zelf en in de Master File Table, kortweg MFT).


Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: fsutil behavior set disablelastaccess 1



Tip 5:
De ondersteuning voor klassieke bestandsnamen (8+3 namen cq. tekens) veroorzaakt bij NTFS, dat alle bestanden intern ook nog als 8+3 naam aanwezig zijn. Dus dubbel! En dat kost vermogen.

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: fsutil behavior set disable8dot3 1
Herstart en kijk hoe het gaat.



Tip 6:
De integriteit van systeembestanden kunnen corrupt geworden zijn waardoor er traagheid in het systeem komt.

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: sfc /scannow
Herstart en kijk hoe het gaat.



Tip 7:
Open Kladblok. Combineer
windowstoetsr.png
Notepad
Kopieer onderstaande code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop]
"MenuShowDelay"="30"
"AutoEndTasks"="1"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002]
"WaitToKillAppTimeout"="5000"
"WaitToKillServiceTimeout"="5000"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control]
"WaitToKillAppTimeout"="5000"
"WaitToKillServiceTimeout"="5000"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control]
"WaitToKillAppTimeout"="5000"
"WaitToKillServiceTimeout"="5000"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002\Control\Session Manager\Memory Management]
"LargeSystemCache"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet002\services\LanmanServer\Parameters]
"LargeSystemCache 1"=dword:00000003



Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:tweak.reg.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik tweak.regSamenvoegen


Hierdoor wordt:
  • De computer sneller afgesloten,
  • wordt het startmenu sneller opgeroepen en
  • zal het internetten soepeler verlopen
 
Hallo iedereen,

Sorry voor de late reactie van mij, ik heb al jullie tips benut om uiteindelijk tot een bevredigend resultaat te komen, de laptop start nu op i.p.v. 1min 45sec. in ongeveer 35sec. dus dit is een aanzienlijke winst. :thumb:

Iedereen nogmaals bedankt en vriendelijke groeten,
Lobelvin
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan