kan deze query niet groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe2

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2016
Berichten
56
Hallo

ik wil de verhoudingen berekenen tussen het aantal klanten van provincie1 en alle andere provincies.
Het lukt me wel behalve dat ik niet kan groeperen, waardoor ik een lange lijst krijg.
Als ik group by probeer krijg ik syntax fout (behalve bij de berekening van de verhouding waar hij dan 'provincie1' als parameter beschouwt). Dus staat het overal "expressie".
Bedankt.
Tartuffe.
Hier het bestand:
 

Bijlagen

  • vervoer2.zip
    20,4 KB · Weergaven: 11
Waar wil je dan op groeperen? Want nu groepeer je nergens op...
 
Het lijkt er op dat je een ingewikkelde constructie maakt.
Bekijk bijgevoegd bestand. In de query kan je velden toevoegen (Bijvoorbeeld groeperen op eerste letter van de postcode... terwijl ik nu de som neem van alles wat aan de voorwaarden voldoet).

Overigens: wat er met je bestand aan de hand is weet ik niet. In jouw bestand werkte de functie Left niet. Ik heb dus tabel + query overgepompt naar een nieuw bestand waar het wel werkte.

Mocht iemand anders een verklaring hebben waarom het in het oorspronkelijke bestand een fout geeft, dan hoor ik het graag.
 

Bijlagen

  • vervoer.zip
    26,8 KB · Weergaven: 8
Moet je teleurstellen; de functie werkt bij mij prima.
 
Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen (want het kan uiteraard wel wat TS wil)
ik wil de verhoudingen berekenen tussen het aantal klanten van provincie1 en alle andere provincies. Het lukt me wel behalve dat ik niet kan groeperen, waardoor ik een lange lijst krijg.
Met deze aanpassing lukt het vast wel.
Code:
SELECT DISTINCT (select count([klantnummer]) from klanten where Left([klantpostcode],1)="2") AS Provincie1, 
(select count([klantnummer]) from klanten where Left([klantpostcode],1)<>"2") AS Rest, 
(select count([klantnummer]) from klanten) AS Totaal, Format([provincie1]/[totaal],"Percent") AS verhouding 
FROM Klanten;
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan