• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

volgnr bepalen en aantal kolommen daar vanaf laten hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

AKingma

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2015
Berichten
94
Zie bijgevoegd voorbeeldbestandje...
Ik heb een bestand waarin medewerkers gekoppeld zijn aan codes. Iedere code heeft minimaal 1 medewerker, maar soms zijn er meer medewerkers en dan zijn er dus ook meer regels. Om er verder mee te kunnen werken, moet ik weten welke codes meer medewerkers hebben, en hoeveel. Ik gebruik namelijk verticaal zoeken om in een ander bestand, met veel meer info, op basis van de code weer medewerkers te koppelen. Daarin komt elke code maar 1 keer voor, verticaal zoeken pakt dan de eerste medewerker en 'vergeet' evt tweede en derde regels met dezelfde code. In dat bestand wil ik als er meer medewerkers zijn, meer kolommen toevoegen (je krijgt dan 'eerste medewerker' [altijd ingevuld], 'tweede medewerker' [soms ingevuld], 'derde medewerker' [sporadisch ingevuld].

De eerste stap is dus identificeren bij welke code er meer medewerkers zijn, en ik dacht dat te doen met een volgnummer. In het voorbeeldbestand werkt dit wel, op basis van eerst sorteren op code, maar ik heb het vermoeden dat dit veel netter kan, zonder afhankelijk te zijn van de juiste volgorde?
De huidige werkwijze:
stap 1. sorteer op 'code' (kolom A)
stap 2. vul '1' in in de eerste regel in de kolom volgnr
stap 3. formule in de overige regels van kolom volgnr =ALS(A[n]=A[n-1];C[n-1]+1;1), waarbij n=regelnummer
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand volgnrs.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 15
zie gele cellen:

ps geef eens aan welke excel je gebruikt.
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand volgnrs 2.xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
ik gebruik Office 365, excelversie 2101.
Ik heb nogal moeite om je formule volledig te volgen, wat wel nodig is wil ik hem in mijn ingewikkelder bestand kunnen toepassen. Gebruik van zowel 'VERGELIJKEN' als 'INDEX' is nieuw voor mij, maar als ik in de help-uitleg van vergelijken kijk dan vraag ik me af of de kolom met het volgnummer uberhaupt wel nodig is? Is deze wel nodig, dan zou ik het dus het liefst netter doen, de nu gebruikte formule is afhankelijk van de sortering, dus moet ik dan gaan werken met kopiëren-waarden plakken, om niet het risico te lopen dat het bij latere bewerkingen alsnog misgaat.

In cel H2 staat deze formule:
ALS.FOUT(INDEX($A$2:$B$11;VERGELIJKEN($G2&"|"&H$1;$A$2:$A$11&"|"&$C$2:$C$11;0);2);"") -> poging tot beschrijving wat hier gebeurt:
1. als index/vergelijken een fout oplevert, is er geen extra medewerker meer en moet dus niets ("") worden ingevuld
2. de zoekwaarde van vergelijken is de code (inhoud G2) met daarachter een scheidingsstreep en dan het volgnr; deze wordt opgezocht in de matrix met Codes, personen en volgnrs en moet exact gelijk (0) zijn. Wordt deze gevonden, dan wordt het rijnummer gebruikt en in de tweede kolom van dezelfde rij (kolom "persoon") wordt dan de naam opgehaald.

Klopt mijn uitleg? Is volgnr echt wel nodig, ik heb het idee dat dit eenvoudiger kan? (ik spreek geen VBA...) En zo ja, kan volgnr ook gemaakt worden zonder permanente afhankelijkheid van de sortering?
 
uit leg is perfect.

om ongesorteerd te werken is de formule voor het volgnr aangepast
om dat je excel 365 gebruikt zij de unieke codes met de formule uniek eenvoudig gevonden (kolom g) :

zie voorbeeld

ps als je een nog eenvoudiger te gebruiken function wilt gaan we naar vba toe
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand volgnrs 3.xlsx
    11,6 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
bedankt, er gaat een wereld voor me open...
Aantal.als... niet heel logisch dat hier de zoekwaarde na het zoekgebied wordt geplaatst, maar ik kan hem volgen. Bedankt, ik kan weer verder!
 
en zo met vba : zie grijze cellen
voordeel hij werkt ook met meer dan 3 personen in 1 code en je hoeft geen persoonsnr in te geven
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand volgnrs 4.xlsm
    17,4 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
waar staat vba

zoals ik al zei: ik spreek geen VBA :) Daardoor kan ik ook niet vinden hoe "MijnPersonen" gedefinieerd is: waar moet ik kijken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan