2 identieke externe HDD's met verschillende capaciteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb een paar jaar geleden 2 identieke externe HDD's gekocht, zelfde merk/type, allebei 1 T capaciteit.
De ene schijf is vrijwel vol en geeft nog altijd netjes die 1T totale capaciteit aan.
De andere is veel minder intensief gebruikt, had ik nu helemaal leeg gemaakt en geeft nu ineens maar 32 GB totaalcapaciteit aan.....Rara? Kapot??
Omdat hij zo weinig gebruikt is heb ik die capaciteit eigenlijk nooit meer nagekeken, ik weet ook niet of hij ooit voller is geweest dan die 32 GB. Misschien gaf hij die 32GB al veel eerder aan maar dat weet ik dus niet.
Maar bij schijfcontrole geeft hij geen fouten aan. De apparaatstatus geeft aan dat-ie correct werkt.
Ik heb hem na die constatering nog geformatteerd, hij stond op FAT32 en daar heb ik NFTS van gemaakt. Maar het blijft sowieso onveranderd 32 GB. Ennuh, nee, er staat ook niet per ongeluk een gebruikersquotum ingesteld.
Waar kan het aan liggen en kan ik er nog andere controles op loslaten??
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in Schijfbeheer of er geen lege ongeformatteerde partie is. Ander Volume uitbreiden naar 100%
 
Eerst even alle data er afhalen. Daarna de huidige partitie verwijderen en er daarna een nieuwe partitie opzetten.
 
OPGELOST, met dank voor de tip over het schijfbeheer en de partities want daar had ik helemaal niet gekeken. Nu zit ik wel met de vraag hoe die 2 partities ooit ontstaan zijn want dat heb ik zelf beslist nooit ingesteld.
Op zijn tweelingbroertje is ook maar één partitie, gewoon standaard uit de winkel, die stond bovendien al op NFTS, dat heb ik zelf óók nooit veranderd.
Ik kan maar één ding bedenken al vind ik dat raar: de vorige keer dat ik de schijf heb leeggemaakt, was dat om er de Windows media tool op te zetten voor een nieuwe installatie op de pc. Is het mogelijk dat díe tool automatisch een passende partitie heeft aangemaakt van 32 GB, in FAT32 ?? (de andere partitie van ruim 900GB was niet toegewezen en die gaf hij dus ook niet aan als beschikbare capaciteit).
 
Die kans is inderdaad groot. Als je een USB stick partitioneert, moet je hiervoor eerst een image downloaden op je HD of SSD. En daar is het waarschijnlijk fout gegaan. Dacht je de USB stick te formatteren, formatteer je de SSD. Zomaar een gokje...
 
Dacht je de USB stick te formatteren, formatteer je de SSD. Zomaar een gokje...
Voor het downloaden van de Windows media tool heb ik de HDD alleen maar gewoon even leeggemaakt, zelf niks geformatteerd. Vervolgens daarmee een schone W10 op een pc gezet, en daarna de schijf weer gewoon in gebruik genomen als opslag. Niks in schijfbeheer gerommeld, niks geformatteerd...überhaupt helemaal niet aan gedacht om zoiets te doen ;) . Binnenkort moet ik dat grapje waarschijnlijk nog een keer doen voor een andere pc, ik zal het in de gaten houden wat er dan gebeurt!
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd. Laat de vraag nog even open en stuur het resultaat...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan