Quick Launch scherm op bureaublad in W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.635
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Deze screenshot is gemaakt op het bureaublad van WXP. Hoe maak ik exact hetzelfde op het bureaublad van W10? Dus niet op de Taakbalk, want deze afbeelding kun je slepen in WXP.
Quick Launch.jpg
 
Waarschijnlijk heeft u deze functionaliteit na een map te maken op het bureaublad (contextmenu > Nieuw > Map) en alles wat je wenst daar naar toe te kopiëren. Met Shift ingedrukt sleep je dat venster naar de gewenste positie en in de gewenste grootte. Dan laat je Shift los en het venster zal op deze plaats en wijze verschijnen.

Windows 10 heeft wel de optie Quick Launch maar dat is wat anders. Je krijgt daarmee de groep iconen op de taakbalk terug die je zelf kan samenstellen. Daar kunnen dan ook bestanden in staan. Klik hiervoor met rechts op een lege plaats van de taakbalk en kies bovenaan in het menu Werkbalken > Nieuw. Vul als map (onderaan) dit in: %appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch en klik op OK. Ontgrendel de taakbalk en sleep de groep Quick Launch naar de gewenste plek. Alleen de haakjes rechts ervan zijn klikbaar en daar verschijnt de lijst van vrij te kiezen bestanden en programma's. Ze zijn in volgorde te veranderen en de bovenste verschijnen op de taakbalk wanneer er ruimte gelaten wordt. Met rechts klikken op een leeg deel van deze taakbalk, dus wat naar links geschoven, kan ervoor gekozen worden om de Titel "Quick Launch" weg te laten of de Tekst bij de pictogrammen waardoor veel ruimte wordt bespaard en de hele groep op de taakbalk kan worden getoond.

Benut eventueel de mogelijkheid in dat contextmenu of dat van de taakbalk, om de knop Taakweergave weer te geven. Hiermee zie je de tijdlijn en dat is weer een andere manier om snel iets te vinden en te kunnen openen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Het is mij duidelijk. Taakweergave heb ik nog nooit goed begrepen. Kijk, ik wil snelkoppelingen en die openen. Ik kan in Taakweergave geen snelkoppelingen maken, wel open vensters zien. Maar goed, die één of twee die open staan kan ik zo ook wel snel vinden. Taakweergave zou heel mooi zijn als je inderdaad een nieuw bureaublad kunt maken maar helaas begrijpt Microsoft dit niet en gaat niet met de klant aan de tafel zitten.

De Quick Launch is mooi maar nog te veel klikken. Een venster zoals in WXP (zie de screenshot) is veel mooier en praktischer. Pictogrammen klein of groot staan direct in beeld, venster is te vergroten en dan passen er veel snelkoppelingen in.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat zal ongeveer zijn zoals een map op het bureaublad met de snelkoppelingen. Wilt u dat deze map of meerde mappen automatisch openen bij het opstarten, dan kan dat eventueel door ze in de map Opstarten te plaatsen. In Windows 10 gaat dat zo: Open Uitvoeren, bijvoorbeeld met Windowstoets+R. Type: shell:startup en kopieer de op het bureaublad gemaakte map met snelkoppelingen naar het dan geopende verkenner venster. Anders horen wij graag wat het verschil met het Quick Launch venster is. Voor groepen met snelkoppelingen, die eveneens de interessantste kunnen bevatten is er onder andere het programma Fences. U zou deze pagina hiervoor kunnen bekijken: https://www.stardock.com/products/fences/ Windows 10 heeft de meest gebruikte en de recentelijk toegevoegde programma's bovenaan in het menu Start maar dat is in en uit te schakelen. Zie Taakbalkinstellingen > Start.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan