• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie index en vergelijken werkt niet altijd

Status
Niet open voor verdere reacties.

PVH1000

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2021
Berichten
3
Beste,

Ik heb een aantal tabellen opgesteld om hieruit een aantal waarden op een eenvoudige wijze te kunnen uithalen.
Echter, de functie die ik heb opgesteld werkt niet altijd jammer genoeg.
De ééne keer krijg ik de de correcte waarde, de andere keren krijg ik de melding#N/B terwijl de waarden er goed inzitten.
Wat is er mis? Ik zie het verband niet...

=INDEX($F$6:$AC$66;VERGELIJKEN(AF2;$E$6:$E$66;0);VERGELIJKEN(AF3;$F$5:$AC$5;0))

Mvg,
Pieter
 

Bijlagen

  • Zaaglijst.xlsx
    34,3 KB · Weergaven: 25
B28 zal net niet precies 2.1 geweest zijn, dus eventjes netjes afronden.
Eerlijk gezegd, ik begrijp ook niet waarom het hier fout gaat !
Het is mij een raadsel.
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(B24-AF1;0,05)
 
Laatst bewerkt:
Dag cow18,

Bedankt voor de tip maar het werkt niet op alle waarden.
Ik heb willekeurig een aantal lengtes ingegeven, terug hetzelfde resultaat.
 

Bijlagen

  • Zaaglijst.xlsx
    35,1 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
zoals gezegd, dit is voor mij een raadsel.
Er zal ergens een afwijking zijn op het 15e cijfer na de komma.
Dus ipv. een exacte match te zoeken, zouden we misschien beter er net iets boven gaan en dan zoeken naar een waarde er net onder
dus die 1e vergelijken in je formule zou dan dit worden (zonder $ voorlopig).
Code:
VERGELIJKEN(AF2+0,000000000000001;E6:E68;1)
Blijft natuurlijk de vraag of dit een bug is, mijns inziens wel.
Deze oplossing is dus rommelen in de marge tot er iemand met een deftige uitleg langskomt.
 
Laatst bewerkt:
zet in B28 eens =AFRONDEN(B24-AF1;10)

ps hoe werkt die zaaglijst in combinatie met die mooi gekleurde tabellen?

je lijst is niet helemaal compleet bvb na 30 komt 30,20 =3x5 +2x 7,6

tussen de waarden 34,8 en 48 zitten nog 57 mogenlijk heden.

en voor bvb 48 zo ik ipv 6x5 +3x6 gewoon 8x6 doen of gaat het daar niet om?
 
Laatst bewerkt:
Omdat het een afrondingsfout is kun je ook proberen deze formule te gebruiken:
Code:
=INDEX($F$6:$AC$66;VERGELIJKEN(AF2;$E$6:$E$66;[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR]);VERGELIJKEN(AF3;$F$5:$AC$5;[COLOR="#FF0000"]1[/COLOR]))
 
Hallo Willem, de fout is nu toevallig positief maar wat als de fout toevallig eens negatief wordt?
 
positief of negatief begrijp ik even niet en ik heb daar dus niet naar gekeken.
Mijn formule voorkomt dat je als uitslag #N/B krijgt.
 
willem, dit haal ik uit de help van excel:
criteriumtype_getal:
1 of weggelaten:
VERGELIJKEN zoekt naar de grootste waarde die kleiner is dan of gelijk is aan zoekwaarde.

dus als de afwijking negatief is ipv zoals nu, positief, gaat het fout.
 
Laatst bewerkt:
dus is het zoals ik in #4 aangaf (eventjes zonder de nullen precies geteld te hebben, omdat er hier in stappen van 0.05 vooruitgegaan wordt, zouden 3 nullen eigenlijk al volstaan, maar eigenlijk tik je gewoon best +1-e15 in en excel verandert die dan netjes naar zoveel nullen)
Code:
=INDEX($F$6:$AC$66;VERGELIJKEN(AF2+.000000000001;$E$6:$E$66;1);VERGELIJKEN(AF3+.0000000001;$F$5:$AC$5;1))
ik heb nu eventjes voorwaardelijke opmaak toegevoegd aan AF2:AF3, maar eigenlijk zou je moeten maken dat er geen foute keuze kan ingegeven worden in (denk ik) B24:B25 door data-validatie
 

Bijlagen

  • Zaaglijst (2).xlsx
    42,4 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
.000000000001 lijkt hier genoeg.
ik hoop dat TS mijn vraag op post #6 nog beantwoord. of weet iemand anders waar die mooie tabellen voor zijn.
 
De raad opvolgend van Sylvester-ponte hierboven en de verwijzing in #5.
je werkt hier met cm, dus afronden 4 cijfers na de komma is ook al ruim voldoende (=1/10 mm) in B28:B29.
Dan lijkt dat misschien logischer dan dat geknoei met x nullen.
 

Bijlagen

  • Zaaglijst.xlsx
    41,3 KB · Weergaven: 23
Dag iedereen,

Eerste en vooral, hartelijk bedankt om dit euvel op te lossen! Deze lijkt het wel te werken (al heb ik nog niet alle combinaties geprobeerd...). Bon, om op sylvester-ponte zijn vraag te komen.
"ps hoe werkt die zaaglijst in combinatie met die mooi gekleurde tabellen?

je lijst is niet helemaal compleet bvb na 30 komt 30,20 =3x5 +2x 7,6

tussen de waarden 34,8 en 48 zitten nog 57 mogenlijk heden.

en voor bvb 48 zo ik ipv 6x5 +3x6 gewoon 8x6 doen of gaat het daar niet om?"


Ik ga u de situatie even kort proberen schetsen.
Dit is eigenlijk een soort "zaagtabel".
Dit is om soort van een soort van bak te maken, die bestaat uit 4 zijden, (2x de breedte = korte zijde / 2x de lengte = lange zijde) die minimaal 1,5mx2m en maximaal 2,65m x 5m groot zijn.
Onze panelen die we kunnen aankopen zijn 5m respectievelijk 6m of 7,6m lang.
Uiteraard, willen we de meest efficiënte combinatie van verschillende profielen bekomen indien we een bak moeten maken ( = kosten besparen daar we met de overschot vaak niks meer met kunnen doen).
En soms is deze bak niet 1 paneel hoog maar soms 2 of zelfs 3 panelen hoog.
Mijn lijst is inderdaad niet 100% compleet. Er zitten inderdaad tussen 34,8 en 48 nog redelijk wat combinaties, maar ik heb mijn twijfels of deze combinaties bruikbaar zijn.
En hier en daar zitten er ook nog combinaties die ik waarschijnlijk heb overgeslaan omdat deze ook niet bruikbaar zijn, zoals de 30,2 of mogelijks over het hoofd gezien.

En om jullie teleur te stellen, ik heb dit manueel uitgezocht, niet met excel... (sorry boys, dit ligt niet binnen mijn kunnen) daar ik wist dat de tabel eindig is (dit heeft mij een 4-tal uur uit mijn leven gekost). Mocht dit veel groter zijn, zal ik het wel anders moeten aanpakken.

Om als voorbeeld de 48 te nemen, kan ik met 6x5m + 3x6m meer doen dan een 8x6m.
Deze heb ik nodig voor een bak van 5m x 2,65m en 3 panelen hoog. D.w.z. dat ik 6 panelen van 5m nodig heb en 6 panelen van 2,65m. Dit kan uit 6x5m + 3x6m gehaald worden en niet uit 8x6m. Vandaar, die combinaties die in het rood staan, kan ik niet gebruiken. Maar zoals gezegd zijnde, ik heb dit allemaal manueel gedaan. Vanaf 34,8 heb ik het wel een beetje gehad, dus ben ik wat stappen beginnen overslaan. Nu ben ik er toch vrij zeker van dat dit de meest efficiënte zaagcombinaties zijn. En als dit niet het geval is, zal ik er toch niet ver naast zitten :D

I.v.m. de kleuren --> ik heb dit ook manueel gedaan. Dit is gewoon om ietsje beter het verschil te zien tussen de verschillende combinaties. Dus hier zit geen code achter verscholen ofzo...

Nogmaals, iedereen bedankt hiervoor!

Grtz,
Pieter
 
Pieter, bedankt voor je uitleg.
als je nog iets automatisch wel maken, kun je het altijd vragen.
 
ook graag gedaan, alhoewel ik aan de vraag zelf een beetje een wrang gevoel overhield.

Als je zo'n index-probleem tegenkomt, dan weet je al direct, dat je tegen een miniscule afwijking aanloopt.
Dat dacht ik op te lossen door met veelvouden van 0.05 te werken, wat toch stukken nauwkeuriger is dan bv. afronden op het 10e cijfer na de komma.
Niet dus, de uitleg lezend die hier hoger gegeven werd, gaat excel met het gedeelte na de komma blijkbaar toch een klein beetje anders om, met de gekende gevolgen.
Tijdens het probleem-oplossen was ik aan het googelen en daar las ik ook dat je zo'n index&vergelijken-formule ook nog als matrix-formule moest ingeven, ook nog nooit gehoord, maar dat bracht ook geen soelaas.
 
inderdaad, in een 10 tallig stelsel kun je bvb 1/3 niet exact opslaan. je krijgt een repeterende breuk
1/5 gaat wel
en in een 2 tallig stelsel om die zelfde reden ook niet.

1/3 in een 12 tallig stelsel gaat wel, dat zou je dan zo noteren: 0,4

je zou eigenlijk een ander tallig stelsel moeten hebben , waar meer priemgetallen in zitten bvb een 2x3x5x7= 210 tallig stelsel moeten hebben.
dan gaat het veel vaker goed.

of breuken altijd laten staan. en dan vergelijken.
dan ben je niet afhankelijk van hoe het op de achtergrond afgerond wordt.
in excel gebeurt dat jammer genoeg niet overal het zelfde.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan