• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hoeveelheid toedienen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterBijns

Gebruiker
Lid geworden
25 nov 2008
Berichten
110
Beste allemaal,

Ik heb een aquarium en daar moet ik een voedingsstof in toedienen. De dosering is dat als je 10ml per 500 liter toevoegt dat de waarde met 0,1 ppm verhoogd wordt.
Ik wil als streefwaarde 1 ppm gaan maken mijn aquarium heeft een inhoud van 640 liter dus hoeveel ml van dat middel moet ik dan toedienen?

Jullie zien wel dat ik totaal geen rekenmeester ben vandaar deze vraag.

Groet en alvast dank, Peter
 
Toch heb je daar excel niet voor nodig: 10 ml/500l = 12,8 ml/640l. Je wilt 1 punt omhoog, dus dat is 10 porties: 10ml * 1,28 dus. Levert op: 128 ml.
 
Je kunt het natuurlijk ook omgekeerd berekenen.
Als er teveel ppm in zit hoeveel liter water moet ik dan vervangen.
 

Bijlagen

  • aquarium ppm conc.xlsm
    10,6 KB · Weergaven: 13
Als je van 0,1 naar 1 moet, lijkt water vervangen niet bepaald een optie. Overigens loop je dan ook nog eens de kans dat je meer kapot maakt in het aquarium dan je lief is :).
 
Ik denk dat je iets verkeerd invoert want als je bij B11 invoert dat je concentratie nu 0.1 is dan zegt hij toch echt dat je 115.2 ml moet toevoegen.

Dan is het nog altijd aan jezelf of je een te hoge voedingsgraad (met meer algengroei?) accepteert of niet en je met verversen van het water meer kwaad dan goed doet.
 
Grappig dat voor een ‘probleem’ dat niks met Excel te maken heeft, maar gewoon met een rekenmachine kan worden opgelost men toch met allerlei spreadsheets aan komt zetten.

Voor de mensen die het niet snappen:
Als je een maat hebt voor 500l, en je hebt zelf 640 l, dan moet je dus een vergrotingsmaatstaf hebben. Oftewel: je deelt 640 door 500. De maatstaf is, gewoon op een rekenmachine, 1,28. Voor een verhoging van 0,1 ppm heb je dus 10 * 1,28 nodig: 12,8 ml. Voor een verhoging van 1ppm heb je dus nodig: 10 * 12,8 = 128ml. Hoe iemand aan 115,2 kan komen, is mij een volslagen raadsel.
 
grappig, "de vergrotingsmaatstaf" klinkt in Vlaanderen gewoon als "de regel van drie".
Nou vind ik dat beiden benamingen wat hebben, maar de vlaamse variant is charmanter, die andere is bombastisch.

Het probleem van dat regeltje van drie, is dat je je 3 getallen, nodig om het resultaat te berekenen, op de juiste plaats moet krijgen, dus zowel op je rekenmachine als in een excelblad.
En ... , daar knelt meestal het schoentje, zelfs grote geesten durven tegen die regel zondigen.

Ik heb de aangedragen oplossingen niet in detail bekeken, dus gooi ik niemand een steen.
Al lijkt Octafish zowel van wiskunde als van vissen kennis te hebben.
t Is ten slotte een deel van zijn nickname !
Hij had anders ook eventjes Tri(a/o)Fish mogen noemen, om het geheel af te maken, maar in de wiskunde of de computers is een 8 toch belangrijker dan een 3.
 
Laatst bewerkt:
Ja, goed. Je kunt ook zeggen dat ik niet begrijp als iemand die zegt geen rekenmeester te zijn en de vraag/probleem in de sectie van Excel zet, mensen dan niet begrijpen dat TS een 'duurzame' oplossing wil en niet wil rekenen maar getallen wil invoeren die tot het gewenste resultaat lijden. Dat hij daar moeite mee heeft (juiste formules vinden) is duidelijk uit de eerdere topic.

Dit is dus een interessante topic, want alles komt aan de orde. Rekenen, Excel, traagheid van begrip, humor en geheugenproblemen. Peter is inmiddels naar zijn vakantiebestemming vertrokken. Zal wel iets met diepzeeduiken zijn.:d:d:d
 
Hoe iemand aan 115,2 kan komen, is mij een volslagen raadsel

Mijn voorbeeld ging uit van een huidige 0.1 ppm die verhoogt moet worden naar 1 ppm
dat is dus 0.9 verhoging dus 9 *12.8= 115.2
 
De tekst opmerkingen maar even verplaatst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan