• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dropdownlist met voorspelling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soppuh

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Berichten
61
Goedemiddag,

Ik ben opzoek naar een soort dropdownlist met voorspelling. Ik weet niet of dat de juiste benaming is.
Onderstaande is een voorbeeld situatie.

Ik heb in tabblad 1 allemaal plaatsnamen staan met daarachter postcodes die bij de plaatsnamen horen.
Nu wil ik in tabblad 2 dat ik in elke cel in kolom B een plaatsnaam typ en er dan een dropdownlist komt met alle plaatsnaam waar mijn getypte tekst aan voldoen.
Dus ik typ in cel B2 "Amste", dan moet er een dropdownlist komen als onderstaande foto met de plaatsnamen uit tabblad 1 die aan die tekst voldoen. Dus eigenlijk hetzelfde als je op weeronline je plaatsnaam in typt en dan de keuze maakt.
Dropdown voorspelling.png
Belangrijk is dat ik de formule die in kolom B komt, kan toepassen in elke cel in kolom B.
Vervolgens ga ik zelf met horizontaal zoeken mijn bestand verder uitbreiden. Daar kom ik wel uit. :)

Alvast bedankt.
 
Hoi, het helpt als je een excel voorbeeld bestandje plaatst, want met een plaatje kunnen we niet zo veel
 
:d Niet eens een bedankje voor gehad. Weten we iig wat voor vlees we in de kuip hebben:rolleyes:
 
Super, fantastisch! Nooit geweten dat ik ooit zoiets nodig had, dat ik die vraag al eens gesteld had.
Maar echt, jullie de beste toppers ooit! Nu genoeg air tussen de billen gekregen? :thumb: :D
 
Maar het werkt natuurlijk niet zoals gevraagd in bovenstaande.
Ik wil namelijk niet 1 cel waar je de plaatsnaam typt, maar in elke cel in kolom B moet de optie zijn om een plaatsnaam te typen. Het kan dus zijn dat er 100 plaatsnamen onder elkaar komen door middel van die voorvertoning dropdown list.
 
Misschien voldoet dit.
 

Bijlagen

  • zoeken.xlsx
    74,3 KB · Weergaven: 89
Ik ben benieuwd wanneer dit gaat werken in combinatie met de FILTER functie van office 365. Zou alles een stuk gemakkelijker en vooral korter maken.
Resulteert nog steeds in een error...
 
wel met vba en zonder jouw lijst. geef de gewenste cellen een gele kleur en als je er op gaat staan werkt deze op eerste en tweede naam.
je kan dus ook een hele kolom of het hele blad geel maken. zie voorbeeld
 

Bijlagen

  • validatielijst met beginletters van voor en achter namen met vba 1.xls
    54 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester,

Ik heb jouw voorbeeld gedownload en jouw vba is wat ik zoek. Bij mijn excel heb ik ook zo een vba, alleen bij mij voer je eerst de letter in en daarna moet je klikken op het pijltje.
Hoe kan ik jouw vba in mijn excel zetten en waar?

Ik doe een voorbeeldje bij
 

Bijlagen

  • Test.xlsm
    323,3 KB · Weergaven: 19
ik ben maar een beginner.
Forumregels? Sorry als ik iets verkeerds heb gedaan maar weet echt niet wat je bedoelt
 
Met dit stukje code en een combobox bereik je hetzelfde als dat van Sylvester;) (achternaam even weggelaten)
Zie cel H5

Code:
Option Compare Text

Private Sub ComboBox1_Change()
 With Sheets(1).ComboBox1
  .List = Sheets("Namen").Range("A2:A9").Value
    For i = .ListCount - 1 To 0 Step -1
     If Not .List(i) Like .Value & "*" Then .RemoveItem i
    Next
   .DropDown
 End With
End Sub
 

Bijlagen

  • validatielijst met beginletters van voor en achter namen met vba 1 (version 2).xlsm
    29,6 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Met dit stukje ook, en beter. ;)

Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
 With Sheets(1).ComboBox1
   .List = Filter(Application.Transpose(Sheets("namen").Cells(1).CurrentRegion), .Text, True, vbTextCompare)
   .DropDown
 End With
End Sub
 

Bijlagen

  • validatielijst hsv.xlsb
    23,7 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Harry, hoe zet je dat filter op eerste letters van voornamen respectievelijk achternamen ?
 
Laatst bewerkt:
Met dit stukje ook, en beter. ;)

Code:
Private Sub ComboBox1_Change()
 With Sheets(1).ComboBox1
   .List = Filter(Application.Transpose(Sheets("namen").Cells(1).CurrentRegion), .Text, True, vbTextCompare)
   .DropDown
 End With
End Sub

Deze is gewoon perfect! Bedankt! :thumb:
Maar ik kan alleen die cel met dropdownlist niet kopieren en meerdere onder elkaar plakken...?
 
Laatst bewerkt:
Alleen voor het bereik c5:c9, zelf even aanpassen in de code.
 

Bijlagen

  • validatielijst hsv.xlsb
    23,8 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan