Iomega Zip-drive compatibel met Windows 10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pdka

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2002
Berichten
252
Ik heb een stokoude externe Iomega Zip-drive (100MB, parallelle-poortmodel). Ik wil de bestanden op een aantal van mijn Zip-disks overzetten op schijf of USB-stick. De drive kan ik echter niet op mijn PC aansluiten omdat die geen parallelle poort heeft. Voordat ik een geschikte kabel ga aanschaffen (parallel -> USB), wil ik graag weten of Windows 10 de drive überhaupt nog gaat herkennen. Iemand een antwoord op deze vraag?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er één met zo'n blauwe casing?
Die heb ik een paar jaar terug nog aan de gang gekregen door hem uit de casing te halen en aan te sluiten op de 'floppy connector' op het moederbord (moet je moederbord er nog wel een aansluiting hebben)
Wat ik zo lees op internet, als je een paralelle->USB adapter er tussen zet wordt die gezien als een printer en kun je er helemaal niets mee.
 
Ja, het is er eentje met een blauwe casing (zie bijgevoegde foto). Of het moederbord van mijn PC (Dell Inspiron, All-In-One) een floppy-connector heeft, weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk van niet. Ben trouwens ook niet zo technisch.

Zipdisk.jpg
 
Ik heb een Laserjet 5MP printer (wil ik trouwens verkopen) daar heb ik op aangesloten een kabel van parallel naar USB en dat gaat zonder problemen met Win10. Ook ik heb nog een Iomega Zip drive en dat zal ik gaan uit proberen met deze kabel. (ik heb even geen tijd) om het nu te doen..
 
Lordlister, zou mooi zijn als je die kabel met jou Iomega Zip Drive uitprobeert. Alvast bedankt.
 
Dag pdka,
Ik wilde de kabel van de HP Laserjet 5MP printer aansluiten op de Iomega Zip Drive maar, ik kwam er achter dat het een USB To IEEE-1284 Printer Kabel bleek te zijn. Maar ik geloof stellig dat het met een USB naar Parallel Kabel (kosten ongeveer 10 euro bij allekabels) moet gaan lukken. Ik heb nog een oude Fujitsu laptop staan met een LPT1 poort. Als u de bestanden van de Iomega Drive beslist veilig wilt stellen, kunt u mij een priveberichtje sturen.
 
Lordlister, bedankt voor je reactie. Ik ga een kabel bestellen en het proberen.
 
Heb een parallel->USB adapter besteld en gebruikt om de Iomega Zip Drive aan te sluiten. Helaas herkent Windows 10 de drive niet automatisch. Ik heb nog geprobeerd om de IomegaWare software te installeren vanaf de bij de drive behorende installatie CD-ROM. Ik kreeg echter de foutmelding "Deze app kan niet op uw pc worden uitgevoerd'. Ook via Apparaatbeheer -> Oudere hardware toevoegen lukt het me niet.
 
Das een optie.
Soms is het me gelukt om software die op zo'n oud-nieuw grens zit de installeren door het verborgen "Administrator" account actief te maken en daarmee in te loggen ipv als normale admin bij het installeren als je actief bent als gewone gebruiker.
Tis geen garantie maar mss het proberen waard.

Bron
Het standaard verborgen administratoraccount is te activeren met het commando NET USER ADMINISTRATOR /ACTIVE:YES in een met administratorrechten opgestart opdrachtvenster (te openen via een rechter muisklik op Start, optie Windows PowerShell (admin)). Deze methode werkt echter alleen vanuit een administratoraccount!
 
Hallo

Ik vermoed dat de manier van aansturen het probleem is met die iomega drive.

Moest die niet in e.p.p./e.c.p. mode staan ... of iets dergelijks ...

Het extra spannend maken met die u.s.b. to parrallel in combinatie met w10 zal het er vermoedelijk ook niet beter op maken. (potentieele timing problemen)

Op win 7 heb ik het ooit werkend gezien , weliswaar op een echte parrallele poort en met de x.p. drivers ...

Of ... schaf een oude p.c. / laptop aan met een parrallele poort en daarop installeren.

Dergelijke p.c.'s zijn niet duur

Mocht uw merkloze p.c. nog een p.c.i. of p.c.i.e. slot bezitten , zou je in extremis nog eens kunnen proberen met een p.c.i. (e) to lpt kaart , al of niet in combinatie met w10 ... of ander o.s. ??? ...


Als voorbeeld :

https://www.benl.ebay.be/itm/New-Pa...358610?hash=item3db4627d92:g:HWoAAOxyBotTY6nE

Of

https://www.benl.ebay.be/itm/PCI-to...234569?hash=item2f50649f49:g:ob8AAOSwYvNcv98z


Hopelijk heb jij ,of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Peter
 
Gewoon een paar kringloopwinkel langs gaan. Als ze er op dat moment geen hebben willen ze zo een oude pc voor rond de 5 euro wel vasthouden?

Of in de familie/bij de kennissen ff navragen of ze er nog een kwijt willen van hun zolder die staat te verstoffen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle suggesties. Ik denk dat ik maar op zoek ga naar een ouwe laptop met parallelle poort.
 
Die zijn zeldzamer dan een oude desktop met zo een poort....
In 2011 waren ze al lang niet meer te koop..... dus dan ga je al richting 15-20 jaar oude laptop.
Bij de kringloop waar ik zit zie je ze zelden binnenkomen. Een kleine 2 j geleden nog af en toe. Nu al heel lang niet meer.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1479492
Je zou een "gevraagd" topic kunnen starten... mss heeft iemand die ook nog in jouw buurt woont er een liggen?
Welke regio woon je?
 
Laatst bewerkt:
Goeie tip. Hou ik even in het achterhoofd. Ga eerst binnen mijn familie-/vriendenkring kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan