• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in een tabel (2de kolom ipv meest linkse)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eddy v

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2003
Berichten
100
Hallo,

Als eerste mijn excuus omdat ik geen voorbeeld bestand heb.

hopelijk kunnen jullie me toch helpe.


ik heb een tabel met gegevens.

En een tabel waar ik gegevens moet invoeren.

nu wil ik als ik een waarde invoer in de 2de tabel in kolom 1 automatisch een waarde in kolom 2 laten invoeren.

Normaal gebruik ik daar voor vert zoeken.

Echter nu staat de waarde die waar ik op moeten zoeken niet in de meest linkse kolom. maar i kolom 4.

En mot ik uit deze zelfde rij de waarde uit kolom 2 hebben.

hopelijk heb ik het een beetje duidelijk omschreven

met vriendelijk groet,

Eddy
 
Je kunt met Vert.Zoeken wel degelijk in een linker kolom zoeken.
PHP:
=VERT.ZOEKEN(H2;KIEZEN({1\2};D:D;A:A);2;ONWAAR)
 
Hallo,

Bedankt voor jullie reactie.

Dat laatste begrijp ik niet helemaal

=VERT.ZOEKEN(H2;KIEZEN({1\2};D:D;A:A);2;ONWAAR)
 
Het werkt redelijk simpel. Normaal gesproken zoek je in de meest linker kolom van je tabel en haal je waarden daar of rechts daarvan op. Soms is dat niet handig, als je een andere sortering hebt. Met de functie Kiezen kun je twee kolommen opgeven om in te zoeken, en die 'virtueel verwisselen' Dat doe je door het eerste argument, dat je dus intypt als {1\2}. Het tweede en derde argument zijn dan de kolommen die gebruikt worden. In dit geval heb ik een voorbeeldje in kolom D (4e kolom) en wil je een waarde zien uit kolom A (1e kolom). Als jij andere kolommen gebruikt, moet je die uiteraard in de formule aanpassen. Maar het werkt verder prima, probeer maar uit. Er gaat niets boven aanschouwelijk onderwijs ;).
 
Ja hoor het is me gelukt.

Hartelijk dank voor jullie hulp en duidelijke uitleg.:thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan