• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Top 3 draaitabel o.b.v. berekend veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

willem1984

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2003
Berichten
24
Beste,

Ik heb een datafile waarin zowel werkelijke als gebudgetteerde data is opgenomen. D.m.v. 'berekende velden' kan ik in een draaitabel het verschil berekenen tussen werkelijk ('actual) en gebudgetteerd. Echter zou ik graag een top 3 willen hebben van de grootste positieve (en negatieve) afwijkingen. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan bewerkstelligen?

Ik heb ook een andere route geprobeerd ('waarde'-veld dupliceren en dan laten weergeven als 'verschil met'.... , echter sorteert de draaitabel dan niet lekker).

Beide (vereenvoudigde) databestanden zijn bijgevoegd (fictieve data). De werkelijke file is veel groter.

bedankt voor het meedenken.
 

Bijlagen

  • voorbeeldfile top 3 pivot met berekend veld.xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 22
  • voorbeeldfile top 3 pivot met andere veldweergave.xlsx
    21,7 KB · Weergaven: 19
225x bekeken en geen reactie... dan is het niet zo simpel.

Een tweetal opties mijnerzijds, zonder draaitabel. Ééntje alleen voor met Excel 365-functies UNIEK, FILTER en SORTEREN en de ander voor alle excelversie met een matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter). Beide oplossingen maken gebruik van een "tussentabel" waaruit de top 3 gehaald wordt. De tussentabellen heb ik bijlage verborgen voor de overzichtelijkheid. Bestudeer e.e.a. maar eens.
 

Bijlagen

  • voorbeeldfile top 3 (AC).xlsx
    21,8 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
De draaitabel vernieuwen en klaar toch volgens mij?
 
Kan toch eenvoudig met een draaitabelletje?:)
 

Bijlagen

  • voorbeeldfile top 3 pivot met berekend veld (1).xlsx
    306,6 KB · Weergaven: 19
Nog mooier... had even niet aan Power Query gedacht.

Maar het is daarmee niet alleen een simpel draaitabelletje toch... paar extra stappen nodig.
 
@AlexCEL, bloed zweet en tranen. Maar leuk speelgoed.:)
 
Met een gewone pivot en een berekend item lukt dit niet.
Als je het in een draaitabel wilt kun je het beste Power Pivot/Dax gebruiken, zie voorbeeld VenA :thumb: en bijlage.
Inspirerend om te zien hoe helpers dit met alleen formules oplossen maar dat is niet mijn ding.
Als het naar een gewone tabel mag kun je ook alleen Power Query gebruiken:
- lees de tabel in
- groepeer op Type en Dealer, sommeer Aantal
- pivot op de kolommen Type en Aantal (maakt de kolommen Actual en Budget)
- maak kolom Verschil
- sorteer op Verschil
- verwijder alle rijen behalve de eerste drie.
De output van de query naar een tabel laden (of evt een draaitabel maar die doet niet veel).

Het is overigens wel apart om Budget en Actuals op deze manier (attribuut/waarde) vast te leggen. Twee aparte kolommen of twee aparte tabellen is gebruikelijk.
 

Bijlagen

  • voorbeeldfile top 3 pivot met berekend veld.xlsx
    171,6 KB · Weergaven: 17
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan