factuur nummer in word automatisch opvolgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Datimasi

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2009
Berichten
27
wie zal mij kunnen helpen met een code om een factuur nummer in word automatisch 1 cijfer omhoog gaat naar het afsluiten/openen
 
Zoek eens op "automatisch oplopende factuur nummeren" en je krijgt opties om het in Excel aan te maken
 
Denk ook aan wat er gebeurt als je een bestaande factuur opent en afsluit ;)

Lees even dit artikel voor het invoegen van een factuurnummer.
Bedenk een werkwijze om te voorkomen dat in een bestaande factuur het nummer niet ophoogt als je het Word document de volgende keer opnieuw opent.
 
Laatst bewerkt:
mod. dit topic is verplaatst naar Office / Word
 
wie zal mij kunnen helpen met een code om een factuur nummer in word automatisch 1 cijfer omhoog gaat naar het afsluiten/openen
Ik sluit me aan bij de opmerking van bron, want het is natuurlijk een beetje gek om factuurnummers op te hogen binnen een reeds verstuurde factuur. Dat mág zelfs niet eens! Je zult dus een factuurnummer moeten genereren bij het aanmaken van je factuur, en daarna mag dat nummer niet meer gewijzigd worden. Dat kan uiteraard best allemaal binnen Word geregeld worden, daar hoef je niet voor naar Excel te stappen. Sommige mensen zien dat als een soort wonderdoekje voor alle vragen :).

Wat ik zou doen, is het nummer niet aanmaken in een document, maar in een sjabloon. Die sjabloon gebruik je om nieuwe facturen te maken, met daarin dus de vaste gegevens verwerkt, zoals het factuurnummer en de factuurdatum. Denk ook aan de wettelijke eisen waaraan een factuurnummer moet voldoen, zoals aansluitend nummeren. Er mogen dus geen gaten in je nummering zitten.

Hoe ik het zou doen: met een ini bestandje waarin je het nummer bijvoorbeeld vastlegt. Bij het aanmaken van een nieuwe factuur (op basis dus van die sjabloon) lees je dat nummer uit en verhoog je dat met 1. Het scriptje schrijft het nieuwe nummer weg in document en ini bestand, en de volgende keer heb je dus netjes een volgend factuurnummer. Maar er zijn meer methodieken. Ben je de enige gebruiker (van factuursjabloon en computer) dan kun je het nummer bijvoorbeeld ook wegschrijven en uitlezen uit het Register. Dat is een stukje veiliger, omdat je een ini bestandje per ongeluk weg kan gooien en vernaggelen. Dat lukt met het Windows Register een stuk lastiger :).
 
Maar er zijn meer methodieken. Ben je de enige gebruiker (van factuursjabloon en computer) dan kun je het nummer bijvoorbeeld ook wegschrijven en uitlezen uit het Register.
Of een synchronisatie met bijvoorbeeld Google Drive ;)

Of in de Eigenschappen -> Labels van het bestand, wat minder netjes maar het lijkt te kunnen.
Het concept van @OctaFish met deze aanpassing
Code:
If [Labels] begint met "Factuur "
    // Word bestand heeft al een factuurnr. Doe niets
Else
    Verhoog factuurnr in .ini bestand
    Zet nieuwe factuurnr in [Labels] van Word eigenschappen
End If

Word-Labels.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het heeft geen zin om het factuurnummer in een DocProperty (want dat is het) van het factuurdocument te zetten, want daar heb je niks aan als je een nieuwe factuur maakt. Het nummer moet (en maak dan gelijk een CustomDocumentProperties aan) in de sjabloon worden opgeslagen. Nou kan dat uiteraard ook wel :). Dat is methode nummer 3. Heeft echter minder mijn voorkeur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan