Statisch IP Adres

Status
Niet open voor verdere reacties.

raynoorden

Gebruiker
Lid geworden
26 mrt 2020
Berichten
16
Goedendag,

Ik heb een dongle van Alcatel en gebruik software wat draait op een vast statisch ip adres.
Als het IP adres veranderd dan kan ik dus niet meer in de software

Zou het heel fijn vinden als het statisch ip adres dus niet zou veranderen.

Ik heb ondertussen een hostnaam aangemaakt bij NOIP en de DUC tool gedownload.

Ik geef een voorbeeld (ip adressen zijn dus fictief): gisteren was het statisch IP adres 178.227.249.131 en vandaag bij het opnieuw opstarten van de laptop en dongel 178.227.249.132.

Hij veranderd dus, nogmaals de ip adressen zijn fictief.

Stel ik neem de betaalde versie van NOIP, blijft de bewuste klacht dan nog steeds
 
Statisch IP stel je in in je router, d.m.v. IP reservering op gebaseerd of MAC-adres....
 
Laatst bewerkt:
Statisch IP stel je in in je router, d.m.v. IP reservering op gebaseerd op MAC-adres....

Dat is dus het probleem, op een router kan ik dat niet instellen omdat de WIFI verbinding in de schuur heel slecht is. Moet echt via de dongel, maar daar kan ik geen IP adres in vastzetten, tevens heb ik de software ook onderweg nodig.
 
Wat jij wilt is volgens mij niet mogelijk omdat niet elk netwerk in dezelfde IP-range zit.
Thuis heb je misschien 192.168.xxx.x maar op school of universiteit etc. kan deze range compleet anders zijn, bijv. 183.325.xxx of iets anders.
In dat geval helpt het wijzigen van de netwerkadapter ( handmatig ) op de laptop ook niet...
 
Dat is een DNS service...
Uit je opmerking "gebruik software wat draait op een vast statisch ip adres" maak ik op dat deze software draait op een server buiten je eigen netwerk..?
Dan zou je dat via een DNS moeten kunnen oplossen.
In 1e instantie was het mij niet duidelijk hoe de opzet van het geheel was..
Je gebruikt dus schijnbaar een 3/4G dongle om met je laptop te kunnen internetten..?
Enioge verduidelijking is wel op z'n plaats..
 
Een vast adres ga je zeker via een dongle niet krijgen. Dus dat wordt het niet.

Klopt het dat het IP adres van de PC vast moet zijn? In dat geval kun je het oplossen door een 4G router te kopen en daar je pc achter te hangen met een vast IP adres.

Alternatief kun je kijken of je een internetsignaal kunt doorsturen naar de schuur. Kan in principe met een Ubiquity Nanobeam (2 stuks nodig). Die dingen zetten een draadloze verbinding over max een paar kilometer op en kunnen ook nog gelijktijdig als access point dienen. Werkt als een tierelier. En nog een stuk goedkoper en sneller dan ge***** met 4G.
 
Kan VPN geen oplossing bieden.
Ik heb thuis een VPN servertje.
Vanuit een andere lokatie heb ik met mijn VPN altijd het vast thuis ip-adres.
 
Dat hangt er van af of TS een vast intern of extern IP adres nodig heeft. Ben benieuwd naar het antwoord?
 
Dat laatste werkt alleen als het om een intern vast IP gaat....
Het is aan TS om enige duidelijkheid te verschaffen over hetgeen de bedoeling is...
 
De IP ranges 10.x.y.z en 172.16.y.z en 192.168.y.z zijn lokale netwerken. Deze IP ranges worden niet op internet gebruikt. Wel kunnen meerdere lokale netwerken via een VPN over internet gekoppeld worden.

Aan de LAN zijde heeft de router zelf een statisch IP adres. Een PC of randapparaat kan je ook een statisch IP adres geven. Dit kan als vast IP adres in de PC of randapparaat (buiten de DHCP range) of veel netter is via een MAC/IP reservering in de DHCP van de router. De provider kan (meestal via business abonnement) een statisch IP adres aan de WAN zijde aanbieden. De koppeling is dan een gateway waarachter je zelf een router kan plaatsen naar je eigen netwerk.

Het is dus vraag #9 van RogerS voor de TS: Intern of extern ;)

Apparaten op een netwerk praten alleen met elkaar als de IP adressen in "1 netwerk" zitten, dit wordt bepaald door het Subnet Mask. Als dit niet overeen komt dan is routing nodig om het ene netwerk naar het andere netwerk te routen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan