• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met minuten en seconden

Status
Niet open voor verdere reacties.

willema

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2005
Berichten
308
In een Excelblad wil ik rekenen met minuten en seconden.
Geen enkel ingevoerde of berekende tijd gaat boven het uur.
De celopmaak staat op mm:ss.

Maar hoe dan ook moet ik telkens 0: uren tikken. Hoe kan je dat vermijden ?

Dus als ik 12 minuten 34 seconden wil invoeren dat dit kan als 12:34.
Als ik dit nu zou invoeren dan voer ik eigenlijk 12 uur 34 minuten in en dan staat er ook 34:00 in de cel.
Ik moet dus nu hiervoor 0:12:34 intikken. Dus telkens die overbodige 0:

Ik gebruik dit document al een tijdje en kon dat met VBA omzeilen.
Maar binnenkort wordt dit document op een tablet gebruikt en dan is het gedaan met VBA.
 
Volgens mij geen ontkomen aan, je moet tijd invoeren als u:m:s.
 
is een hulp kolom een optie?
in bijv: in A1 zet je de cel eigenschap op tekst en hier vul je 12:55 in.
in cel B1 zet je
Code:
=TIJDWAARDE("00:"&A1)
 
eenvoudige invoer: 1000 wordt 0:10:00
je kan de formule eenvoudig uitbreiden voor als je eventueel ook uren wil invoeren.
zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • makkelijke invoer.xlsx
    9,9 KB · Weergaven: 29
is een hulp kolom een optie? in bijv: in A1 zet je de cel eigenschap op tekst en hier vul je 12:55 in. in cel B1 zet je
Code:
=TIJDWAARDE("00:"&A1)
Prima tip. :thumb:Het voordeel om meteen zo naar het juiste format te komen is dat je er ook meteen op de juiste manier mee kunt rekenen (bijv voor tijd bij sporten, een interval tijd icm met de gelogde afstand omrekenen naar min/km en/of km/u).
 
Rechtstreeks invoeren.
Celeigenschap op aangepast:
Code:
[>0]00\:00\:00;Standaard

Voor de hulpcel:
Code:
=--TEKST(A2;"00\:00\:00")
Opmaak op Tijd.
 
@route99
Impliceert jouw antwoord dat de uitvoer van Sylvester niet het juiste format geeft en er niet mee kunt rekenen? Dat is natuurlijk wel belangrijk om te weten.
 
Het is niet meer dan een vraag.

Jij schrijft: Quote Pasan, prima tip, Het voordeel om meteen zo naar het juiste format te komen is dat je er ook meteen op de juiste manier mee kunt rekenen (bijv voor tijd bij sporten, een interval tijd icm met de gelogde afstand omrekenen naar min/km en/of km/u).

Als dat met het antwoord van Sylvester niet het geval is dan zou ik e.a. dat graag willen weten. Maar goed, ik vind de oplossingen van Sylvester en Pasan beide prima tips. Die tip van HSV is ook goed. Ik probeer alles uit.
 
Als je hulpcel/kolom gebruikt kun je ook heel eenvoudig de tijd delen door 60:
Code:
=A1/60
 
Het is niet meer dan een vraag.....
Als dat met het antwoord van Sylvester niet het geval is dan zou ik e.a. dat graag willen weten
Daar moet je toch bij Sylvester zijn..... of je test het zelf.
Mijn antwoord betrof het antwoord van pasan en wat ik er mee kon. Heb er verder geen andere bijdragen bijgehaald, dat doe jij zelf.
Impliceert jouw antwoord dat de uitvoer van Sylvester niet het juiste format geeft
Dit is echt wel meer dan een vraag hoor...

https://nl.wiktionary.org/wiki/impliceren
stilzwijgend ten gevolge hebben
Ik zou dit haast een suggestieve opmerking noemen, bepaald geen vraag...
En daar laat ik het bij.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan