• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd berekenen tussen verschillende data

Status
Niet open voor verdere reacties.

Buma1234

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
7
Beste lezer,

Ik moet de tijd in uren en minuten berekenen tussen verschillende data. Normaal is dat simpel maar ik heb ook te maken met openingstijden. Mijn bedrijf is open van 06:00 tot 22:00. Als een bestelling binnenkomt op bijvoorbeeld 01-02-2021 om 08:00 en die bestelling verwerkt wordt op 04-02-2021 om 08:15 zit daar 72:15 uur tussen. Maar omdat mijn bedrijf 8 uur gesloten is moet dat van elke nacht worden afgetrokken in de formule. Hoe moet dat?

Alvast heel erg bedankt
 
Welkom. Begin eens met een voorbeeldbestand te plaatsen met enkele tijden/datums en verwachte uitkomsten (handmatig ingevuld).
 
Ik heb een deel van het betreffende bestand gekopieerd en de benodigde informatie staat hier nu in. Ik heb helaas wel meerdere regels moeten verwijderen ivm privacyrechten voor de klanten.

In regel 4 staat een voorbeeld van een foute formule en in regel 5 staat een formule die het wel doet. Als er meerdere dagen verschil tussen zitten berekent excel de formule niet hoe ik hem wil en komt er 22:51 uit, terwijl het meer dan 3 dagen is dus zou moeten uitkomen op meer dan 72 uur. Als er dan meer dan 72 uur uitkomt moet er ook nog 24 uur af (3 nachten van 8 uur).

Weet u hoe deze fout in mijn formule verholpen kan worden en hoe het uren aantal wel kan laten kloppen?
 

Bijlagen

  • Example pour helpmij.nl.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Hoe het zit het met weekends? Moeten die meegenomen worden?

En mijn Frans is niet zo goed: het gaat om de combinatie van kolom B/I en kolom C/J? Dus Begindatum/begintijd en Einddatum/eindtijd?
 
Er wordt doorgewerkt in de weekends, dat is voor onze administratie, dan komt er verder in de formule een verandering ten opzichte van weekdagen.
Het verschil in dagen is kolom C - B. Kolom H is wanneer de aanvraag binnenkomt bij ons, Kolom F is welke dag (5 is vrijdag), Kolom I is de starttijd van de werknemer en Kolom J is de eindtijd van de werknemer. Kolom K moet uiteindelijk het aantal uren moeten komen te staan tussen de binnenkomst van de aanavraag (Kolom H) en de starttijd van de werknemer (Kolom I)
 
Weer even verder naar gekeken... Voor de goede orde, om te bekijken of ik het goed snap. Neem rij 4: de melding komt binnen op 1-1-21 om 06:00. Er wordt op gereageerd op 4-1-21 en de medewerker is bezig van 09:51 t/m 10:06.

Jij wilt nu de tijd weten tussen 1-1-21 06:00 en 4-1-21 10:06, rekening houdend met dagelijkse werktijden van 06:00-22:00u. Correct?
 
Ik heb het probleem al opgelost, er zat een fout in de formule waardoor excel dacht dat een werkdag uit 20 uur bestaat ipv 16. Nogmaals heel erg bedankt voor uw moeite
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan