• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

fuctie voor berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

eduardpfeil

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
5
In een berekening wil ik het volgende doen:
een aantal moet verschijnen waarbij het aantal 1 er moet komen te staan als in een bepaalde cel het getal >0 maar <=650 is, en het aantal 2 wanneer dezelfde cel het getal >650.
Hiervoor het ik de volgende formule ingegeven: =ALS(C39>0<650;1;0)+ALS(C39>650;2;0). C39 is een lege cel, de cel waarin de formule staat moet alleen reageren zodra ik in C39 een waarde invoer.
De bedoeling is dat bij het bepalen van een maatvoering een artikel 1 of 2 maal moet worden berekend.
De formule die ik gebruikt hebt werkt dus niet. Hoe dit op te lossen?
vast bedankt voor de aandacht.
 
Welkom.

Is dit een antwoord op je vraag?
Code:
=ALS(C39>650;2;ALS(C39>0;1;""))
 
Laatst bewerkt:
Hallo AlexCEL,

nee, ook dit reageert niet goed.
De code =ALS(C39>650;2;ALS(C39>0;1;"")) geeft een foutmelding, zie afbeelding.
 

Bijlagen

  • Knipsel.JPG
    Knipsel.JPG
    256,5 KB · Weergaven: 41
Het is niet erg gemakkelijk fouten opsporen in een plaatje...

Plaats s.v.p. een Excelbestand (ontdaan van gevoelige informatie).
 
Laatst bewerkt:
Hoi AlexCEL,
bijgevoegd bestand.
 

Bijlagen

  • CALCULATIE PROEFBLAD.xlsx
    29,2 KB · Weergaven: 25
De oplossing in #2 doet precies wat je vraagt. Een 2 bij >650, een 1 tussen 0 en 650 en een "lege" cel bij geen waarde in C39.

De "lege" waarde is tekst. De formules in L14 e.d. gebruiken deze waarde. Tekst maal een getal geeft een foutmelding...

Mogelijke oplossingen zijn:
Code:
=ALS.FOUT(G14*H14*I14*K14/1000000+J14*K14;0)
=ALS(K14<>"";G14*H14*I14*K14/1000000+J14*K14;0)

N.B. Je hoeft SOM niet in elke formule te gebruiken... SOM(L13*1,3) is exact hetzelfde als L13*1,3.
 
Hoi AlexCEL

Ondanks dat ik dagelijks werk met Excel blijk ik toch weinig te beheersen van dit programma.
Je uitleg is duidelijk, je hebt het over plaatsen van codes om de fout op te lossen. Waar moet ik deze codes aan koppelen of waar moet ik ze plaatsen?
Hoop dat je nog wat geduld heb.

met groet
 
Wat jij code noemt zijn alternatieven voor de formules die een foutmelding geven.

Zie bijlage: alles in GEEL heb ik alvast gewijzigd ter inspiratie, er zitten geen foutmeldingen meer in de sheet.

Je hebt wel een complexe sheet gecreëerd met veel verschillende formules. Dat maakt het wel foutgevoelig als er vaak wijzigingen plaats vinden...
 

Bijlagen

  • CALCULATIE PROEFBLAD (AC).xlsx
    29,2 KB · Weergaven: 17
opgelost

Mijn dank is groot, het probleem lijkt opgelost. Ik wil de sheet nog gaan versimpelen, met het toenemen van de kennis van excel zal dat wel gaan lukken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan