• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Slim formulier met trigger om zichtzelf te updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

RhandyKS

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
6
Ik wil graag een Excel formulier maken waarbij medewerkers een registratie kunnen doen van de uren en waar deze aan besteed zijn.
Een bestand wordt allereerst voorbereid op kantoor met enkele basisgegevens zoals een projectnummer samen met wat meer gegevens waar later een controle op gebouwd moet worden (is nu nog niet relevant).

Hieronder een voorbeeld template.

In tabblad 'Stamgegevens' komt informatie te staan tbv een dropdown menu.
In tabblad 'Projectgegevens' voert een kantoormedewerker de basisgegevens in van een project.
In tabblad 'Invoergegevens' moet de productiemedewerker de uren kunnen registreren.

Probleem
De file moet een button gaan bevatten waarmee de gegevens automatisch op een gedeelde schijf worden opgeslagen. De naam van het bestand moet altijd 'Projectnummer - datum van vandaag - medewerker' zijn. Is het mogelijk om een button in Excel 2016 in te bouwen met precondities wat deze button moet doen (dus opslaan met als naam een voordefinieerd logica)?

Ander vraagstuk is om een button in te bouwen om de in te voeren gegevens (C1:C3; C6:H19) te wissen en de nieuwste gegevens op te halen uit tabblad 'Projectgegevens'. Zodra er bijv. een nieuw project wordt aangemaakt (0004) en de medewerker was als laatste met 0003 bezig en gebruikt de button om gegevens te wissen, er automatisch enkele velden gevuld worden met 0004. Is dit ook in te bouwen?

Hoor graag of iemand hier een oplossing voor heeft. Andere wegen die ook het doel bereiken zijn ook prima :)
 

Bijlagen

  • Template productiebestand.xlsx
    12,4 KB · Weergaven: 17
De file moet een button gaan bevatten waarmee de gegevens automatisch op een gedeelde schijf worden opgeslagen.
Ik heb het even voor je gegoogled, maar een ‘button’ is dus een knoop[/]. Je bent vast in de war met het begrip Opdrachtknop dat dan weer de normale vertaling is van ‘Commandbutton’. En gek genoeg staat er in míjn woordenboek ook een mooie vertaling van ‘file’: Bestand[/b]. Of doe je graag interessant door nodeloos met buitenlandse begrippen te strooien?

Neemt niet weg dat ik wel even naar je ‘déposer’ kan kijken :).
 
Hallo,

dat kan zeker met een macro die je aan een command button bindt. In het voorbeeldje heb ik een nieuw tabblad "Dashboard" aangemaakt met daarop een button die een nieuwe workbook aangemaakt, alle tabbladen (uitgenomen het dashboard) kopieert en die dan naar de folder schrijft met het pad dat op tabblad Stamgegevens in cel D2 is aangegeven. Natuurlijk kan dit veel beter dan met deze eenvoudige macro, maar het geeft wel aan dat het kan. Ik ben er zeker van dat de excel guru's je verder kunnen helpen.
 

Bijlagen

  • support.zip
    21,7 KB · Weergaven: 19
@NoellaG, Waarom zip je een bestandje van een paar Kb?
 
Omdat bestanden met macro's anders geweigerd worden.
 
Echt waar? Mogelijk met de door jou geschreven macro's :p:)

Access bestanden kan je niet plaatsen. Maar een .xls, .xlsx, .xlsm of .xlsb is geen probleem. (mits niet te groot)
 

Bijlagen

  • Copy of support.xlsm
    25,2 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
@Noella: dank voor de opzet en hulp :)

Ik heb het e.e.a. getest. Na het invoeren van wat gegevens en het aanroepen van de button wordt het bestand wel opgeslagen, maar niet in de in cel D2 aangegeven pad.
Na het opslaan wordt het werkblad met gegevens niet 'schoon gemaakt'. Is het mogelijk om dit toe te voegen aan de button?
Als laatste merkte ik dat het tabblad dashboard verdwijnt na het aanroepen van de button. Hoort dit zo?
 
Dag Rhandy, het tabblad dashboard verdwijnt niet, maar wordt niet meegecopieerd naar het nieuwe bestand. Als je het nieuwe bestand sluit, dan zou het oude bestand nog altijd moeten bestaan zoals het was mét dashboard. Normaal moet het nieuwe bestand opgeslagen zijn in de aangegeven folder, het oude staat waar het stond.
Je kan alle mogelijke acties ook onder de button steken, als je uitlegt wat je bedoelt met schoonmaken ben ik er zeker van dat de echte programmeurs hier je verdere raad kunnen geven. Voor mij is het helaas al een tijdje geleden dat ik programmeerde in VBA.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan