HDMI, DVI of display port werken niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick04

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2004
Berichten
55
Hallo,

Na het opnieuw installeren van Windows 10 probeer ik een 2e beeldscherm op mijn PC aan te sluiten (HP Compaq 6300-pro). Echter werkt de display port op mijn PC niet.
Ook als ik de VGA kabel loshaal en alleen een beeldscherm op de display poort aansluit geeft deze geen beeld.

Aangezien dit bij de on-board videokaart was heb ik met 2 verschillende videokaarten (Geforxe GT520 en een Geforce G210) geprobeerd wel beeld te krijgen.
Met beide videokaarten werkt echter ook alleen de VGA poort, maar niet de DVI of HDMI poort.
In een andere PC werkt deze videokaart wel, ook als ik hetzelfde beeldscherm en kabel gebruik.

Een BIOS update naar versie 3.08 heeft niet geholpen. Ook Windows update of een driver update (van de Nvidia of Asus website) voor de videokaart hadden geen effect.

Weet iemand misschien wat hier de oorzaak van kan zijn? Kan dit een Windows of BIOS instelling zijn waardoor alleen VGA werkt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Compaq 6300-pro is wat te algemeen, daar zijn nogal wat versies van.

B0F57ET
B9C35AW#ABH
A9P21AT
LX847ET
C6Y18AT
En zo gaat het lijstje nog even verder, graag dus wat specifieker welk type het is.
 
Zijn verschillende zaken, een interne GPU dien je in te stellen in de bios welke uitgang of uitgangen die je wilt gebruiken.

Waarom de insteek kaarten niet werken lijkt mij meer aan de monitor te liggen, of er wordt hdmi en dp gelijk gebruikt, bij oudere kaarten met die uitgangen werkt er maar vaak eentje.

En ja, je dient ze wel in W10 aan te melden.
https://support.microsoft.com/nl-nl...ndows-10-3d5c15dc-cc63-d850-aeb6-b41778147554
 
Ok, ik wist niet dat er verschillende versies van waren.

Dit is Product No QV985AV met een i5-3470 processor, 4GB RAM en een 120GB Intel SSD.



Deze zelfde videokaart (GT 520) werkt met dezelfde monitoren wel in een andere PC. MyCom computer met Asus moederbord en Windows 7. Ik neem dus aan dat de videokaart en de monitor goed zijn.

Als ik bij windows 10 op monitoren detecteren klik, geeft hij aan dat er geen andere beeldschermen gevonden worden.
Sluit ik alleen een beeldscherm aan op de HDMI of DVO poort, dan krijg ik helemaal geen beeld en blijft het scherm zwart (ook geen HP logo met opstarten).
 
Laatst bewerkt:
Bij sommige monitoren moet je ook de ingang omschakelen.... het gaat vaak op de auto stand maar niet altijd.
Zoek ff de handleiding v/d monitor op. Kan zijn dat de aansturing v/d kaart in de pc er ook nog invloed op heeft, maar dat weet ik niet zeker.
 
De monitor staat goed ingesteld (ASUS VP249) op de juiste ingang, deze werkt ook gewoon op een andere PC.
Alleen geeft hij een zwart scherm als ik hem op de HDMI of DVI ingang aansluit.

Als ik de stekker uit de PC haal geeft hij de melding dat er geen signaal is. Zodra ik stekker weer in de PC doe is die melding weer weg.
 
Levert de voeding wel genoeg stroom? Pc is namelijk een oud beestje, kan zomaar zijn dat de voeding het niet aan kan.
 
Welke DVI type is de PC uitgang en welke de monitor en is de kabel OK?

VGA is Analog only
DVI-D is Digital only
HDMI is Digital only
DVI-I is both Digital and Analog.

En welke Asus scherm heb je ... er zijn 4 uitvoeringen....
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ASUS+VP249

We missen nog de nodige details voor een goed beeld. :D

Ik lees L+R dat het soms ook nog aan de Nvidia driver kan liggen, als de rest wel OK is probeer een paar versies.
 
Laatst bewerkt:
De voeding is 240W. Dit is alleen geen normale voeding maar deze heeft een speciale vorm en een veel kleinere connector op het moederbord.
Ook wordt de voeding van de harde schijven uit het moederbord gehaald, deze komt dus niet rechtstreeks uit de voeding.

Ik heb naar aanleiding van jou reactie alle schijven en CD-spelers losgekoppeld, op het moederbord en de opstart SSD en de videokaart na. Dit geeft echter hetzelfde resultaat.


Van het beeldscherm heb ik verder geen specificaties behalve merk en type dat ik opgaf. Zoals ik eerder aangaf werkt dit beeldscherm met dezelfde kabel en videokaart wel in een andere PC, dus ik neem aan dat die wel goed zullen zijn.



Zou dit misschien een instelling ergens in Windows 10 kunnen zijn?

En een PCIex16 videokaart zou toch moeten werken in ieder PCIex16 slot? Of zijn daar verschillende types van?
 
Laatst bewerkt:
Specs kun je zo bij dat merk en de support opzoeken. Aangezien er 4 types zijn ff opletten bij dit mooie huiswerk klusje. Succes.

En heb je nog wat met de driver versies gedaan van NVidia.... daar wordt via Google gezocht ook al potentiele foutenbron aangegeven....

Het is toch een kwestie van onderbouwd wegstrepen.

Zoals ik eerder aangaf werkt dit beeldscherm met dezelfde kabel en videokaart wel in een andere PC, dus ik neem aan dat die wel goed zullen zijn.
Dit is een aanname dat ie dan in jouw probleem PC wel goed zou werken...
Wel je hebt niet voor niets een probleem pc.... jouw PCIex16 kan ook nog buggy of deels defect zijn?

je zult toch meer van stal moeten halen om punten te elimineren dan je tot nu toe doet...
Er komen meer veronderstellingen bij dan dat op basis van onderbouwing weg gestreept kunnen worden.
 
Ik ben geen ICTer, vandaar ook dat ik mijn vraag hier stel in de hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Achterop het beeldscherm staat: VP249. Kun je ook aangeven hoe ik kan zien welk type dat is?
Gezien de specificaties op de website van ASUS vermoed ik dat het de VP249HE is.

Aangezien deze videokaart (GT 520) in een andere (Windows 7) PC wel werkt met deze monitor en kabel, is aan te nemen dat de kabel goed is en de monitor en videokaart dezelfde HDMI poort hebben.
Net nog even getest en ook met mijn TV (Samsung UE49NU7100W) heb ik dit zelfde probleem als ik deze via HDMI aansluit op de GT 520 kaart.


Ik heb de standaard videokaart drivers van Windows geprobeerd, toen dat niet werkte heb ik de drivers van ASUS gedownload en geïnstalleerd. Toen dat ook niet werkte heb ik de drivers bij Nvidia gedownload en geïnstalleerd. Ook heb ik de drivers verwijderd door in apparaatbeheer het apparaat te verwijderen en daarbij ook op stuurprogramma verwijderen te klikken. Op deze manier heb ik alle drivers een 2e keer geprobeerd.
Daarna heb ik ditzelfde nog een keer gedaan met de drivers voor de G210 video kaart, echter werkt het daar ook niet bij.

Aangezien het ook bij de on-board videokaart niet werkt, (standaard Intel HD drivers van Windows) verwacht ik eigenlijk niet dat het aan de Nvidia drivers zal liggen. (al kan ik dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen).
 
Laatst bewerkt:
:thumb:
Das al een heel stuk meer.
Ik werk veel met Asus en hun code staan er meestal wel op maar soms staat er eentje niet helemaal compleet op maar als je de sticker van jouw type monitor verder bekijkt staat het er in het plaatje dat ik vond er echt op. Wrs VP249HE bij jou? Kijk nog eens?
Ik lees de rest morgen nog eens rustig door. Vind het wel een bijzonder verhaal.
Mocht je nog wat opgevallen zijn... .post het toch.
Truste.

Deze is dus een VP249H

1014152_p02_b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op mijn monitor zit geen witte sticker. Onder de inputs zit een kleine zwarte sticker met witte tekst, daarop staat het merk (ASUS), Model (VP249), Versie (VP249), Date (sep 2019) en vermogen (100-240V 50/60Hz 1,5A) en ernaast zit een wit vierkant vlak met barcode (ik vermoed het serienummer).

In het menu van het beeldscherm bij Menu-> setup -> information vond ik nog de volgende informatie: 1920x1080 68Khz / 60Hz VP249HE. Het is dus inderdaad een VP249HE.
 
:thumb:Je moet bij Asus idd even zoeken... maar ergens staat het...
Tip: Maak anders een volgend keer toch een foto v/d sticker, handige zoekers hier kunnen soms meer vinden dan jij veronderstelt.
IK zag het ook op een uitgebreide sticker op de originele doos staan... maar die foto heb ik maar ff weggelaten, niet iedereen bewaart de doos... ;)


Edit: Het komt best vaak voor met NVidia. Er loopt zelfs een topic over dus kijk hier eens tussen of je iets ziet wat je nog niet getest hebt:
https://www.nvidia.com/en-us/geforc...ll-people-with-black-screensno-signal-issues/

En: Welk moederbord heb je en welke GPU zit er on-board?
Zet ook daar eens een spec link hier neer. Want daar werkt alleen VGA schreef je, DPI niet.


 
Laatst bewerkt:
De meeste tips in de link had ik al wel uitgevoerd. Diverse drivers geprobeerd, bios update, bios reset. Allemaal zonder resultaat.
Het probleem lijkt ook niet exact hetzelfde aangezien ze daar aangeven dat het scherm ineens zwart wordt, hier doet alleen de HDMI/DVI poorten het niet.

De on-board videokaart is een Intel HD Graphics (2000 of 2500). Daar sluit in een verloopstekker op aan die ik weer op mijn monitor aansluit. Ook deze verloopstekker heb ik al getest op een andere PC.

Welk moederbord het is weet ik niet precies. Het is HP Compaq 6300 PRO met productnummer QV985AV. De enige info die ik over het moederbord kan vinden is chipset Intel Q75. Ik hoop dat dat iets over het moederbord zegt.

Zie deze 2 linkjes voor een afbeelding die ik op internet vond van hetzelfde type moederbord:
https://i.ytimg.com/vi/ImcL0x8WJN8/maxresdefault.jpg
https://i.ebayimg.com/images/g/AdgAAOSwoahdvEHG/s-l400.jpg

In het witte rechthoekje naast het PCIx16 slot staat bij mij: PCEBF0ED65CDGC REV OE, daar kan ik echter verder niets over vinden.
 
Als het goed is staat hieronder de uitslag van spaccy:

GT 520 Graphic.png GT 520.png

Intel Graphic.png Intel HD.png

MB.png
 
Laatst bewerkt:
Na een tip zojuist met een Linux USB stick opgestart, dan doen beide schermen het wel. Het ligt dus waarschijnlijk aan Windows.

Ik zal morgen Windows eens opnieuw installeren, kijken of het dan wel werkt.
 
Toch de drivers??? .. Er waren immers toch problemen mee die ik al aankaartte...
 
Nadat ik Windows opnieuw geïnstalleerd heb werkt het goed. Bij de on-board Intel kaart doet de Display port het weer en bij de Nvidia kaart werkt de HDMI poort weer.

Het had dus inderdaad iets met Windows en de drivers te maken. (wel raar dat het dan bij de Intel en Nvidia niet werkte)


Bedankt voor jullie hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan