Veiligheid op je PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanne

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2001
Berichten
1.300
Nu heb ik het gevoel belangrijker dan ooit heb ik het idee.
Zelf heb ik Ziggo safe on line wel/niet goed? Geen idee. Ze zeggen van wel. Soms als ik zin heb scan ik soms of ze doen het automatisch.

Ooit heb ik CCleaner gehad en nu gebruik ik ook AVG antiviros de free editor.
Welke is het best tegen betaling of gratis?

:rolleyes::confused:
 
Dat AVG kun je er met een gerust hart aftrappen, een dubbele bescherming is zinloos, het kan zelfs problemen opleveren.

Ziggo Safe Online is niet van Ziggo, zij zijn alleen de aanbieder, wat zij aanbieden nl. F-Secure Safe wat ze heel pontificaal de naam Ziggo gegeven hebben.

De standaard in elke Windows 10 aanwezige Windows Defender doet z'n werk minstens zo goed dus al die "extra" beveiliging slaat eigenlijk nergens op.
De uitslag van de antivirus-test 2021 vindt je hier: https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
In dat rijtje vindt je dus ook Microsoft Defender...:thumb:
 
Ja, dat begrijp ik niet. Waarom moet Ziggo een pakket aanbieden? Of zou dat zijn om alleen maar om extra inkomsten te genereren d.m.v. koppelverkoop. Of is dat pakket gratis? Er zijn genoeg partijen op de markt die deze producten aanbieden of verkopen. Microsoft Defender is professioneel en ik lees er over het algemeen weinig problemen over of dat die problemen veroorzaakt. En daar gaat het natuurlijk om. Je wilt geen problemen, zorgen en werk hebben met de beveiliging.

CCleaner is niet voor de beveiliging maar voor het opschonen/schijfopruiming en TEMP files worden verwijderd. Meer voor de privacy. Kijk wel even wat aangevinkt staat. Systeemherstelpunten kun je daar ook opschonen > onder Gereedschap.

Maak altijd en regelmatig meerdere herstelpunten en systeemkopieën! De laatste op externe opslagmedia en maak ook een bootmedium. Geef schijven een naam (label)!

Ik doe dat meestal door de eerste drie letters van de merknaam te kiezen en dan de grootte (GB/TB) en dan de schijfletter.
Voorbeelden:

SAN_240_A = SanDisk 240 GB A, A = schijfletter
LAC_320_I = Lacie 320 GB I, I = schijfletter
MYB_3TB_M = Mybook 3 TB M, M = schijfletter
 
Laatst bewerkt:
De echte AV zit voor de monitor en @Scrapheap heeft het prima verwoord, er is niemand die op jouw PC wilt hoor of je moet zelf toestemming geven als er wel iemand is.

Daarnaast heeft Ccleaner er weinig mee te maken, die kan alleen schoonmaken wat ook nog niets nodig is.
 
De echte AV zit voor de monitor
Gedeeltelijk waar, maar voor een groot deel ook onwaar. Waar, omdat je je gezond verstand moet gebruiken maar dat is altijd zo. Onwaar, omdat mensen nooit over alle kennis (kunnen) beschikken die de fabrikanten van deze producten hebben. Je kunt wel denken dat je slimmer bent dan een oplichter en een crimineel maar waarom trappen er dan zo veel mensen in?

Als standaard antwoord krijg je dan dat dit zeker wel allemaal domme mensen zullen zijn, maar dat is niet zo. Kijk door omstandigheden, tijdsdruk, bemachtigen privacy-informatie en heel veel andere zaken kunnen alle mensen fouten maken.

Zorg altijd voor een goede beveiliging. Vertrouw je iets niet, deel dat dan op een forum of praat er met iemand van de familie of in de omgeving over.
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon een mening, jij bepaald niet wat waar of onwaar is.....
 
Zorg altijd voor een goede beveiliging.
Een beveiliging zorgt er niet voor dat degene achter het bureau (of voor) het beeldscherm ergens op klikt.
Met andere woorden, mensen zijn klikgraag. En je hoeft echt niet geleerd te zijn om ergens wel of niet op te klikken.
Windows heeft nu eenmaal meer beveiliging nodig, dat is altijd al zo geweest, dus kijk wat je wilt, wat je niet wilt, zoek verschillen in programma's en maak zelf je keuze.

Mijn pc met Linux heeft verder geen beveiliging erop zitten, ja een firewall die al geinstalleerd is. Verder niets.
Maar ik kijk wel naar de url's van linken in mijn mails, ik blijf attent. Ik doe alleen zaken met winkels online die ik als ik ze niet ken, natrek. Ik doe geen zaken met FB adverteerders, want die naaien je waar je bij staat.
Dus je moet gewoon zelf blijven opletten.
 
Ik klik op iedere link die ik maar wil en mijn securityprogramma grijpt altijd in als iets fout zit. Dat kan een omleiding, inbraak, besmetting en onveilige site zijn. Ik maak fouten en daar heb ik een beveiliging voor nodig. Ouderen kunnen gemakkelijker fouten maken met name op het gebied van fraude waar ze dan de dupe van worden. Maar die uitspraak "De echte AV zit voor de monitor" wekt de suggestie dat diegene die achter het beeldscherm zit alles bepalend is als het gaat om te voorkomen dat je besmet of de dupe van fraude wordt. Waar of niet waar, het is een feit dat dit niet zo is.

Maar goed, een discussie over waar of niet waar boeit mij niet. Ik geef eerlijke en goede informatie aan de mensen en zeg, zorg dat je een goed beveiligingsprogramma hebt en lees mijn aanbevelingen in post 3 en 5 daar heb je meer aan.
 
Laatst bewerkt:
OK mensen van Help forum, tx voor jullie commentaar met name die van Senso.
Dus AVG/CCleaner en Ziggo face online is bagger/niks?? Heb die van Ziggo al jaren, betaal je paar euro s per maand voor idd. Soort verdienmodel voor hun dus.

Moet het nog doorlezen. Buurman inschakelen? Van de regen in de drup? ;)
 
Microsoft Defender zit, gratis ! , in elke Windows 10 en doet zijn werk minimaal zo goed als andere, betaalde programma's dus waarom onnodig geld uit geven..?
Maar dat had ik in mijn 1e reactie ( post # 2 ) reeds geschreven.
Maar goed, dat is jouw keuze, mijn zegen heb je...
Ik heb overigens ook niet beweerd dat, wat jij noemt, bagger is, alleen onnodig, dubbel op en je maakt er extra kosten voor wat niet nodig is.
Daarbij verminder je juist je veiligheid omdat meerdere Antivirus-programma's elkaar "in de weg" gaan zitten en hierdoor problemen en mogelijk veiligheidslekken kunnen veroorzaken.

Wat je met deze informatie c.q. dit advies doet bepaal je uiteraard zelf.
Ik zou AVG verwijderen, dan schakelt Windows automatisch , na een herstart, Defender weer in.
Daarnaast zou ik dat abonnement op Ziggo safe online opzeggen, ook dat is zinloos en bespaar jezelf die extra kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik klik op iedere link die ik maar wil en mijn securityprogramma grijpt altijd in als iets fout zit.
Ik hoop het voor je. Maar ook een secure proggie kan een lek hebben, of Windows zelf zoals al eerder is gebeurd. En in windowsland komt het nogal vaak voor dat ze die niet opmerken of veel te laat. Vergeet niet dat netwerken ook gehackt kunnen worden. In 2019 was Avast gehackt, dat wil je niet.

Dus nogmaals, degene achter of voor de computer heeft alles in eigen hand. Ben je een klikker, dan is het straks toch echt je eigen schuld.

In 2020:
De Amerikaanse geheime dienst NSA had een groot gat in de beveiliging van Windows 10 ontdekt. Kwaadwillenden hadden het lek kunnen misbruiken om ongemerkt diep in computers door te dringen. Zo zou een hacker ongezien bijvoorbeeld spionagesoftware ergens kunnen plaatsen, ze kunnen dan alles van je zien en te weten komen. Ook bankgegevens en andebelangrijkejke zaken.
Het was niet duidelijk hoe lang de inlichtingendienst van het probleem wist (!!!!!).
 
Microsoft Defender zit, gratis ! , in elke Windows 10 en doet zijn werk minimaal zo goed als andere, betaalde programma's dus waarom onnodig geld uit geven..?
Maar dat had ik in mijn 1e reactie ( post # 2 ) reeds geschreven.
Maar goed, dat is jouw keuze, mijn zegen heb je...
Ik heb overigens ook niet beweerd dat, wat jij noemt, bagger is, alleen onnodig, dubbel op en je maakt er extra kosten voor wat niet nodig is.
Daarbij verminder je juist je veiligheid omdat meerdere Antivirus-programma's elkaar "in de weg" gaan zitten en hierdoor problemen en mogelijk veiligheidslekken kunnen veroorzaken.

Wat je met deze informatie c.q. dit advies doet bepaal je uiteraard zelf.
Ik zou AVG verwijderen, dan schakelt Windows automatisch , na een herstart, Defender weer in.
Daarnaast zou ik dat abonnement op Ziggo safe online opzeggen, ook dat is zinloos en bespaar jezelf die extra kosten.
 
security

LOl...OK Scraphead ook Femke en anderen die ik niet genoemd heb.

Heb ik iets aan. Heb het in de smiezen.

Nuttige info sowieso.

:thumb:
 
Succes met je verdere besluiten en een fijn weekend :thumb:
 
OK Senso of Scraphead dank. En over Wind 10, heb het nog niet eens, teveel toeters en bellen, doe het nu zelfs met een stokoudere versie van tig jaren geleden. Echt.
Nu erop zetten is denk ik te belastend.

Maar die Defender erin, goeie tip.
Dus als ik nu een nieuwe laptop koop (Coolblue of BCC ) nb in eigen stad) , heeft die wel Wind 10 neem ik aan.
Ben toch aan nieuwe toe, intussen.



:d en :thumb:
 
Alle pc's die met OS geleverd worden hebben ofwel Win 10 of een Linux distributie voor geïnstalleerd.
De keus voor een laptop met Windows betekent direct een keuze voor Win 10, in de smaken Home of Pro, meer smaken worden er niet aangeboden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan