pc blokkeert of bsod soms

Status
Niet open voor verdere reacties.

lefty999

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Berichten
913
Hey

mijn pc doet al geringe tijd raar,

Hij blijft geregeld als ik bezig ben plots hangen, de muis reageert niet meer toetsenbord reageert niet meer. na de powerknop op de pc te duwen en opnieuw op te starten werkt hij terug (2 a 3 keer per dag )
ook hetzelfde fenomeen heb ik als ik de pc aan laat staan en na een halve dag terug erop wil krijg ik geen beeld (is het beeldscherm uitgeschakeld na X tijd )


soms krijg ik een bsod van netsio.sys foutmelding. ik heb al de nieuwste drivers van mijn videokaart geinstaleerd maar blijft zelfde uitkomst te hebben.

Heb al gescand met malwarebytes , deze vind telkens wel iets met newtab ding.

wie weet of kan me verder helpen in de zoektocht naar het probleem hierachter?

een clean install zal het wel verhelpen denk ik maar heb weinig intresse om alles opnieuw te instaleren en overzetten.

grtz wim
 
Voer onderstaande stappen uit:

Stap 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op MiniToolBox.exe en klik op
RunAsAdmin.jpg
Als Administrator uitvoeren.

Bevestig de opstartmelding Are you sure you want to continue? met Ja.

Vink Select All aan.

Klik op de knop Go.
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, MTB.txt.
  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op MTB.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png




Stap 2:
Download
51a72e659f5b4-bluescreenview-6.jpg.png
BlueScreenView gebruiken.
  • Na de installatie zal BlueScreenView starten.
  • Selecteer 1 bestand uit de lijst onder Dump File en druk op Ctrl+A
  • Klik vervolgens op File en daarna op Save Selected Items (Ctrl+S)
  • Sla het bestand op het bureaublad op als bluescreen.txt.
    • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
    • Klik daar op.
    • Klik op Voeg bestanden toe
    • Klik op bluescreen.txt
    • Klik op Uploaden
    • Klik onderin op In de tekst plaatsen

    attachment.php

    paperclip.png



Stap 3:
Download
58f0abb0750a2-lmh.png
Look My hardware naar je bureaublad.

Dubbelklik look-my-hardware_X_XX.XX.XX.X.exe om het programma te starten
Klik op Start Scan
Er zal op je bureaublad een log verschijnen Look_my_hardware.txt
Post dit in je reactie.

  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op Look_my_hardware.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png




Voer voor de volledigheid ook volgende tool uit:
Stap 4:
  • Download
    57b47db378fc7-autoruns.png
    Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam Autoruns.zip uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie
    RunAsAdmin.jpg
    als administrator uitvoeren
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:

p4436801.gif


  • Klik op Geavanceerd onder Snel reageren hier op het forum, waardoor je een paperclip te zien krijgt:
  • Klik daar op.
  • Klik op Voeg bestanden toe
  • Klik op Autoruns.txt
  • Klik op Uploaden
  • Klik onderin op In de tekst plaatsen

attachment.php

paperclip.png


Tip:
  • Zorg dat bij gebruik van cleaner programma's zoals CCleaner de optie Geheugendumps is uitgevinkt zodat deze niet gewist worden.
  • Verwijder ieder CD visualisatie programma zoals Daemon Tools en Alcohol 120%. Ze gebruiken een stuurprogramma genaamd sptd.sys, dat berucht staat om het veroorzaken van BSODs.
    Gebruik het installatieprogramma van SPTD om het te verwijderen op www.duplexsecure.com


Geen MEMORY.DMP aanwezig? De volgende zaken kun je dan nakijken.

  • Kijk na of verborgen bestanden wel zichtbaar zijn via de Verkenner
  • Gebruik eventueel de zoekfuncties recht boven in de Verkenner om naar *.DMP bestanden te zoeken.
  • Combineer [windowstoets & r] → typ: control sysdm.cpl,,3 → Geavanceerde Systeeminstellingen → Klik op Instellingen onder Opstart- en herstelinstellingen.
  • Kijk hierin na of de instelling Foutopsporingsgegevens registreren op iets anders staat dan Geen.
  • Kijk ook na of de instelling Kernelgeheugendump wel op de standaard %SystemRoot%\MEMORY.DMP staat.
  • Kijk na of de vrije diskruimte wel meer dan 25GB is, indien de computer geen lid van een domein is.
  • Als deze ruimte minder is, maar je wilt toch geheugendumps bewaren, moet je het volgende doen.
  • Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
    Kopieer onderstaande code:
    On Error Resume Next
    Set WshShell = WScript.CreateObject(WScript.Shell)
    WshShell.RegWrite HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\CrashControl\AlwaysKeepMemoryDump,1,REG_DWORD
    Message = De kernelgeheugendumps worden nu wel bewaard. & vbCrLf & Om iets van deze wijzigingen te merken moet je je afmelden & opnieuw aanmelden..
    X = MsgBox(Message, vbInformation, Geheugendumpfiles opslaan)
    Set WshShell = Nothing


    Ga naar Bestand - Opslaan als.
    Bij Opslaan in kies je: Bureaublad.
    Bij Bestandsnaam zet je:filedumps.vbs.
    Bij Opslaan als type selecteer je: Alle bestanden (*.*).
    Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → filedumps.vbsOpenen
 
Hallo Wim,
Gebruik de System File Checker opdracht: sfc /scannow

Zoek bij Start "Logboeken" en probeer uit te vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn op het moment van crashen. Veel fouten zijn normale meldingen dus het gaat niet zo zeer om een lijst ervan.

Netio.sys is in elk geval gerelateerd aan netwerk drivers dus daarna zou ik proberen om zowel Windows als de drivers te updaten. Gebruik daarvoor alleen Windows Update of de site van de fabrikant en de-installeer driver vinder programma's.

Ik zou de computer open maken en goed controleren. Maak zeker dat de 3 Volt BIOS knoop-cel batterij een goede is want een lege batterij kan de computer doen crashen en dat de paar aan de achterkant aanwezige condensatoren geen opbollende, in drieën gedeelde, bovenkant of losse huls hebben. Stofvrij moet het zijn, de fan van de processor moet goed aangesloten zijn en makkelijk rond draaien want de computer kan stoppen als de fan niet draait en alle kabels moeten onbeschadigd zijn en goed vast zitten.

Controleer de schijf met chkdsk via Eigenschappen in verkenner (repareer alleen het bestandssysteem en nooit sporen of sectoren want dan kan de partitie onbruikbaar worden) en schakel bij Eigenschappen Indexeren van deze schijf voor snellere zoekopdrachten uit. Ook virus of malware scans kunnen op de achtergrond erg actief zijn en vastlopers veroorzaken dus schakel dat uit om mee op te starten met windows als deze automatisch scans doen. Het afzien van deze activiteit kan ondervangen worden door af en toe de lijst die AutoRuns opstelt te bekijken, regels met nieuw gevonden zaken die opstarten, sinds de laatst opgestelde lijst, zijn groen. Je kan zelf onderzoeken hoe wenselijk of verdacht programma's die opstarten zijn met Google en vooral in de forums bij de zoekresultaten. Indexeerders zoals voor cloud service en updaters maken vaak fouten maar allerlei programma's kunnen nodeloos veel verbinding maken met Internet en slecht werken. Het beperken van processen, zoals ook in het systeemvakje rechtsonder en bij Programma's en Onderdelen te vinden zijn kan problemen verhelpen en veel systeembronnen vrijmaken.

Kijk bij de uitgevouwen onderdelen in Apparaatbeheer of er geen uitroepteken staat in de kleine pictogrammen, dus dat de drivers goed lijken te werken en maak eveneens zeker dat de moederbord of chipset drivers van de fabrikant geïnstalleerd zijn (voor UEFI systemen moet de BIOS versie geschikt zijn voor het gebruikte besturingssysteem). Problemen kunnen optreden met nieuwe drivers, daarom bij Update uitschakelen dat er moet worden gezocht naar updates voor software van derden of nieuwe drivers.

Daarna kan je een teruggaan naar systeemherstelpunt overwegen.

Hier een link naar een bron van deze informatie: https://softwarekeep.com/help-center/how-to-fix-netiosys-blue-screen-errors-on-windows-10
 
Voer onderstaande stappen uit:

Stap 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

[/LIST]
ik heb deze programma's gedownload en gedraaid maar ik kan hier niet uploaden, als ik bestand selecteer en op upload klik komt die er nergens op te staan.

grtz wim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil je die logs uit:
  • BluescreenView
  • Autoruns
ook uploaden?

Kijk hier voor een nieuwe driver van je netwerkkaart.
 
Laatst bewerkt:
Wil je ook het log van Look My Hardware posten zoals gevraagd in [post=6280861]#post 2[/post] van deze draad?
Kijk bovendien in Apparaatbeheer (Combineer windowstoets & r ➟ typ: devmgmt.msc) of er
  1. foutcodes of
  2. gele driehoeken
in voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
Wil je ook het log van Look My Hardware posten zoals gevraagd in [post=6280861]#post 2[/post] van deze draad?
Kijk bovendien in Apparaatbeheer (Combineer windowstoets & r ➟ typ: devmgmt.msc) of er
  1. foutcodes of
  2. gele driehoeken
in voorkomen.
deze stond al tussen de vorige links : https://filebin.net/bxlcnjueusqkch32/Look_my_hardware.txt?t=0o3wphjt


ik heb geen gele driehoeken of foutcodes in mijn apparatenbeheer.

edit : is me toch gelukt de bestanden via deze site te plaatsen, in internet explore en niet met google chrome .
 

Bijlagen

  • bluescreen.txt
    9,2 KB · Weergaven: 36
  • Look_my_hardware.txt
    61,6 KB · Weergaven: 31
  • MTB.txt
    32,8 KB · Weergaven: 33
  • autoruns.txt
    53,3 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Het is aan te raden de Chipset-INF-Utility te downloaden en te installeren daar je over een Intel® processor beschikt en enkele foutcodes in je apparaatbeheer voorkomen.
Daarvoor is het beter vooraf de Intel® Driver & Support Assistant uit te voeren om de juiste download vast te stellen.

Name: IOMap
Description: IOMap
Class Guid: {8ECC055D-047F-11D1-A537-0000F8753ED1}
Manufacturer:
Service: IOMap
Device ID: ROOT\LEGACY_IOMAP\0000
Problem: : This device is not present, is not working properly, or does not have all its drivers installed. (Code 24)
Resolution: The device is installed incorrectly. The problem could be a hardware failure, or a new driver might be needed.
Devices stay in this state if they have been prepared for removal.
After you remove the device, this error disappears.Remove the device, and this error should be resolved.

Name: SM-buscontroller
Description: SM-buscontroller
Class Guid:
Manufacturer:
Service:
Device ID: PCI\VEN_8086&DEV_8C22&SUBSYS_85341043&REV_04\3&11583659&0&FB
Problem: : This device is disabled. (Code 22)
Resolution: In Device Manager, click "Action", and then click "Enable Device". This starts the Enable Device wizard. Follow the instructions.

Post daarna een nieuwe Minitoolbox log.
 
Laatst bewerkt:
Naast wat @dorado hierboven meldt komt ook jouw TP-link WiFi adapter voor in de fout-logs.
Het is mij niet duidelijk waarom je die aangesloten hebt als je de netwerkkabel aansluiting gebruikt..?
Zou dat ding verwijderen of het stuurprogramma bijwerken.
Naar mijn weten zit er in die WiFi-adapter een chipset van Qualcomm-Atheros, dus daat kijken naar een recente driver voor het apparaat.
 
ik heb het intel chipset prog gedownload en geinstaleerd

in bijlage de nieuwe mtb bestand

ik heb de wifi drivers uitgeschakeld nu .
 

Bijlagen

  • MTB.txt
    31,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Open Autoruns en vink de volgende regels uit:
+ "rdpclip" "" "" "File not found: rdpclip" "" ""
+ "IOMap" "IOMap: " "" "File not found: C:\Windows\system32\drivers\IOMap64.sys" "" ""
+ "\ASUS\ASUS Product Register Service" "" "" "File not found: C:\Program Files (x86)\ASUS\APRP\aprp.exe" "" ""
+ "EpsonCustomerResearchParticipation" "EpsonCustomerResearchParticipation: " "" "File not found: C:\Program Files\EPSON\EpsonCustomerResearchParticipation\EPCP.exe" "" ""
+ "BVTConsumer" "" "" "File not found: File not found: KernCap.vbs" "" ""

Zoek in Apparaatbeheer naar SMbuscontroller en klik op Inschakelen

Start opnieuw & post een nieuw MTB log. Kijk hoe het gaat.
 
de bus controller opgezet gereboot en minitoolbox laten draaien in bijlage het resultaat
 

Bijlagen

  • MTB.txt
    31,4 KB · Weergaven: 18
Name: SM-buscontroller
Problem: : The drivers for this device are not installed. (Code 28)

Lijkt erop dat dit dus niet gelukt is....
En er is ook iets mis met je Office-pakket, met name het bestand ntdll.dll.
Ook zijn er nog foutmeldingen omtrent een Epson printer....als je die niet meer hebt / gebruikt moet je je systeem eens goed opschonen want daar wordt nog steeds naar gezocht.
Of de software van betreffende printer eens volledig verwijderen en daarna opnieuw installeren als je deze Epson nog wel gebruikt.
 
ik heb de chipset drivers van mijn moederbord : https://www.asus.com/be-nl/supportonly/H87M-E/HelpDesk_Download

geinstaleerd maar de smbuscontroller blijft een uitroepteken geven

heb nooit microsoft office geinstaleerd dus waarom die iets van office vraagt?

heb zelf denk ik nog geen office cd hier.

de epson printer moet ik nog de instaleren en herinstaleren maar zou het aan die printer liggen of aan de smbuscontroller?

als ik me goed kan herinneren is deze nooit geinstaleerd of werkend geweest.

grtz wim
 
Kijk eens of deze download jouw probleem oplost..?
https://downloadcenter.intel.com/product/53/Chipsets

Anders, in Apparaatbeheer Re-muisknop op die SM bus controller => Eigenschappen => Details => bovenste dropdown menu open en kiezen voor Hardware-ID's.
In het veld daaronder zou je iets moeten zien als:
USB\VID_0BDA&PID_0411&REV_0123
USB\VID_0BDA&PID_0411

Bij jou staat daar iets anders maar kopieer en plak wat je daar ziet ( re-muisknop => kopieer ) in je volgende bericht als bovengenoemde download het probleem niet oplost.
M.b.v. die Hardware-ID is het mogelijk de juiste driver te vinden...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan