harde schijf fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

San1

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
227
PC is even van stroom afgeweest. Na het opnieuw opstarten krijg ik een foutmelding;

"Harde schijf fout
Voer de hardeschijftest uit in systeemdiagnose
Vaste schijf 5 (3F5)
F2 - systeemdiagnose"

Wie kan mij helpen?
 
En wat zegt die schijftest in systeemdiagnose over die schijf?
 
Waarmee moeten we je helpen? Het indrukken van F2 moet toch niet zo heel moeilijk zijn?
 
Zojuist een snelle test van de vaste schijf gedaan, resultaat:
SMART-controle van vaste schijf: GESLAAGD
Korte DST-controle van vaste schijf: MISLUKT
Vermelding van een 24-cijferige foutcode

Wat kan ik nu doen?
 
Met Google naar die error code zoeken.
 
De oplossing in die link is denk ik te lastig voor mij. Ik weet niet hoe ik Windows in kom.Ik ben ook geen enorme held met computers.Dat wordt denk na laten kijken . Is er misschien nog een makkelijkere optie die ik kan uitvoeren?
 
Een S.M.A.R.T test via een bootable USB-stick kan misschien wat meer duidelijkheid geven. Maar dat kan je ook overlaten aan een IT-expert, als data je lief is.
 
Kan ik nu nog bestanden op een stick zetten? Kan ik mijn bestanden nog inzien?
 
De oplossing is al lang aangedragen.
Die harde schijf staat op het punt de geest te geven en dient te worden vervangen.
 
Een idee van mij is dat je bij onverwachte fouten het best eerst kan kijken of alles met de BIOS in orde is en dat de instellingen zoals opstartvolgorde bewaard blijven zodat je deze veranderingen bij de volgende start wanneer je in de BIOS gaat nog ziet. Zo niet dan is de knoopcel batterij uitgeput. We kunnen nu nog niet zeggen of dat niet het geval is en de DST short test is een klein hulpprogramma op de harde schijf dat sommige fabrikanten meeleveren en wat wel eens niet wil samenwerken met besturingssysteem of virus scanner. Kan u dat DST short test niet gewoon uitschakelen of weghalen ergens? De harde schijf kan dan af en toe opdrachtmatig getest worden met andere software in plaats van iedere keer voor het starten van het besturingssysteem een beetje en automatisch.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me wat lastig als je al niet in Windows kan komen ;)
 
Na het afsluiten van het systeemdiagnose werd de computer weer opgestart. Voorlopig doet hij het nog even. Hij is wel trager met opstarten.
 
Dan ga ik er vanuit dat je eerst een goede backup maakt.
Daarna zo snel mogelijk die schijf vervangen, uiteraard dan door een SSD.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan