Datum toevoegen in rapport

Status
Niet open voor verdere reacties.

SA3

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2016
Berichten
127
Ik heb een formulier met daarop een knop. De functie van die knop is:
- eerst een startdatum opvragen met StartDatum = InputBox ("Geef startdatum in als dd-mm-yyyy")
- hierna een rapport uitprinten waarop in de paginakoptekst deze StartDatum wordt geplaatst.
In het rapport staat een tabel met namen.
Hoe krijg ik deze StartDatum in mijn rapport?
 
Laat de startdatum invullen in een ongebonden tekstvak op je formulier. Dan kan je vanaf dat rapport naar het vakje in het formulier verwijzen. Bovendien kan je dan met een datum formaat en date picker werken zodat je er zeker van bent dat de gebruiker een geldige datum invult.
 
Of, en dat zou ik doen, zet de datum in de query die je onder het rapport hebt hangen. De werkwijze met een tekstvak met DatePicker zou ik ook gebruiken; je weet dan 100% zeker dat de datum correct is. Ik gebruik doorgaans één (tijdelijke) query voor onder rapporten, waar alle data in verzameld wordt. De SQL daarvan leg je vast op het formulier waarin je het rapport opent. Aan die query voeg je dan de datum toe. Dat is dan een veld dat je gewoon kunt plaatsen in je rapport. Al dat moeilijke gedoe met verwijzen naar objecten op formulieren: als het formulier gesloten is, doet je rapport het niet meer. Niet doen dus, maar kies voor een betrouwbare en stabiele oplossing.
 
Ik kom er niet helemaal uit. Heb even een programaatje gemaakt om mijn bedoeling aan te geven (zie bijlage).
In het formulier HOOFDMENU zitten de knoppen waarmee ik de rapporten wil printen.

P.S. De rapporten kunnen natuurlijk met Excel worden gemaakt, maar de bedoeling is dat de gebruiker dit binnen het Access-programma kan afhandelen.
 

Bijlagen

  • PrintReports.zip
    36,1 KB · Weergaven: 16
Mogelijke oplossing in de bijlage:
 

Bijlagen

  • PrintReports_NG.zip
    64,8 KB · Weergaven: 13
Zitten we wel naar de goede database te kijken? Ik zie nergens een tabel of een query met een datum. Dus waar wil je die datum dan op baseren?
 
De database is een vereenvoudigd voorbeeld waarin we een mogelijkheid kunnen aangeven hoe je een datum kan doorgeven. We hoeven niet alles 100% uit te werken. Ik vermoed dat SA3 alweer een stap verder kan met dit voorbeeld.
 
Ik heb op basis van rapport B mijn opzet uitgewerkt in twee varianten: ze worden allebei geopend als je op de knop klikt. Kijk maar even of je er wat mee kan. Ik heb sowieso alle rapporten weggegooid, want je kunt met één rapport volstaan voor alle groepen. Het is dus niet nodig om meerdere identieke rapporten te maken.
 

Bijlagen

  • PrintReports.zip
    34,2 KB · Weergaven: 17
Tja, heb ik daar 2 oplossingen.
Maar ter verduidelijking: de rapporten zijn presentielijsten voor aanwezigheidsregistratie van totaal zo'n 100 personen.
Deze personen zijn te verdelen in 3 groepen. Per groep ligt er een presentielijst op tafel waarvan verwacht wordt dat je bij binnenkomst het betreffende datumvakje aankruist.
De lijst bevat 24 kolommen, dus 24 data. De rapporten worden gelijktijdig geprint.
In dit plaatje voldoet de oplossing van NoellaG perfect.
Beide heren bedankt voor het meedenken.
 
No problem, we helpen graag. Deze dame wenst je succes ;).
 
Sorry. We zijn teveel gewend aan een mannenmaatschappij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan