wifi 6 netwerk KPN box 12

Status
Niet open voor verdere reacties.

lima

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2001
Berichten
277
Goedenavond, het eerste probleem is een af en toe wegvallende verbinding op de laptop. Ik zal eens beschrijven wat er hier staat opgesteld. Het is een Asus N76VB 8Gb Intel i7 1Tb.
De verouderde wifikaart heb ik ooit vervangen door een intel 7260 AC exemplaar. Tevens 250 GB ssd bijgeplaatst.
Het netwerk bestaat uit een KPN box 12 wifi 6 router/modem met daarachter op een strategische plek een TP link ARCHER AX50 in Access Point modes. KPN en TPlink zijn bekabeld LAN -->LAN.
SSid en ww zijn identiek op beide apparaten voor alle kanalen.TP link kanaal 1 en 44
De frequenties op 2.4 en 5 Ghz die het kpn modem claimt zijn een beetje ongeleide projectielen gebleken. De instelling staat op Auto. Ondanks dat ik maar 1 buurman heb die op kanaal 11 en 32 werkt.
Nu kan ik bij het kpn modem niet zelf het kanaal op de 2.4Ghz veranderen, wel de 5GHz en die heb ik nu gepint op kanaal 54. Deze zat ook wel eens op 100+kanalen. Nu heb ik het vermoeden dat dit de DFS radar kanalen zijn.
Kan dit de oorzaak zijn van een wegvallende verbinding omdat er een radarsignaal binnenkomt en de router dan even wat anders gaat zoeken of daar zat ik ook aan te denken, die wifikaart ondersteunt die hoge kanalen niet,
kan hier zo geen specs over vinden.
Volgende vraag is over het netwerk dat ik beschreven heb. Op de mobiel heb ik het idee dat niet automatisch het sterkste signaal wordt op gepikt. Tevens pakt de labtop, als die zijn 5 gHz kwijtraakt, geen ander kanaal in het netwerk op.Zijn hier instellingen die ik gemist heb. De tplink gewoon de acces mode gekozen en ssid en wachtwoorden overgenomen van de kpn configuratie die dus op de 5 Ghz frequentie na,in fabrieksinstelling staat.
Vooral dat Lan--Lan of Lan --Wan verbinden onderling begrijp ik niet helemaal.
Een heel verhaal maar al je iets tegen komt van dat kan niet of oh oh oh dan hoor ik het graag, ben maar gewoon machinebankwerker/lasser:)

Groetjes en fijne avond nog.

ps bij het schrijven van dit verhaal geen onderbrekingen gehad in de verbinding, 5 Ghz zend nu onder de DFS kanalen
 
Ik ken de KPN 12 en de TP Link, jouw access point, niet.
Je hebt wel een Wifi 6 netwerk maar de laptop met de nieuwe wifi module is WiF4.
Het is wel compatible maar je gaat echt niet sneller op die WiF4 .

Wat ik mis... je hebt wel de SSID en gelijk maar ik lees nergens of ze een mesh vormen en of je dat überhaupt wel gedaan hebt of op een andere manier de roaming geregeld hebt?
Over je mobiel weten we niks.
 
Het gaat me niet om de snelheid maar om de verbinding. De mobiel in het netwerk is een A50 van samsung en geeft nu op de 433 Mbps Netwerksnelheid aan. Op de laptop( Windows 10) volgens speedtest 120 Down en 150 Up
 
Laatst bewerkt:
Dat was het 2e deel van mijn antwoord en meteen de vraag aan jou, hoe heb je de mesh/roaming geregeld? Dat gaat dus echt wel over de verbinding. Werken dus de KPN12 en de TP-Link wel samen op dat gebied / is dat wel goed ingesteld? Zoals ik al schreef, ik ken ze niet, maar het is bedoeld om je op het hopelijk goede spoor te zetten.
Wat ik mis... je hebt wel de SSID en gelijk maar ik lees nergens of ze een mesh vormen en of je dat überhaupt wel gedaan hebt of op een andere manier de roaming geregeld hebt?

Dit weten we nu wel....
Over je mobiel weten we niks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb alleen kanalen en netwerknamen op de eigen router (TPlink) ingesteld. De router heeft een router en accespoint instelling, de laatste heb ik gekozen. Alles van mesh en roaming is voor mij larie koek. Daarom mijn vraag hier.
Ben er gisteren ook achter gekomen dat onze tv boven ( met alleen een cromecast module) alleen werkt als ik het aanstuur met een mobiel dat via het KPN modem verbonden is en niet via de eigen router. Misschien is dat nog een gegeven.
 
Laatst bewerkt:
Deze app op een mobiel is veel positieve ervaring mee om de snelste wifi automatisch te krijgen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pintacdesign.bestwifi&hl=en&gl=US

Ben er gisteren ook achter gekomen dat onze tv boven ( met alleen een cromecast module) alleen werkt als ik het aanstuur met een mobiel dat via het KPN modem verbonden is en niet via de eigen router. Misschien is dat nog een gegeven.
Kan de Chromecast geen verbinding maken met de TP-Link Wifi, puur omdat het signaal te zwak is van de TP-Link of kan er nog iets met de settings van de TP-Link als access point aan de hand zijn?

Tip: Maak eens een eenvoudige schetsje met duidelijk aangeven wat wat is en maak er een plaatje/foto van en zet die hier eens neer.
Vermeld ook ff de lokale ip adressen, DNS en gateway instellen om er zeker van te zijn dat we niks over het hoofd zien.

Klopt het dat de TP-Link als acces point dus bekabeld is via een van de LAN poorten van de KPN12? En dat je op de TP-Link ook alleen de LAN poort gebruikt en de WAN poort vrij is? (immers access point). Om ff zaken uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie, ik ga er de komende tijd wel mee aan de slag en kom er op terug. Nu even een band plakken en dan weer naar het werk.:eek:
 
Klopt het dat de TP-Link als acces point dus bekabeld is via een van de LAN poorten van de KPN12? En dat je op de TP-Link ook alleen de LAN poort gebruikt en de WAN poort vrij is? (immers access point). Om ff zaken uit te sluiten.

Klopt zo is het aangesloten.
Het wegvallen van de verbinding op de laptop is opgelost. Ik vermoed dat het Wi-Fi-protocol 802.11ax van de KPN router niet compatibel is met oudere software. Ik heb het op beide frequenties aangepast naar protocol ac ( mixed )
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan