mobile internet + lan samen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eddy v

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2003
Berichten
100
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.

voor mijn werk heb ik een laptop met een simkaart voor internet.

Dat werk goed. Tot zover geen probleem.

Nu wil ik op afstand hulp bij mijn printer. Deze wordt dan via een netwerk kabel op mijn laptop aangesloten.

Ip adres van de printer en laptop zijn netjes op elkaar afgestemt.

Nu zou dus een collega van mijn laptop willen laten overnemen.

Echter op dit moment is mijn mobile verbinding niet meer actief.

Mijn laptop geeft dus de voorkeur aan de netwerkkabel

Kan ik door middel van instellingen dit veranderen?

Heb wat geprobeerd met de meric instellingen bij de netwerkkaarten maar zonder resultaat
 
Meestal wordt een printer via en USB kabel aangesloten of via WiFi of via het LAN/ De laptop kan dan via Wifi of via het LAN netwerk printen.
Rechtstreeks de printer via een netwerkkabel aansluiten zie je eigenlijk nooit... dat gat dus normaal via het LAN (of Wifi).

Dus ik begrijp niet hoe het exact zit.

Je kunt de LAN verbinding uitschakelen in het netwerk centrum en dan zal de mobiele verbinding wel herstellen... maar dan zal je de printer niet meer vinden via het LAN, want het simkaartje zit op een extern ip-adres..
Het meest simpele, overleg met de IT-afdeling, maak uw printer toegankelijk van af internet.. en dan werkt het zeker.
Daarvoor moeten instellingen de router van uw provider aangepast worden.

Soms heeft een router v/d provider een USB poort waar de printer op aan gesloten kan... worden. Bij die routers is het vanbuiten af toegang krijgen tot de printer vaak goed in te stellen
Pas op: Niet alle USB poorten van een router ondersteunen dat, vaak is het alleen om een externe harde schijf aan te sluiten om of intern of van extern er data op te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor Uw reactie.

Helaas zit in ik in een andere situatie

Ik ben een hardware engineer van de printers en heb soms ondersteuning nodig van een collega voor instellingen op de machine.

Dus het gaat niet om een vaste machine maar op steeds verschillende machines op verschillende locaties.

Vandaar mijn vraag.
 
OK, snap dat het speciaal is.
Maar dan is het nog steeds de vraag hoe dat het zit met de printers via de UTP.
Hoe krijgen die hun IP-adres?

Wat je iig zou kunnen testen: Maak een bridge vanaf de mobiele connectie naar de LAN poort.
Dus eerst in het netwerkcentrum eerst de mobiele verbinding kiezen, vervolgens de Ctrl-toets vasthouden en dan pas de LAN kiezen.
Dan R-muis op die selectie doen en kiezen voor een brug/bridge maken en OK klikken.
Daarmee wordt de mobiele verbinding doorgelinkt naar de UTP poort waar de printer op zit.
 
Laatst bewerkt:
de printer en laptop zijn beide in de zelfde IP range vast gezet

Wat betreft die bridge dat ga ik eens wat meer experimenteren

Alvast bedankt voor het mee denken.

moet ik dan nog rekening houden met IP adressen?
 
Voor een sim card heb ik het nog nooit getest.
Ik gebruik het voor de Wifi bij de kringloop, op plaatsen waar we geen LAN kabel hebben, zorgt de bridge ervoor dat de lokale LAN adapter van de pc die dus niet met het kringloop LAN verbonden is, dan ik er lokaal toch via een switch desktop internet kan geven.

Wat het bijzondere is aan een sim-card is dat je maar een extern ip adres krijgt en dan ben ik benieuwd wat de bridge met de LAN adapter gaat doen. Ik weet het echt niet, testen is snel gedaan of het werkt.

Je zou ook jouw simcard in een sim-router kunnen zetten en daar je laptop mee laten connecten via een switch. sluit de printer ook aan op de switch en dat zou eigenlijk zeker moeten werken...

PS: jouw provider moet het wel ondersteunen dat je het via 4G doet...
Bijvoorbeeld Asus routers met 4G.
https://tweakers.net/pricewatch/zoe...hMTw3OrEpVsjI1APKKMpNTfRMrlKyMzODczDwlK2ODWgA
 
Laatst bewerkt:
Heb je toevallig een gateway adres ingevuld bij de vaste IP instellingen? Indien ja, dit dan weghalen


En anders wordt het knoeien met het route commando, om Windows de weg te wijzen in de 2 netwerken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan