Invoerformulier wordt blokkeert

Status
Niet open voor verdere reacties.

RDIE

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2013
Berichten
80
Hallo,
Ik heb een groot vraagteken.
Normaal maak ik een invoerfomulier op basis van een Query, Ik vul via het formulier de query en desbetreffende tabellen aan de hand van keuzelijsten met invoervak. de Query voert het netjes uit en rapporten worden ook op basis van die query gemaakt en uitgevoerd.
Al vele malen op die manier gedaan, en werkt feilloos.
Nu wil ik weer eens een nieuw invoerformulier maken maar zodra ik in de onderliggende query een 3e tabel koppel, houdt het invoeren op het formulier op. Ik kan geen nieuw record meer toevoegen, nog via het formulier wijzigingen aanbrengen in de onderliggende query' c.q. tabellen op basis waarvan de query is gemaakt.
Wat gaat hier nu ineens mis ?
 
Waarom denk je dat helpers nog zullen reageren? Je komt toch nooit ergens op terug. De titel kan je ook beter even aanpassen want die nodigt niet echt uit om verder te lezen.
 
de Query voert het netjes uit en rapporten worden ook op basis van die query gemaakt en uitgevoerd.
Een query voert uit zichzelf niets uit, dat doet een gebruiker. De query is slechts een 'tussenstop' die volkomen afhankelijk is van de onderliggende tabellen. Tabellen bevatten de gegevens, en de tabellen worden dus gevuld, niet de queries. Een query kun je echter prima gebruiken om gegevens toe te voegen aan één tabel, als je de query correct opbouwt. Doe je dat niet, dan heb je goede kans dat je in de query gegevens wél kunt raadplegen, maar meer dus niet. Gezien je verhaal was de oorspronkelijke query correct gemaakt, maar heeft de aanpassing ervoor gezorgd dat je dus geen gegevens meer kan invoeren.

Daar heeft het formulier overigens niets mee te maken; dat neemt slechts de eigenschappen van de query over. Als je in de query gegevens kan invoeren, kan dat in het formulier ook, en als je in de query geen gegevens kan toevoegen of muteren, dan kan dat in het formulier dus ook niet. Oplossing: kijk eens naar de velden die je in de query hebt toegevoegd. Daar zit dus minstens één veld tussen dat je niet mag gebruiken.
 
VenA Ik weet niet waarom je zo'n idiote reactie post !
Het is heel lang geleden dat ik een vraag gesteld heb en ik heb mijn vragen altijd netjes op opgelost gezet en de helper (meestal Octafish) bedankt voor de hulp.
En dat ik in de snelheid een foutje maak in de titel kan een keer gebeuren.
Jouw reactie is ver beneden peil en dit forum onwaardig.

Octafish bedankt weer voor je antwoord. Ik ga op basis daarvan eens kijken of ik kan vinden wat er aan de hand is
 
Je geeft verder te weinig informatie, dus we kunnen nu geen directe tips geven, maar kijk vooral even of je een sleutelveld uit een verkeerde tabel hebt gebruikt, i.p.v. het koppelveld. Simpel voorbeeldje: als je een tabel Orders wilt bijwerken, en je gebruikt het veld KlantID uit de tabel Klanten, en niet uit de tabel Orders, dan kun je de records wél zien, maar de tabel niet updaten. Is ook logisch: KlantID in Klanten is uniek, dus mag je niet nogmaals toevoegen. KlantID is in Orders niet uniek, dus daar mag je de records wél toevoegen. Nog een oorzaak: omdat er een relatie is tussen Orders en Klanten, moet er in de tabel Orders een KlantID worden ingevuld. Als dat niet gebeurt (omdat je KlantID dus uit Klanten haalt), dan kun je de records niet toevoegen.
 
Invoerformulier wordt geblokkeerd

Octafish bedankt weer voor je hulp !
E.e.a. is opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan