FM antenne

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariton

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2015
Berichten
157
Ziggo stopt binnenkort met analoge FM in mijn regio.
Ze bieden een kastje aan om digitaal te ontvangen €50.
Vind ik nogal prijzig.
Levert een ouderwetse staafantenne ook genoeg kwaliteit?
En moet ie sowiso buiten staan?
 
Gebruik al jaren een autoradio antenne om mijn stereo te voorzien van signalen, gewoon een klein (dak) sprietje gemonteerd op een plankje en die staat achter de radio, voor € 10,- een prima (ether) ontvangst.
 
waarom niet internet radio gebruiken?
 
Radio kan je, al dan niet digitaal, naar de stereo installatie sturen als je een Mediabox hebt. Hier de uitleg van Ziggo: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/alles-over-radio/digitale-radio#/

Een abonnement voor alleen radio ontvangst is niet nodig als u een Digitenne (DVB-T) ontvanger met bijpassende kleine antenne heeft. Die Digitenne kastjes van KPN waren best goed en daar zit een antenne voor digitale ontvangst bij. Die antenne zal het voor radio ontvangst in de vensterbank goed doen. Het punt is wel dat je een televisie, er op aangesloten, nodig bent wanneer de beschikbare radiozenders moeten worden gezocht.

Digitale radio kan niet storen of ruisen en dat verneem je wel snel bij FM antenne ontvangst op een stereo installatie. Met name als je geluid opneemt en bij luisteren met een koptelefoon. Ik heb voor FM, zoals anderen ook melden, succes met een T antenne die een draadje is welke door een T vormige aluminium buis loopt maar dan is het meestal minder als dat achterin de kamer is. Blijf bij het raam. Van glas trekt een T antenne zich niet veel aan. Een draadje als T antenne, zoals veelal wordt meegeleverd bij een radio, kan zowel horizontaal als verticaal ergens aan worden vastgemaakt.
 
Digitale radio kan niet storen of ruisen en dat verneem je wel snel bij FM antenne ontvangst op een stereo installatie.
......................................

Van glas trekt een T antenne zich niet veel aan. Een draadje als T antenne, zoals veelal wordt meegeleverd bij een radio, kan zowel horizontaal als verticaal ergens aan worden vastgemaakt.

Dat klopt, DAB ruist niet maar valt gewoon stil/uit
............................
Probeer maar eens met een 'T-antenne' door je zonwerende brons gecoate HR+++ ramen een fatsoenlijk DAB signaal te ontvangen, gaat zwaar tegenvallen.
 
Dat kan een reden zijn.... maar die oude FM T-antenne kan de DAB+ band ook niet echt goed aan. Alleen de oude FM-range kan die goed aan.

De DAB+ band zit een stuk hoger: 174 Mhz - 230 MHz terwijl de FM/DAB band van 87-108MHz loopt.
 
Heb alles gelezen, waarvoor dank! Heb net een lintantenne besteld €4 voor intern gebruik.
Woon vlak bij zender Roemond .
Ben benieuwd wat ik kan ontvangen
 
Heb de lintantenne geinstalleerd.
Valt erg mee.
De NPO zenders zeer helder en zelfs vrijwel ruisvrij bij stereo.
Opgelost dus!
 
Vreemd, DAB met ruis, dat heb ik nog nooit gehoord...
Zit je niet toevallig naar een FM station te luisteren dan..?
 
Nergens staat om wat voor een tuner of receiver het gaat en de oudere toestellen hebben dan ook helemaal geen DAP+, hier kan ik ook met een draadje gewoon FM ontvangen van de Nederlandse zenders, zal geen DAP+ zijn, heb ik ook niet.
 
Hallo

Dit topic begon met ...

"Ziggo stopt binnenkort met analoge FM in mijn regio"

Zal dus zeker geen d.a.b. (die digitaal is) mee bedoelt zijn ...

Peter
 
Mijn broer was van Ziggo overgestapt op T-Mob. hij had nu een Humax 5200 over.
Deze aangesloten (audiouitgang) op mijn tuner/versterker en perfect radiogeluid.
 
Heb wel ff de voeding van de harde schijf van de Humax losgekoppeld om van het geruis en trage opstarten af te komen.
 
Mooi! :thumb:
Hoe heb je dan verbinding met Ziggo voor deze Humax 5200 (5200C?)
 
Aangesloten met de coaxkabel die daarvoor in de antenneaansluiting van de tuner/versterker ging.
Wel de coax aangesloten op de TV uitgang van de aansluitdoos van Ziggo in de muur.
 
Aha, dus als je nog een TV erbij wilt aansluiten moet je een splitter hebben? Lijkt me dan logisch, nu komen bij ons FM en TV over 2 eigen uitgangen op de aansluitdoos van Ziggo in de muur.
Het staat ons ook tzt te wachten. Dus die 5200 is best een aardige tip.
Is die 5200 handig in het afstemmen v/d zenders?? (vast voorkeuze nrs oid?)
 
Aha, dus als je nog een TV erbij wilt aansluiten moet je een splitter hebben? Lijkt me dan logisch, nu komen bij ons FM en TV over 2 eigen uitgangen op de aansluitdoos van Ziggo in de muur.
Het staat ons ook tzt te wachten. Dus die 5200 is best een aardige tip.
Is die 5200 handig in het afstemmen v/d zenders?? (vast voorkeuze nrs oid?)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan