Werken op laptop maar desktop het werk laten doen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnnyWalker

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2021
Berichten
10
Ik werk heel graag vanaf laptops, maar in verhouding zijn ze een stuk duurder dan desktops en de mogelijkheden tot aanpassing beperkt.
Bovendien zijn desktops vaak veel sterker en lijkt het me ook makkelijk om zware taken, zoals videobewerking e.d. op de desktop te draaien.
Daarom zou ik graag via een verbinding werken vanaf de laptop, terwijl het daadwerkelijke werk plaatsvind op de desktop.

Ik kwam hierop nadat ik zag hoe de fysiotherapeut van mij met haar Windows laptop moest inloggen op de server van de organisatie.
Daarna kreeg ze een andere Windows omgeving te zien en kon ze werken in de software die daarop stond.

Zoiets wil ik ook graag, alleen dan natuurlijk een versie voor thuis. Wie heeft een idee hoe ik zowel hardware als softwarematig dit voor elkaar kan krijgen? :d
 
Test remote desktop eens uit, dien je wel W10 pro te hebben.
Dat klopt voor een deel. Voor Home gebaseerde laptop geldt dit:"maar ze kunnen wel verbinding maken met een andere pc"
https://www.ct.nl/workshops/remote-...kunnen wel verbinding maken met een andere pc
Home-gebruikers hebben helaas geen optie om hun eigen pc op deze manier toegankelijk te maken, maar ze kunnen wel verbinding maken met een andere pc.

@JohnnyWalker
Tis inderdaad een super handige optie. Ik gebruik het al jaren, het is ook super handig qua data, dat wist je al van de fysio... ... maar ook: Je vergeet bijna nooit bestanden over te zetten van laptop naar de desktop data schijf.
Heb hier een VPN geïnstalleerd op een reeds werkende Raspberry Pi en daarmee kan ik niet alleen op mijn thuisnetwerk komen maar ook bij data komen (op de NAS, zonder port forwarding) maar ook heel simpel de zwaardere PC overnemen.
Dat kan ook met Teamviewer best goed, maar Windows Extern Bureaublad is qua Windows features (mogelijkheden) toch eigenlijk vrijwel compleet alsof je achter je desktop zit.
Teamviewer is een prima 2e maar tav die punten net iets minder.
Teamviewer is super handig als je geen VPN hebt en je in je router geen firewall port forwarding wil doen naar de desktop met Windows Extern Bureaublad (RDP).
RDP is tav rechtstreeks dus, niet via een VPN aan de buitenwereld, toch een stuk minder veilig dan Teamviewer, daar zijn dit soort kinderziektes wel uit (zover je dat altijd zeker weet... ;) )
Teamviewer heeft wel een steunserver nodig, maar die staat bij hen en daar hoef je niks voor te doen/gaat automatisch. Met die technologie maken ze eigenlijk een driehoek verbinding en daarmee is een port forwarding bij Teamviewer dus totaal niet nodig. Vooral bedrijven super handig en meestal ook veiliger.

Enjoy/succes er mee!
 
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik niets meer van me heb laten horen. Ik was het even vergeten :(

Maar ik ben wel blij met de reacties en zeker de uitgebreide uitleg en opties van route99.

Teamviewer is een goed programmaatje, maar alles loopt via de server van hen. Ik wil het de meeste tijd thuis gebruiken
Ik wil een gigabit netwerk aan gaan leggen en dat loopt toch een stuk sneller dan werken via een ISP

Ik heb nog 1 vraagje: hoe stel je bijv. je laptop in om een externe verbinding te gaan maken. Bijv. naar een desktop?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan