Tabel in Beveiligd blad sorteren met AutoFilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Berichten
192
Beste,

Weet iemand een manier om een tabel te kunnen sorteren met de AutoFilter functionaliteit...
... In een beveiligd blad
... En wanneer ik de beveiligde cellen kan blijven selecteren.


Ik weet dat je...
... het tabelbereik kan instellen als bewerkbaar bereik
... met de optie "vergrendelde cellen selecteren" uitgevinkt
... zodanig je de AutoFilters kan blijven gebruiken.

Excel geeft dan geen melding dat je beveiligde cellen in een beveiligd blad wil manipuleren.
Echter... je kan op die manier dus de beveiligde cellen niet selecteren.


Is hiervoor een work-arround?
... Voor mij zou het al voldoende zijn als een "sorteer-event" kan triggeren...
... zodanig ik even een macro run... die de beveiliging van het blad even uit- en aan zet.


Het doel is wel om de "gemakkelijke" Standaard AutoFilter knoppen te kunnen blijven gebruiken.
... Aangezien je ook zelf knoppen zou kunnen maken... die bepaalde sorteer-macro's triggeren.
... Ik zoek dus een manier om de gewone AutoFilter knoppen te kunnen blijven gebruiken.


In bijlage een voorbeeld-document met tabel
... Het is niet meer dan dat...
... Het document van de werkelijke toepassing is natuurlijk veel complexer...
... en bevat formules in de tabel... die ik dus wil beveiligen tegen overschrijven... maar wel wil kunnen selecteren.


Kan iemand mij hierbij helpen?
Is eigenlijk al jaren een lastig punt.


Alvast bedankt.
Wocky
 

Bijlagen

  • 210325 - Tabel Sorteren.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 19
Het autofilter is iets anders dan sorteren. Bladbeveiliging is over het algemeen overbodig. Mogelijk dat je edit objects even moet aanvinken als je het toch wil beveiligen.
 
VenA,

Bedankt voor je reactie.
Aanvinken van Edit Objects... of zelfs alle vinkjes... geeft geen resultaat.


Ik denk in de richting om een specifiek event te kunnen triggeren... dan deactiveer ik beveiliging gewoon met macro.
...


Groeten Wocky
 
Beveilig het blad eens zo

Code:
Sub j()
ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=False, Contents:=True, Scenarios:=False, AllowFiltering:=True, [COLOR="#FF0000"]UserInterfaceOnly:=True[/COLOR]
End Sub
 
Helaas... ook niet met

Code:
UserInterfaceOnly:=True

Die kende ik trouwens niet... nice try though.
Bedankt.

Groeten Wocky
 

Bijlagen

  • 210325 - Tabel Sorteren - V3.xlsm
    15,8 KB · Weergaven: 22
Ik filteren in jouw bestand, ook met een beveiligd blad
 
die userinterfaceonly is bedoeld voor macros, dus maak anders tig macros om op die of een andere manier te sorteren.
Handmatig sorteren wordt die userinterfaceonly niet toegestaan.
Bovendien zet je die best in de "workbook open" van thisworkbook, want die blijft enkel gelden zolang die werkmap open blijft.

Allerlei knoppen ? Ik veronderstel als je bv zou klikken of dubbelklikken op de autofilterknoppen, je via de gepaste events daar iets creatiefs mee zou kunnen doen.
Verder vind ik het verhaal te warrig om er verder iets deftigs over te kunnen zeggen. Je wilt beveiliging, maar toch net niet, een beetje halfslachtig, net wat computers niet aan kunnen.
 
JVeer,

Ik ben misschien niet duidelijk... maar het gaat over het "sorteren" van de gegevens.


Cow18,

Het enige wat ik wil is dat formules in de tabel beveiligd zijn voor overschrijven.
Maar ik wil de gegevens in de tabel "wél" kunnen "sorteren" EN "selecteren"
... meer niet.

De rest van het verhaal is ... wat oplossingen zijn... met compromis dat ik de cellen die beveiligd zijn... niet kan "selecteren".
... maar ik wel ze net "wél" kunnen selecteren... om het document gebruiksvriendelijker te maken.

In het voorbeeld "V3" kan ik cellen selecteren... kan ik filteren ... maar kan ik "niet sorteren".
In het voorbeeld gehecht aan de openings-post ... kan ik filteren ... kan ik sorteren ... maar kan ik "niet selecteren".


Tig macro's... is iets dat mij onbekend is...
Wat bedoel je hier mee?


Met allerlei knoppen bedoel ik
... ik zou boven elke kolom een sorteerknop kunnen maken... maar is dus omslachtig
... in de toepassing gaat het over een 30-tal tabellen... dus als ik gewoon de "sorteer-filter-knop" van de excel-tabellen kan gebruiken... is dit veel handiger.

Je stelt voor om dit object (ik bedoel die filterknoppen) te gebruiken als trigger.
... ja.. eventueel een optie... maar ik weet niet hoe ik een event kan triggeren wanneer ik 1 aanklik.
... als ik dat weet.. kan ik verder (want dan koppel ik daar gewoon een macro aan om blad-beveiliging uit te schakelen... te sorteren... en beveiliging terug inschakelen).
... wat ik ook zou kunnen doen is een dubbelklik-event triggeren... wanneer ik dubbelklik op een cel die zich in de hoofding van een tabel bevindt...
... maar de reden van mijn vraag hier was (en is)... om een gemakkelijkere elegantere manier te vinden (zoals bvb "UserInterfaceOnly:=True" ... maar helaas werkt dit niet)


Groeten Wocky
 
Laatst bewerkt:
Zie hier.
Naast werkblad beveiligen staat de optie: bereiken bewerken toestaan.

Dat is hoe ik het heb gedaan in de bijlage
 

Bijlagen

  • 210325 - Tabel Sorteren - V3 (1).xlsm
    15,2 KB · Weergaven: 48
Ik merk dat het bereik niet automatisch bijwerkt als je tabel groter wordt.
Zet zoiets achter je werkblad.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
With Me.ListObjects("Tabel1")
 If Not Intersect(Target, .DataBodyRange) Is Nothing Then
   Me.Protection.AllowEditRanges("Bereik").Delete
   Me.Protection.AllowEditRanges.Add "Bereik", .Range
 End If
End With
End Sub
 
in bijlage kijk je naar de bladmodule van blad1.
Bij een dubbelklik of een rechtsklik op een cel in de koprij van een tabel wordt die kolom ofwel oplopend ofwel aflopend gesorteerd.

PS. ik heb de aanpassing(en) van JV niet gecheckt.
 

Bijlagen

  • 210325 - Tabel Sorteren - V3.xlsm
    25,5 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
JVeer, Cow18,

Bedankt voor jullie support.


JVeer,

Wat je beschrijft met "bereiken bewerken toestaan" heb ik in de originele post proberen toelichten.
Ik bedoel... deze oplossing is bij mezelf gekend... ik pas het zo ook toe momenteel.

Betreft het bijwerken indien de tabel groter wordt... had ik nog niet opgemerkt
... maar dat komt omdat ik bij mijn toepassingen een macro gebruik om lijn in te voegen (omdat de werkbladen beveiligd zijn)
... en dus de methodiek van tabel groter maken hier een factor is... Ikzelf voeg een rij tussen op het welkblad.

Ik weet dat je...
... het tabelbereik kan instellen als bewerkbaar bereik
... met de optie "vergrendelde cellen selecteren" uitgevinkt
... zodanig je de AutoFilters kan blijven gebruiken.


Cow18,

... muchas gracias
Blijkt dat de code redelijk elegant kan zijn... ik had erger verwacht.
... ik ben dan ook geen pro.


Beiden heel erg bedankt.

Wel jammer dat Excel dit euvel niet via geïntegreerde functie kan oplossen.
... op het web circuleert al jaren de vraag.
... maar volgens bronnen allerlei is het punt dat... een bereik sorteren een nadelig effect "zou kunnen hebben" op cellen waarin formules staan (welke dus beveiligd zijn) aangezien de formules potentieel een ander resultaat kunnen geven.
... maar is dus afhankelijk van formule-opbouw.


Anyway... again.
Thanks.

Wocky.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan