Kan in Windows 10 geen foto-bestanden meer bekijken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor al deze acties had ik met Nero nog een image backup gemaakt van de C-drive van de oude SSD. Ik weet niet of ik daar nog wat aan heb. Maar ja, dan moet ik Nero ergens op kunnen installeren.

Ik ga het vanavond weer proberen, om de oude SSD aan te sluiten, maar daar heb ik weinig vertrouwen in, omdat ik het gisteren ook al niet voor elkaar kreeg.
 
Is dit een complete schijf backup die bootable na recovery moet zijn als je dat zou kunnen doen?
Bij Nero denk je vaak meer aan data backup en ook het DVD/CD werk, maar sins nr 6 heb ik ze niet meer gevolgd... dus het zal.... anders zijn.
Succes en mss tot vanavond.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gedaan, wat je zei en dat ik na een uurtje terug kwam stond hij aan in Windows 10 en bij eigenschappen van de C-schijf klopte het, dat dit de nieuwe SSD was.

Systeem uitgezet, oude SSD losgekoppeld en daarna weer opnieuw opgestart. Hij wilde niet opstarten, hij kon niet opbooten.

Met F8 opnieuw opgestart, daar stond de SSD bovenin, laten opstarten en hij kwam weer in Windows 10.

Weer uitgezet en hij startte weer niet uit zichzelf op. In de Bios gekeken bij opstart volgorde en daar stond hij ook bovenin.

Het werkt dus allemaal wel, alleen ik moet het systeem steeds met F8 opstarten.

Kan ik nu met de USB stick opstarten en kijken of hij het nu wel kan repareren?

Wat mij nog opviel, is dat de allereerste fout er nog steeds in zit. De foto-bestanden kan ik nog steeds niet bekijken!!!!
 
Dat opstarten lijkt mij lastig. Let eens op het volgende. In de opstartvolgorde van de BIOS moet de schijf niet alleen voorkomen maar ook actief zijn. Soms zijn stations dan nog grijs in plaats van witte tekst of er staat geen + teken voor.

U zou schijfcontrole kunnen doen via Verkenner en Eigenschappen op het tabblad Extra en de Windows controle opdracht sfc /scannow kunnen geven. Bij sfc /scannow kan er gevraagd worden om het installatiemedium van Windows in te voeren wanneer er fouten worden gevonden.

Voor mij de laatste optie is om Windows nieuw op de grotere SSD te installeren. Gebruik het hulpprogramma wat er eventueel werd bijgeleverd en zie af van Turbo versnelling, wat denk ik meestal uitgesteld schrijven is.
 
sfc /scannow werkt niet, net zoals bij de kleinere SSD.

Foto's kan ik nog steeds niet zien.

Is er geen programma, die van buitenaf Windows 10 kan scannen en repareren?

Ik ben bang als ik een nieuwe schone installatie doe, dat ik mijn licentie-sleutel moet invoeren? Dat wordt dan ver zoeken in mijn administratie!!!
 
Windows 10 heeft meestal een digitale licentie, deze is in de plaats gekomen van de OEM licentie van een bijgeleverd besturingssysteem. De server herkent de computer en invoeren van een code is voor een nieuwe installatie op de zelfde computer niet meer nodig.
 
Foto's kan ik nog steeds niet zien.
Heb je met een ander programma al geprobeerd om de foto's te bekijken?
Eerder lukt het repareren van apps nl niet toch? Dus de foto app kan nog steeds fout zijn.

Gebruik FastViewer portable eens, hoef je niet eens te installeren alleen uitpakken:
https://www.faststonesoft.net/DN/FSViewer75.zip
Kun je de fotos hier wel mee openen?
Neen, dan kan het nog een rechten probleem zijn.

Dat opstarten lijkt mij lastig. Let eens op het volgende. In de opstartvolgorde van de BIOS moet de schijf niet alleen voorkomen maar ook actief zijn. Soms zijn stations dan nog grijs in plaats van witte tekst of er staat geen + teken voor.
Heb je de tip van Alfred2 al uitgevoerd om dat boot probleem weg te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
In de Bios staat op het tabblad Main de nieuwe SSD en de grote interne schijf. Bij de boot priority staat de SSD als eerste genoemd en als ik F8 indruk bij het opstarten staat de SSD ook als eerste genoemd.

Heeft het nog zin om nog eens met de USB-stick op te starten en dan te kijken of hij nog bij opstartherstel iets kan herstellen?

In het programma Paint kan ik de foto's wel bekijken en bewerken.

Ik krijg ook om de haverklap allerlei foutmeldingen, zoals deze

https://ibb.co/9NqJ9sK

Ik wacht jouw reactie morgen nog even af en dan ga ik morgenavond mijn backup van een werkende C-drive terug te zetten.

Als dat niet lukt, dan ga ik kijken wat ik allemaal heb geïnstalleerd en opschrijven en dan ga ik uiteindelijk een schone installatie doen.
 
In de Bios staat op het tabblad Main de nieuwe SSD en de grote interne schijf. Bij de boot priority staat de SSD als eerste genoemd en als ik F8 indruk bij het opstarten staat de SSD ook als eerste genoemd.
Vreemd, ik denk er nog over na. Schiet me te binnen dat er al eerder over "schijf " hoe die genoemd wordt in schijfbeheer? Bij mij zo op mijn test pc-tje:
attachment.php

afbeelding_2021-03-31_224648.png

Heeft het nog zin om nog eens met de USB-stick op te starten en dan te kijken of hij nog bij opstartherstel iets kan herstellen?
Denk van niet, zie eerder antwoord.
In het programma Paint kan ik de foto's wel bekijken en bewerken.
Dus met FSViewer portable ook? Dan is het erg mooi!

Ik krijg ook om de haverklap allerlei foutmeldingen, zoals deze
https://ibb.co/9NqJ9sK
Ik wacht jouw reactie morgen nog even af en dan ga ik morgenavond mijn backup van een werkende C-drive terug te zetten.
Als dat niet lukt, dan ga ik kijken wat ik allemaal heb geïnstalleerd en opschrijven en dan ga ik uiteindelijk een schone installatie doen
.
Dit geeft gewoon aan: Red je fotos én al je andere dat in duplo op 2 aparte externe schijven (als dat nog niet gedaan zou zijn).
Dan: Schone installatie. Ik zou de rest om het systeem te redden spoilt milk vinden, er is teveel mis.
Na de data backup begin je daar mee zodra je er tijd voor hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eerst alles noteren, wat ik heb aan apps.

Al mijn data staat op de grote interne schijf. Alleen Windows 10 staat op de C-schijf.

Kan ik de installatie doen, vanaf de USB stick, of heb je een andere optie?

Bedankt voor alle hulp.

ik ga er morgenavond mee verder.

Schijfbeheer:

https://ibb.co/vvDNC0z
 
Laatst bewerkt:
Al mijn data staat op de grote interne schijf. Alleen Windows 10 staat op de C-schijf.
Zorg altijd voor een 2e backup, op een grote schijf staan komt bij mij binnen alsof er geen backup is.
Stel je voeding van die pc begeeft het.... dan kunnen alle schijven stuk gaan...
Heb al zoveel data verlies voorbij zien komen....
Kan ik de installatie doen, vanaf de USB stick, of heb je een andere optie?
Yep. Imho doet vrijwel iedereen het zo met een Win 10 USB installatie stick. De basis staat er zo, het systeem compleet maken is het meeste werk, zoals je zelf ook beseft.
Koppel voor de zekerheid alle andere schijven af!
Reset vooraf het bios naar de defaults. Als alles goed opstart hoef je er dan niet meer naar te kijken, anders wel.
Succes!

Edit: Uit nieuwsgierigheid. Staat het bios nog op Legacy settings en niet op UEFI?
Laat hem staan zoals ie stond.
 
Laatst bewerkt:
Heeft het nog zin om nog eens met de USB-stick op te starten en dan te kijken of hij nog bij opstartherstel iets kan herstellen?
Het is wat onduidelijk. Na klonen zal er meestal een niet opstartende nieuwe schijf zijn. Doe alleen deze in de computer en zet het USB station (Other devices) bovenaan in de opstartvolgorde. De installatie van Windows begint dan gegevens te verzamelen en meldt dat het een Windows installatie heeft gevonden en het opstarten ervan gaat repareren. U wordt misschien gevraagd om de taal en regio in te stellen maar voordat de installatieopties van waar u Windows had willen installeren én de Repareren opties komen, zegt Setup dat u de computer opnieuw moet opstarten. Dat doet u maar nu drukt u niet op een toets om vanaf USB op te starten en zou Windows normaal moeten werken.

Of het probleem daarmee verholpen is dat weet ik niet.
 
Bij het installeren vanaf USB stick: Zorg dat alleen de SSD er in zit. Kies tijdens het installeren niet voor een upgrade oid, kies voor een nieuwe installatie en gooi bij een van de volgende schermen alle partities die ke dan ziet weg en klik op "Volgende" en je bent al je oude zooi weg, niks geen gerepareer meer doe "onderweg".
 
Op de screenshot van schijfbeheer mis ik 1 en ander, o.a. de Efi- en de herstel-partitie.
Vandaar dus dat de schijf niet wil booten.
Mijn conclusie: die backup / kloon is niet juist uitgevoerd.
Wat @route99 ook al opmerkt: zorg dat alleen de SSD aangesloten is als je met een nieuwe installatie begint, alle andere schijven ( dus ook externe usb schijven ) afkoppelen.
Daarmee voorkom je dat de bootmanager op een andere dan de OS schijf wordt weggeschreven.

Ook geen partities aanmaken op de nieuwe schijf, daar zorgt Windows zelf voor tijdens de setup.
 
Mee eens @Scrapheap: Dat klonen lijkt niet goed gegaan te zijn, maar ik vertrouw die Win10 installatie gewoon überhaupt niet, had weliswaar schijf beheer opgevraagd maar bedacht tussentijds... het moet gewoon een schone installatie worden, immers hij heeft nu aangegeven dat de foto's iig te openen zijn dus te redden zijn. vandaar dat ik daar op verder ging. Vergeet snel wat er was, maak schoon schip.
Installeren op een SSD gaat zo snel, alleen de rest, de programma's en de aangepaste settings, dat kan een klus zijn afhankelijk van wat je allemaal doet/nodig hebt.
Daarom is het zeker voor relatief onervaren mensen erg handig om een image aan te maken. Tools als Aomei Backupper Free (ABF) kunnen dat uitstekend en en zijn voldoende NL-talige handleidingen dus .... doen. En ABF is best gebruikersvriendelijk. Andere tools kwamen ook voorbij, maar Windows based is ABF wel een van de toegankelijkste en iig ook gratis.

@bruggeling

Edit: https://ibb.co/vvDNC0z
Zie het nu pas...
Bovenaan staat in de schijvenrij op jouw plaatje een partitie/schijf die RAW is.....?????
Welke schijf is dat?
Als daar belangrijke data opstaan en je hebt geen 2e backup dan is er nog reddingswerk te doen (Testdisk kan dat meestal prima).
 
Laatst bewerkt:
Zelf gebruik ik Marcrium Reflect Free om te klonen, overzichtelijk, en ook gratis, maar zo heeft een ieder zijn voorkeur.
Uiteindelijk komt het goed.
In dit geval, ook gezien de andere problemen die spelen, is een schone installatie dé manier op alles in 1 klap op te lossen.
Ik zie niet gebeuren dat deze huidige installatie straks probleemloos gaat werken.

Daarnaast maakt TS het zichzelf ook niet makkelijk door te gaan klonen met alle schijven aangesloten.
Als ik kijk naar de screenshot zie ik maar 2 fysieke schijven maar de hele wereld aan partities wat ook niet helpt.

De schijf waar je op doelt die RAW zou zijn lijkt een dvdrom of verwisselbaar medium te zijn gezien het cd-cirkeltje wat ook bij Nieuw ( L ) en Portugal 2016 ( K ) te zien is...
Daarom dus: koppel alle schijven af ( dus ook alle usb schijven of ext. dvdrom ) behalve de SSD als je Windows gaat installeren.
 
Ik gruwel, vast met je, van zulke schijfbeheer plaatjes als er ergens zo gekloond of geïnstalleerd wordt. Ik zie het best vaak voorbij komen, helaas.
Marcrium Reflect Free: Inderdaad, het blijft een persoonlijke voorkeur. Als er maar gebruik gemaakt wordt van zulke tools, dat scheelt veel ellende.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er vanavond of morgenavond mee aan de gang, ik weet niet wat er op de planning staat. En overdag heb ik buiten weer andere dingen.

Route99, wat bedoel je met: "Uit nieuwsgierigheid. Staat het bios nog op Legacy settings en niet op UEFI?
Laat hem staan zoals ie stond".

Ik denk, dat alles in de Bios goed staat.

Als alles is geïnstalleerd, zal ik Aomei Backupper Free (ABF) downloaden en meteen een schone image aanmaken.

Welk Office pakket raden jullie aan om te kopen en installeren?

Jullie zijn wel allemaal toppers om mij zo te helpen. Vroeger heb ik veel met Msdos gewerkt en stond ik ook altijd voor iedereen klaar. Op een gegeven moment komt Windows opzetten en dan verdwijnt de interesse toch.
 
Office Professional Plus 2019 kun je kopen voor € 22....
Wil je de gratis weg bewandelen, dan LibreOffice of OpenOffice.
 
Route99, wat bedoel je met: "Uit nieuwsgierigheid. Staat het bios nog op Legacy settings en niet op UEFI?
Laat hem staan zoals ie stond".
Ik denk, dat alles in de Bios goed staat.
Als alles is geïnstalleerd, zal ik Aomei Backupper Free (ABF) downloaden en meteen een schone image aanmaken.
UEFI en Legacy hebben verschillende schijf indeling nodig: UEFI GPT en Legacy MSDOS.
Ik denk dat je nog Legacy hebt.
https://www.ubackup.com/articles/uefi-disk-imaging-and-cloning-software-4348.html
De link geeft iets achtergrond daar over, maar haal altijd de software bij de bron: https://www.aomeitech.com/ab/standard.html

Maak wel een USB boot stick voor recovery via een van de menus van ABF; laat het ff weten als dat niet lukt.

Office: Niks speciaals nodig qua VBA of Acccess? Neem wat er al genoemd werd bijv LibreOffice (heeft eigen "VBA"), dat pakket , gebruik ik hier ook.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan