pretty URL

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Mijn website draait op een webserver met DirectAdmin als beheerprogramma.
Ik wil graag pretty URL's gebruiken en vermoed dat dit een combinatie moet worden tussen instellingen in DirectAdmin, .htaccess en/of andere configuratiebestanden op de website.
Tot op heden kan ik geen goede handleiding vinden hoe ik dit moet instellen. Wie kan mij op weg helpen?

Vriendelijke groet,
Marianne
 
Dit staat los van DirectAdmin, en is iets wat je in .htaccess en je site moet implementeren.

Kan je west meer vertellen over waar je aan denkt qua URL- structuur en wat je nu hebt?
En hoe is je site opgebouwd? Bestaande webapplicatie of custom-made?
 
Mijn website bevat de webapplicatie webtrees. De pretty URL's heb ik nodig n.a.v. de opmerking van mijn webhoster die aangaf dat er erg veel resources worden gebruikt.
Op het forum van webtrees had ik de vraag ook al gesteld, maar tot nu toe kom ik er niet goed uit.
 
Wat verstaat hij onder pretty-URL?
Gebruiksvriendelijke URL?

Dat heeft waarschijnlijk niks met resource-gebruik te maken overigens. Wat overigens ook erg vaag klinkt.

Dat zal vermoedelijk gewoon hetzelfde blijven met beter leesbare URL's.
 
Laatst bewerkt:
Ook heb ik met de webhoster zelf contact opgenomen en hij meldt dat het - na een actie van hem - misschien is opgelost.
Ik ga dit vanmiddag bekijken.
 
Het klinkt nog steeds erg vaag. Maar laat maar weten zodra jij meer weet.
 
Als ik deze demo pagina (Kalender -> Maand) bekijk dan eindigt de url met

index.php?route=%2Fdemo-stable%2Ftree%2Fdemo%2Fcalendar%2Fmonth

Het lijkt erop dat 2 dingen moeten gebeuren.
- in WebTrees moeten vriendelijke urls worden gegenereerd.
- in .htaccess komen wat regels te staan om een vriendelijke url om te zetten naar "route=......."
 
Webtrees faq voor vriendelijke urls

Bestand data/config.ini.php voor genereren van vriendelijke urls
Code:
base_url="https://www.example.nl"
rewrite_urls="1"

Bestand .htaccess om vriendelijke url weer om te zetten naar een webtrees uurl (het ziet er anders uit dan ik zou doen)
Code:
<IfModule mod_rewrite.c>
  RewriteEngine On
  RewriteBase /
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
  RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
  RewriteRule ^ index.php [L]
</IfModule>

Hierbij is uitgegaan dat Webtrees in de root staat.

Verander https://www.example.nl in jouw url.
 
Maar ik verwacht dat dit niet vele invloed zal hebben op Google en andere searchbots die je site anders sneller indexeren.
Zulke dingen kan je met een robots.txt bestand prima in de hand houden. Het biedt geen garantie, maar menig search-spider doet wel wat met jouw instellingen uit dat bestand.

Misschien dat je ook nog een canonical URL moet instellen, als dat kan. Maar dat ligt echt aan de situatie.
 
Maar ik verwacht dat dit niet vele invloed zal hebben op Google en andere searchbots die je site anders sneller indexeren.
In het forum artikel over friendly urls in deze applicatie (linkje van TS ergens hierboven) staat dat bij een rewrite een verzoek in robots.txt gezet moet worden dat een bot crawl pas na 10 a 20 sec mag beginnen, dat is voor Google/Bing/enz niet echt vriendelijk denk ik. Blijft over dat de linkjes leesbaarder worden voor "human" bezoekers ;)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan