Ik zoek software om een iso te maken van mijn bootable usb

Status
Niet open voor verdere reacties.

caffie

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2008
Berichten
281
Ik zoek software om een ISO te maken van mijn bootable USB

Wie heeft hier mee gewerkt
Liefst een programma dat ik eerst kan proberen voor ik het moet kopen
Als het gratis is zou helemaal mooi zijn.

Ik zie deze vraag ook vaak op het WWW staan
Maar ik heb er nog nooit een antwoord onder gezien
Graag alleen reactie als u het zelf ervaring mee heeft.
Ook ik zie dat het hele WWW vol staat
Maar ik stel deze vraag niet zo maar.


m.v.g
Rob
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waar je op zoekt maar als ik zoek op USB to image, dan vind ik een hoop.
 
ISO van Bootable USB

Zowel IMBburn als winiso kunnen dit niet
Als dat wel kan laat dan even weten hoe.
 
"Als dat wel kan laat dan even weten hoe. "
Ik heb het zelf niet op die manier geprobeerd maar met WinIso kun je een bootable disk maken, dus die optie kiezen. Vervolgens alle files van je USB selecteren.
Mij lijkt dat dat moet werken. En als dat werkt kan het ook met Nero en waarschijnlijk vele andere pakketten.
Correct me if I am wrong;)
 
ISO van Bootable iso

Oke allemaal bedankt voor de TIPs
De goude TIP heb ik nog steeds niet

WINISO
IMGBURN
POWERISO
CDBURNER

Kunnen het niet
Bent u van mening dat het wel kan stuur me dan een een duidelijk foto.


Het lijkt een simpele vraag
Maar als dat zo was dat ik de vraag niet gesteld en had ik een van de vele die op de WWW staan wel genomen.
Ik heb een hoge dunk van de meeste gebruikers hier en die hebben allemaal de beste bedoelingen maar heb nu het idee dat er met hagel wordt geschoten
Een ISO van een Bootable USB wordt bijna niet aangeboden.

Nogmaals de vraag
Ik zoek software om een ISO te maken van mijn bootable USB
Geen copy geen IMG.
Graag alleen reageren als u er positieve ervaring mee heeft.
 
Afgaande op deze handleiding van 25 jan. 2020 zou het met IMGBurn toch mogelijk moeten zijn...
 
https://superuser.com/questions/123...stick-with-iso9660-filesystem-writeable-again

Waarschijnlijk is dit in de weblink een probleem waar de genoemde tools over struikelen.
Brand je die iso's die ze maken naar en CD werken ze wrs wel. Het is mij eerder met deze tools ook nooit gelukt icm een USB stick.

Via Linux zou het met een dd commando moeten kunnen, maar das niet handig (iig als je geen Linux systeem hebt staan en er geen ervaring mee. Gnome disks utility wel met gui werkt ook niet altijd goed, weet niet waarom.
Info: https://www.tecmint.com/create-an-iso-from-a-bootable-usb-in-linux/
Dit is imho wel wat je zoekt, zie ook plaatje onder.
Heb zelf ook nog geen goede Windows tool hiervoor.
 

Bijlagen

  • Gnome-Disks.jpg
    Gnome-Disks.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 79
  • Gnome-Disks2.jpg
    Gnome-Disks2.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Heb nog HDD-Raw-Copy-Tool voor de optie opslaan als file gekozen met iso extensie maar werkt ook niet.
http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/screenshot-hdd-raw-copy-tool.png

Ok dd voor Windows werkte niet.
http://www.chrysocome.net/dd
Voor wie knustelen wil de cmd line code die ik gebruikt heb.
Stel eerst vast wat locatie in code voor de USB stick is( heb alleen de USB stick op "G" en de (lege) DVD laten staan
Code:
D:\dd>dd --list
rawwrite dd for windows version 1.0beta1 WIN64.
Written by John Newbigin <jnewbigin@chrysocome.net>
This program is covered by terms of the GPL Version 2.

Win32 Available Volume Information
.........
\\.\Volume{ab5fd337-8f20-11eb-879d-2c4d544d0b44}\
  link to \\?\Device\HarddiskVolume6
  removeable media
  Mounted on \\.\g:
...............

\\.\Volume{15aacb23-e3be-11ea-877d-806e6f6e6963}\
  link to \\?\Device\CdRom0
  CD-ROM
  Mounted on \\.\z:


NT Block Device Objects
\\?\Device\CdRom0
  size is 2147483647 bytes

Virtual input devices
 /dev/zero   (null data)
 /dev/random (pseudo-random data)
 -           (standard input)

Virtual output devices
 -           (standard output)
 /dev/null   (discard the data)

D:\dd>


En dan vervolgens maak je er een iso van:
Code:
dd if=\\.\Volume{ab5fd337-8f20-11eb-879d-2c4d544d0b44} of=c:\temp\usb1.iso bs=1M
Eigenlijk zie je op de website dat de extensie img is.

Wat ik nog kan doen: img maken en omzetten naar iso met een convertor.

Edit: Lukt niet met imgtoiso. Foutmelding: Kan geen vdisk aanmaken.
Later verder....
https://www.google.com/search?client=opera&q="imgtoiso"+vdisk+problem&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Kan niet laten..
https://forums.fogproject.org/topic/3816/chromium-os/6?lang=nl
Dit lijkt me echt de kern waar het vaker mis gaat: compatible
IMGtoISO 1.0 errors out in Win7 and Win8 with “Error, cannot create vdisk”.MagicISO expects the .ISO compatible .IMG.
The Chromium .IMG is a RAW or proprietary file system.
 
Laatst bewerkt:
één werkbare oplossing

Toch maar even apart. Want het is toch gelukt wat eerder niet lukte links en rechts met IMGBurn.

Waarom daar toch naar toe?
Alles wees erop dat er een compatibility kwestie zou zijn, maar hoe die exact in elkaarzat wist ik eerst ook nog niet.
Moest vanmorgen echt weg kon niet doorgaan, maar ik kreeg van morgen met een van de trials ook de foutmelding "missing partition table".
Dus ergens in die boot sector/bij het bootbestand lijkt het mis te gaan.

Ben gaan zoeken naar een repair van die bootsector, waarvan ik wellicht niet altijd te weten kom hoe dat gedaan wordt...maar dat vond ik de minst elegante oplossing. Ik wil graag weten hoe het gaat.

Via een Google search met de trefwoorden
Code:
usb+"write+to+iso"
kwam ik toch wat meer selectief bij zaken terecht die ik eerder niet zag of nu op een andere manier gepresenteerd.
Heb me deels niet meer laten hinderen door de voorkennis ... en dan komen eerder zaken via totaal andere webpagina's weer voorbij. Heb dus nog niet het vergelijk gedaan met wat hier eerder geschreven is.
Dus maar direct naar het resultaat met gebruik makende van imgburn_2.5.1.0.exe
Edit: Neem versie imgburn_2.5.0.0.exe want dat is de laatste zonder reclame/adware, ik zat er eentje naast... .

  • Kies in ImgBurn de optie "Create image file from files/folders
  • Ga naar het map pictogram van “Source” en gebruik "Browse for a folder."
  • Kies de stationsletter van de USB stick. Selecteer het station, niet de mappen.
  • Klik op het mappictogram van “Destination” en browse naar de map waar de iso opgeslagen moet worden en noem het jouwbestandsnaam.iso. (bij mij C:\temp\imgbrn-2-iso.iso)
  • Ga naar de tab “Options” en vink aan wat in het plaatje staat.
  • Ga naar de tab ”Advanced” en vink aan wat in het plaatje staat.
  • Ga naar de tab “Bootable Disc “en vink aan/vul in wat in het plaatje staat. De “boot image” heb ik uit de niet startende oorspronkelijk img of iso gehaald, die dus niet werkten om te booten.
  • Ik had het eerst leeg gelaten en dat komt wel uit de C-schijf (extractie) maar er kwam een foutmelding en dus toch maar het bestand etfsboot.com met de tool 7-zip uit de vorige niet-werkende iso gehaald. Ik had vergeten om “Sectors to Load” op 8 te zetten, maar 4 bleek toch goed te werken.
  • OK? Klik dan op het groene pijltje links onder en de iso wordt gemaakt
Edit: I zie nu dat etfsboot.com bij mij uit rechtstreeks uit G:\boot had kunnen komen, dus het invulveld "Boot Image" kan aangepast worden.

De plaatje die in ImgBurn voorbij kwamen.
attachment.php


En vervolgens heb ik het gemaakte bestand met Rufus op een USB stick gezet die de naam van het bestand krijgt: imgbrn-2-iso.iso
In de Verkenner ziet dat daarna er zo uit, waarbij de roots van beiden USB sticks uitgeklapt zijn.
De oorspronkelijk USB stick heet "Backupper" van Aomei Backupper mijn test USB stick. Een Windows 10 gebaseerde bootable stick gemaakt met dat programma.
Effe onthouden... dat krijg je zo nog terug te zien..

attachment.php


Tja..... the proof is the eating of the pudding....... is die aangepaste iso, imgbrn-2-iso.iso , nu echt bootalbe als ik hem weer met Rufus op een andere USB stick zet (een 4 GB type, de originele was 1GB groot).
Heb foto's genomen van mijn bijzet schermpje van de desktopen van mijn laptop.
Lees zelf de namen van de USB stick op de schermen en je weet welke stick ik voor welk systeem gebruikt heb...
En... ja... de nieuwe USB stick gemaakt van imgbrn-2-iso.iso boot ook uitstekend.

Ergo: ImgBrun werkt iig volgens deze werkwijze waar ik het boot bestand geëxtraheerd heb uit de nog niet bootable iso/img die eerder van die oorspronkelijke USB stick gehaald was.
Waarom de tools die getest zijn en wel een iso leveren maar die dus niet bootable zijn, dit zelf niet meten zo doen???? Geen idee.
Ik heb niet gechekct of je zo maar ergens ook zo een etfsboot.com bestand ook altijd zal werken. Het was niet nodig, ik zag hem toevallig toen ik met 7-zip de iso's aan het bestuderen was.
Deze (un)zip tool kan simpel deze iso die niet met de Verkenner gekoppeld kan worden, toch openen! Dat was een extra hint dat het niet kunnen koppelen maar wel met 7-zip kunnen bekijken te maken zou hebben met de eerder vermoedde oorzaak?

Succes er mee, feedback welkom. Ik zal waar nodig nog nagaan of er nog weblinks geplaatst moeten worden.

attachment.php
 

Bijlagen

  • Imgburn.JPG
    Imgburn.JPG
    79,1 KB · Weergaven: 605
  • Verkenner-na-maken-USB-stick.JPG
    Verkenner-na-maken-USB-stick.JPG
    54,8 KB · Weergaven: 584
  • 21.jpg
    21.jpg
    269,2 KB · Weergaven: 70
  • 22.jpg
    22.jpg
    268,7 KB · Weergaven: 71
  • 23.jpg
    23.jpg
    198,2 KB · Weergaven: 46
  • 24.jpg
    24.jpg
    112,7 KB · Weergaven: 73
  • resultaat.JPG
    resultaat.JPG
    70,4 KB · Weergaven: 581
Laatst bewerkt:
Nog wat bronnen bij elkaar waar info/inspiratie uitgehaald werd dan wel transpiratie er door werd verkregen:

Niet werkend:
  • https://www.osforensics.com/tools/write-usb-images.html Geeft vdisk fout, kon geen oplossing vinden
  • http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/ Werkt niet, is ondanks iso toch een RAW en geen bootable iso: Backup: create an image of a USB flash stick and copy/restore at any moment
  • WinISO : Kan geen USB stick als bron kiezen, alleen CD/DVD. Bij omzetting van "other" formats wordt ook als fout vermeld dat het img format geen CD format is, dus is er geen omzetting naar iso mogelijk.
  • Diverse tools die geen directe iso's geven: O&O Diskimage, Aomei Backupper, Macrium Reflect, etc

Werkend
  • De gebruikte Imgburn bron: Het is wel een lang en erg wollig verhaal. Ook zijn tocht om een geschikte etfsboot.com te vinden omdat zijn USB stick er geen bevatte, is "vreemd". Hoe was deze dan bootable, dat blijft vaag/onbekend).
    Imho is de voorwaarde: Een geschikte etfsboot.com uit de USB stick zelf te halen (via koppelen en als dat niet lukt mbv 7-zip uit een img of niet werkende ios)
  • Dus.... eigenlijk zou de ImgBurn tip van Scrapheap uit #8 :thumb:eek:ok werkend moeten zijn! Dat de TS het niet werkend kon krijgen zoals hij in #7 vermeld heeft zou met het etfsboot.com "boot image bestand" te maken kunnen hebben. Daar kan alleen de TS antwoord op geven door het zelf te testen met zijn USB stick en een andere etfsboot.com of de TS heeft iets anders per ongelijk "verkeerd" gedaan?

Wat me deels blijft bevreemden: In de 1e iso's die ik gemaakt heb dit wel de etfsboot.com maar de niet werkende tool kunnen er blijkbaar niet mee om gaan om er een bootable iso van te maken.
Dat moet haast in het type format van de iso zitten: WinIso kan al 3 soorten iso's laden, zie plaatje onder.... een iso is blijkbaar een container bestand maar ze hoeven niet per se bootable te zijn (bijvoorbeeld een die van een muziek USB of CD gemaakt is)
Het houdt na dit onderzoekje hier voor mij in principe op.

Immers: Het kan werken met ImgBurn.

attachment.php
 

Bijlagen

  • winiso.JPG
    winiso.JPG
    22,4 KB · Weergaven: 572
Laatst bewerkt:
Het is via imgburn gelukt.
Het probleem was dat er meerdere boot file op stonden
en ik dus ook niet wist welke ik moest gebruiken
dat maakt het lastig voor een leek zo als ik.
Een kan er klaar programma onder windows heb ik dus nog niet kunnen vinden.
Maar voor nu ben ik weer even geholpen.
Allemaal bedankt voor het mee denken en het zoeken naar een oplossing.
 
:thumb:
PS: Je was vast niet de enige die problemen had met het zoeken/kiezen van het juiste bestand.

Tip: Als je niet vasthoudt aan het iso format vaak in combi met Rufus of andere specifiek programma om die iso weer terug te zetten op een USB-stick, dan zijn er wel veel meer tools die het ook prima kunnen. Er kunnen verschillen zijn, maar doorgaans is er wel een geschikte te vinden.
Even in willekeurige volgorde:


De laatste 2 zijn volledig functioneel en vrij (Open Source) te gebruiken.
De eerste 2 zijn deel beperkt in hun functionaliteit, maar kunnen prima voor het basis klonen/backuppen gebruikt worden. Kijk op hun websites wat je extra krijgt voor de betaalde versie.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan