Asus zenbook UX562F komt soms niet uit slaapstand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

schrik

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
216
Mijn dochter heeft een 2 maanden oude laptop Asus zenbook UX562F die doet soms raar mbt sluimeren en er weer uit komen.

Laptop: Asus Zenbook UX562FAC.304
CPU: Intel i5-10210U - 1,6Ghz
Bios version: 304 (laatste)
OS: W10 Home, 10.0.18363

Probleem:
Bij Laptop in de sluimerstand zetten (lampje knippert naast de toets)
Soms na enige tijd is dat lampje uit en is hij niet meer wakker te krijgen.
Laptop lijkt dan helemaal dood.

Gelukkig komt hij vaker wel dan niet normaal uit de slaapstand, maar normaal is het niet. :)

De accu is dan echt niet leeg! (staat op 45% of zo na een nieuwe start.)
Herstart lukt dan alleen door ±30 sec de aan/uitknop ingedrukt te houden, dan start hij weer helemaal opnieuw op.

Het is lastig omdat het niet te reproduceren is, ga je terug naar de winkel, dan wordt het vast: "we kunnen niets vinden meneer":evil:

We willen er graag achter komen of dit hardware of software (OS) gerelateerd is.

Wie helpt dit oplossen, aanpakke danwel uitpluizen waar de schoen wringt?
 
Laatst bewerkt:
Maak een nieuw Energie schema of schakel het uit...er zijn veel problemen met het brakke energiebeheer.
Meer info hier of hier.
 
In de BIOS staat meestal Power management. Deze heeft als instelling S1 S2 enzovoort. Dit werkt niet altijd zonder conflicten en je kan Power management daar gerust uitschakelen.
 
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/38622276#38622276

Hier was het een hardware fout die leidde tot een moederbord vervanging.
Mijn advies: Er zijn al voldoende relevante tips voorbij gekomen als die niet werken, terug naar de winkel ivm garantie.

PS:
Voer nog wel even de onderstaande tip uit die je waarschijnlijk anders ook eerst nog te horen krijgt.
* Installeer Windows 10 Home opnieuw.

Backup uiteraard eerst alle data mocht dat niet gebeurd zijn.
Met zo een nieuwe laptop is een complete herinstallatie een eitje.
Als er een recovery partitie in de laptop zit zou je dat eerst kunnen doen, maar als de fout daar ook al in zat... das erg vervelend.
Dan kan alleen een echt schone installatie aangeven of dat een verschil maakt.

Wil je hem toch met de originele gerecoverde Windows in willen leveren en je hebt ff een andere SSD te beschikking, overweeg om die er even in te zetten en dar even te testen of met een schone installatie het probleem weg is.
Kijk wel de spelregels na van de winkel/Asus of je dat mag.... (zou het wel vreemd vinden als het niet mag) .Ik heb eerder een Zenbook van een v/d kids onder handen gehad en daar mocht het (3,5 j geleden en bij Mediamarkt gekocht)

PS: Prima topic start trouwens! :thumb:
 
Laatst bewerkt:
@route99
Voor nu gaat je advies ons even wat te ver lijkt me. Ik ondersteun haar op afstand, wat het ook lastig maakt, maar ben zelf ook geen top PC techneut.
Terug naar de winkel (mediamarkt) gaat vooral nu ivm covid19 erg lastig, en dan gaan ze vast en zeker vertellen "dat er niets mis is" omdat het vaker goed dan fout gaat.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ook de event logs van Windows na of er reproduceerbeer er iets gebeurt met een proces of elk ander afwijkend iets.

In die "eventvwr" staat heel veel, is er een bepaald iets waar gericht naar gekeken kan worden, welke rubriek?
*Aangepaste weergaven
- vele opties
*Windows-logboeken
-toepassing
-beveiliging
-setup
-systeem
-forwarded events
*Logboeken Toepassingen en Services
*Opgeslagen logboeken
 
Laatst bewerkt:
Lees het nog eens rustig door en vraag eventueel aanvullend hier.
Er zijn vast helpers die er nog wat substantieels nav die vraag aan toe kunnen voegen.

Aangezien je toch verwacht dat de winkel wellicht gaat zeggen? ""we kunnen niets vinden meneer"...
ben je daarmee wel aan zet.
Mijn voorstel gaat niet verder dan het onderzoeken/uitsluiten van 2 opties:
  • Een schone recovery wel of geen effect?
  • Een complete schone installatie vanaf USB stick wel of geen effect?
Bij de 2e optie kan een 2e SSD gebruiken handig voor zijn zodat je de originele terug kunt zetten als een compleet schone installatie van USB stick ook geen effect heeft.
Mits goede backups van de data, krijg je in beide gevallen je systeem weer netjes op order terug.


En: Als beiden onderzoekspunten geen verbetering geven is de kans op een moederbord probleem oid wel erg groot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan