Access en moodle

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilmaborst

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
5
Wie kan mij de juiste kant op wijzen? Ik heb een access database die gebruikt wordt voor cursusadministratie. Momenteel draait dit nog niet op een sql server, maar het is wel de bedoeling om dat te gaan doen. Daarnaast heb ik een moodle leeromgeving draaien op een sql server, waar de cursisten onder andere de toets van de cursus maken. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om vanuit Access de toetsresultaten uit moodle te halen en te importeren in de access database. Wie weet of dat al eens is gedaan en waar ik hier meer informatie over kan vinden?
 
Nooit van Moodle gehoord, maar dat maakt voor het antwoord denk ik niet zoveel uit: Access kan niet zomaar werken met een webdatabase. Je kunt wél koppelen met SQL server tabellen, mits je in hetzelfde netwerk zit. Dus als je de database kan koppelen (ODBC bijvoorbeeld) dan kun je Access gebruiken.
 
Van als je cursus administratie op de SQL server staat en Moodle gebruikt ook tabellen op de SQL server dan kan je die zeer gemakkelijk met elkaar laten praten. Daar heb je Access helemaal niet voor nodig. Je kan heel eenvoudig een view maken in database één die de gegevens in database 2 toont, of je kan een SSIS package gebruiken, of één van de vele andere technieken die SQL server je biedt. Staan de gegevens niet op dezelfde database, dan maak je eerst een linked server aan en kan je zo de gegevens benaderen. Je hebt wel voldoende rechten nodig op de andere database om de gegevens te kunnen ophalen.
Je kan dan eventueel de gecombineerde gegevens die je hebt opgehaald of rechtstreeks met de reporting services van SQL publiceren op de reporting site en ze daar ook downloaden naar excel of een ander formaat. Je kan de gecombineerde views/tabellen ook koppelen aan jer Access database.
 
Dank jullie wel allebei voor het meedenken en de tips. Ik dacht al dat het niet al te ingewikkeld zou moeten zijn. Ik ga er eens mee stoeien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan