upgrade mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

emc

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2003
Berichten
438
Ik heb een desktop waar ik voornamelijk administratief op werk (Privé en werk (VMware)). Internet en office (pro & straks ook 365) zijn de meest gebruikte software. Ik heb wel vaak meerdere programma's en documenten naast elkaar open staan.

Nu is mijn PC erg traag, digitale vergaderingen doe ik op mijn ipad omdat dit op mijn pc te traag gaat. Laden van e-mail via de mailapp en openen van chrome duurt lang. Bij taakbeheer zie ik dat de schijf vaak piekbelasting heeft en het geheugen rond de 80% hangt.

Specificaties PC:
Kast: HP Pro 3400 series MT
Harde schijf: Hitachi HDS721050CLA660 ATA (500gb)
Moederbord: Foxconn 2ABF 1.30
Processor Intel (R) Pentium(R) CPU G630 @2.70GHz, 2700MHz, 2 logische processors
RAMM: 4GB
Videokaart: Intel(R) HD Graphics, vram 32MB

vraag: is het de moeite waard om mijn pc te upgraden? Ik heb geen groot budget. Zou het vervangen van de harde schijf helpen en kan ik op dit moederbord extra geheugen toevoegen? Wat zouden jullie dan adviseren?

Alvast bedankt,
EMC
 
Hoeveel is het budget dan want dat wordt dan erg bepalend.

SSD ca 60 euro
4GB RAM extra 20-30 euro
is 80-90 euro al teveel? Dat is bijna de onderkant als je beiden wilt doen of je moet geluk hebben dat iemand je een RAM reepje schenkt.

Mijn ervaring is dat de SSD veel positiefs bijdraagt. Mijn eega heeft nog een probleemloze laptop uit 2010 met een SSD, een simpele i5 en 4GB RAM, maar heeft wel niet zoveel open staan.
Jouw systeem is zeker sneller dan haar laptop. de 4GB extra zou helpen bij zoveel schermen open te hebben/programma's tegelijk te willen draaien.

Hoe lang moet ie nog mee en hoeveel budget denk je dan te hebben om een andere te kopen?
 
Laatst bewerkt:
Dat bedrag kan prima, ik zat te denken aan maximaal 125. Toch even een paar jaar vooruit. Op mijn werk schakelen we over naar laptops en office 365, uiteindelijk wil ik dan thuis ook een dockingstation hiervoor, maar wil privé wel blijven scheiden.
 
Ok, dat lijkt dus binnen het budget te blijven.

Effect van SSD op opstarten en het openen van een grote Photoshop bestand: https://www.youtube.com/watch?v=j84eEjP-RL4

De 3400MT: een upgrade (weinig cijfers vooral beelden) https://www.youtube.com/watch?v=FipfZD-AA9k

https://www.userbenchmark.com/System/HP-Pro-3400-Series-MT/6368
Er zijn heel wat systemen obv de 3400 MT, je kunt er rond kijken wat de benchmark is met jouw bezetting en wat je mogelijk kunt verwachten (heb er zelf amper ervaring mee met benchmarks)

Kun je een Speccy rapport hier posten neer zetten zodat we alle exacte data van de RAM ook kunnen zien?
Speccy zelf hier te downloaden
Dan kunnen anderen ook makkelijker input geven op jouw vraag.
 
Bijna 10 jaar oud. Met die processor gaat het in ieder geval geen feestje meer worden. SSD kan nog een beetje helpen, maar dat is het dan ook wel. Voor wat jij nodig hebt is meer geheugen niet nodig. Oudere geheugens zijn in de regel ook behoorlijk prijzig.
 
Je kon lezen wat het effect op de laptop uit 2010 van mijn ega heeft: De SSD deed best aardig wat. De RAM zou met veel programma's die het geheugen belasten nog wel wat kunnen betekenen.
Het zal nooit een super snelle pc worden maar net als bij mijn ega wel prettiger werken.
CPU: Daar zie ik zelden een voordeel van op een zelfde CPU platform, mee eens.
 
SSD is wel snel als het moederbord een aansluiting heeft om daar zo een reepje op te leggen maar je loopt tegen beperkingen van doorvoer aan als je de harde schijf vervangt door een SSD.

Geheugen wordt door Windows naar believen gebruikt dus het zegt niet zo veel als je ziet dat dit voor 80 procent benut is.

Uw computer heeft een grafische chip op het moederbord dat hooguit geschikt is voor kantoortoepassingen. Een grafische kaart zal de prestaties van Windows kunnen verdubbelen. Dit is dan ook mijn antwoord op de vraag van wat handig zou zijn.

Altijd kan u kritisch kijken naar wat er opstart op de computer. Kijk eerst bij het systeemvakje rechts onder op de taakbalk en daarna bij Programma's en onderdelen. Er is misschien meer geïnstalleerd dan u had gewild en in het systeemvakje zijn stuurprogramma's voor gewoon stereo geluid of WiFi misschien niet nodig omdat Windows dat ook kan besturen.

Download en draai het programma AutoRuns van Sysinternals. Dit stelt een lijst op van alle programma's die opstarten. Rode en paarse regels hebben een onbekende uitgever of ongeldig certificaat en groene zijn nieuwe ingangen sinds de laatst opgestelde lijst. Zoek de onbekende namen met Google en lees vooral de opmerkingen in de daar gevonden forums. Malware wordt hiermee ook snel gevonden en u krijgt uitsluitsel over software die draait.

Gebruik liever geen anti-virus of anti-malware programma die scans op de achtergrond doet. Een cloud service kan belastende indexering doen. Windows Search service (voor snellere zoekopdrachten) indexeert eveneens telkens en kan haast altijd evengoed uitgeschakeld worden.

Ga met Ctrl+Alt+Del bij Taakbeheer naar Prestaties en onderaan Broncontrole openen. De diagrammen met activiteit die na enkele momenten verschijnen moeten overeenkomen met het aantal processor kernen of cores.

Na deze stappen bent u zeker van een gunstig resultaat met een goedkope en gangbare Nvidia grafische kaart, die geschikt is voor uw PCI-e slot en voeding.
 
Een grafische kaart zal de prestaties van Windows kunnen verdubbelen.
Voor een systeem dat voornamelijk voor kantoor-toepassingen gebruikt wordt is dit totaal niet aan de orde en het verdubbelt de Windows-prestaties al helemaal niet.
Ook een verdubbeling van het werkgeheugen van 4 naar 8 Gb zal geen enorme prestatiewinst opleveren.
Voor als nog zou ik het bij een SSD houden, goedkoopste oplossing en gegarandeerd succesvol.
 
k kan niet zo veel vinden over het gebruikte moederbord, maar er schijnen 4 Sata 3 poorten aanwezig te zijn, een SSD zou er in principe op aan kunnen worden gesloten indien er dan nog 1 Sata beschikbaar is.
Een SSD is naar mijn bescheiden mening dan het enige onderdeel wat het meest effect heeft op een vlottere beleving.
Misschien is een Crucial 500 GB 2,5" model wel geschikt voor je, goed verkrijgbaar voor rond de 65 euro incl.verzending. https://tweakers.net/pricewatch/1126239/crucial-mx500-2-komma-5-inch-500gb.html
 
Nee, denk dat het SATA 2 is. Namelijk: "4 x SATAII 3Gb/s connectors."

Het is beslist niet duur en heeft als voordeel; stiller, koeler, minder stroomverbruik, kleiner, toekomstbestendig dus later te hergebruiken en geen mechanische delen. Bedenk dat SATA 3 een doorvoersnelheid heeft van 600 MB/seconde en de SSD 560/515 MB/seconde (lezen en schrijven) maar... SATA 2, die wel eens SATA - 3 Gbit/s wordt genoemd met een bandbreedte van 2,4 Gbit/s maximaal 300 Megabyte per seconde. In de praktijk is de snelheid veel lager omdat de schijf vol raakt en het niet de meest gunstige bestandsoverdracht zal zijn. Kleine beperkingen van hardware verlagen de maximaal te behalen snelheid ook. Ik voorspel 200 MB/seconde maximaal terwijl een gemiddelde oude harde schijf 75 tot 100 MB/seconde haalt. Later gingen grote harde schijven tot ongeveer 100/125 MB/seconde. Daar overheen komt dat een computer meer is dan alleen schijf activiteit en soms beïnvloed de schrijf en lees snelheid de ervaring geenszins. Bedenk dat de schijf minder nodig is bij genoemde video conferentie en dan zou u spijt hebben toch niet het PCI Express x16 (2.0) slot te hebben benut.

U kan desondanks het enkele PCI Express x16 (2.0) slot ook voor een USB 3 kaart gebruiken want een grote externe schijf vraagt daarom. Grafische kaarten met een laag profiel zijn via Marktplaats vast wel te krijgen. Misschien moet u doen wat het beste uitkomt.
 
De TS spreekt maar over de aanwezigheid van 1 schijf: Harde schijf: Hitachi HDS721050CLA660 ATA (500gb).
Als er dan 4 SATA poorten zijn lijkt er helemaal geen probleem. de TS meldt ook niet dat dit zijn probleem is, in mijn beleving is het een niet bestaand probleem.

PS:
Zelfs als alle SATA poorten bezet zijn kan er een nieuwe SSD geplaatst worden... immers de oude gaat er toch uit, lijkt me in dit geval.
Is er tijdelijk een SATA poort nodig is voor bijvoorbeeld klonen van de oude schijf (of SSD) /naar de nieuwe SSD dan is er snek een poor van bijvoorbeeld een DVD brander vrij te maken.
 
Er is maar één PCI-e X16 versie 2 poort. Niet één SATA aansluiting natuurlijk.

Als iemand met SATA 2 op het moederbord SATA 3 wil, dan kan er een PCI-e kaartje voor geplaatst worden dus dat zou ik in geval van een SSD doen. Het is niet goedkoop, 30 of 40 Euro. U moet rekenen met compatibiliteit van de kaart met Windows 10.

Iets anders is een PCI-e V2 insteekkaart met een adapter voor een daarop te plaatsen M.2 SSD. Dit zijn heel veel snellere. Je moet daarvoor een NVMe versie SSD hebben en de BIOS moet vanaf PCI-e kunnen booten. Hier informatie er over: https://www.ct.nl/hotline/nvme-m-2-ssd-in-een-pcie-poort/ Dat is geen 150 MB/seconde (Harde Schijf) geen 550 MB/seconde (standaard SSD) maar M.2 PCI-e SSD is 3500 MB/seconde. Hier uitleg er van: https://www.computeridee.nl/partner/zo-herken-je-de-snelste-ssd/
 
Als iemand met SATA 2 op het moederbord SATA 3 wil, dan kan er een PCI-e kaartje voor geplaatst worden
Helemaal nergens voor nodig, het is terugwaarts compatibel, de data snelheid zal iets lager zijn maar met de huidige hardware van TS zal hij daar helemaal niks van merken, alleen dat de SSD beduidend sneller is als zijn trage HDD.
 
ik ben altijd van het standpunt geweest dat het niet uitmaakt en dat je het niet merkt. Zelfs schrijf ik, dat je het idee beter kan verlaten! Denk maar aan iets wat je aan het downloaden bent of van een USB stick haalt. Dan zijn de laagste doorvoersnelheden bepalend voor het resultaat. Ook schreef ik dat veel toepassingen niet afhankelijk zijn van de snelheid van de schijf.

Ze zeggen dat Windows met SSD snel zal zijn geladen. Als dat wat uitmaakt dan zal dat zo zijn maar ik lees dat dit in een halve minuut kan en bij mijn ongeveer gelijke configuratie namelijk nog SATA 2 en een quad core is dat met Windows op SSD 1:45 minuut. Laat het met harde schijf iets meer dan twee minuten zijn geweest. Dat is het verschil dan dus als je er toch voor gaat dan weet je het én waar het aan ligt.

Ook schrijf ik notabene wat de andere voordelen van een SSD zijn dus als de anderen dat willen dan zullen ze ook een snelle willen hebben. Nogmaals: Windows start ermee op en je komt op Internet in 2:30 minuut (harde schijf), 1:45 minuut (gewone SSD op SATA 2) of een 0:40 minuut bij geoptimaliseerd systeem en NVMe SSD.

Dat is toch wat anders dan "Tja, lekker weer op het verkeerde been zetten?" Ik ben hier flauw van en wacht andere berichten niet af. Ik meld mij af voor notificaties.
 
Dank voor alle reacties. Inmiddels toch een nieuwe aangeschaft. De harde schijf begaf het voor ik goed en wel aan jullie oplossingen kon werken. en toen was factor tijd essentieel. Dank voor het meedenken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan