• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Subtotal vraagje ifv gantt grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

wout83

Gebruiker
Lid geworden
21 mei 2012
Berichten
88
Hallo allen!

In bijlage mijn Excel 'uitdaging'
Had het zelf graag opgelost maar ik geraak er gewoonweg niet :)

De formule die ik gebruik om de 'yes' / 'no' waarde te berekenen is ;
=IFERROR(IF(AND($H$10>=INDEX(PLAN[Start date];MATCH($G13;(PLAN[unique-id]);0))-WEEKDAY(INDEX(PLAN[Start date];MATCH($G13;(PLAN[unique-id]);0));2)+1;$H$10+6<=INDEX(PLAN[End date];MATCH($G13;(PLAN[unique-id]);0))+7-WEEKDAY(INDEX(PLAN[End date];MATCH($G13;(PLAN[unique-id]);0))));"yes";"no");"")

Ik zou dus evt nog met een andere IF en lookup knn achterhalen of er een 'yes' is binnen de sub-groep maar dit lijkt niet echt te lukken.
Iemand een idee/oplossing?

excel_subtotal.png
 

Bijlagen

  • test-document.xlsx
    16,8 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Wout, plaats eens (een voorbeeld van) je bestand, dat is voor evt, helpers een stuk eenvoudiger dan op basis van een plaatje te proberen je bestand na te bouwen (als ze al genegen zijn dat te doen).
 
Ik ben er bij de beantwoording van uitgegaan dat je in rij 3 een groene kleur wilt als er in rij 4 tm 7 minimaal 1 "yes" voorkomt.

Om te beginnen je hebt een onnodig complexe formule je kunt via het weeknummer dat je in rij 2 hebt staan ook gewoon bepalen of een product in een bepaalde week gepland staat
Dan krijg je

Code:
=AND(O$2>=ISOWEEKNUM(INDEX('Sheet 1'!$E$2:$E$6;MATCH($N4;('Sheet 1'!$I$2:$I$6);0)));O$2<=ISOWEEKNUM(INDEX('Sheet 1'!$F$2:$F$6;MATCH($N4;('Sheet 1'!$I$2:$I$6);0))))

Tweede wat je vermoedelijk opvalt is dat is dat de IF met yes en no eruit is. TRUE en FALSE zijn namelijk precies hetzelfde als yes en no en voldoende voor Voorwaardelijke opmaak om mee te werken.
met bovenstaande formule wordt je VO gewoon =O4 voor de eerste cel van het blok O4:W7

Als laatste heb ik de celopmaak aangepast naar ;;;; hierdoor wordt elke waarde in die in die cellen staat niet getoond, daardoor hoef je ook niet via VO steeds je cel of lettertype kleur aan te passen.
Er staat in de cel wel TRUE of FALSE maar het wordt gewoon niet getoond.

Voor je vraag over die groene rij 3 is heb ik alleen een VO gemaakt die rij 3 de cel groen kleurt als in de rijen 4 tm 7 van die kolom minimaal 1 TRUE staat. de VO formule daarvoor is

Code:
=COUNTIF(O$:O7;TRUE)

In de bijlage kan je de uitwerking bekijken.


Je zou de hele =AND formule ook nog naar VO kunnen verplaatsen, maar dit leek me logische tussenstap en deze manier was rij 3 wat eenvoudiger op te lossen.
Afhankelijk van wat je daar exact wilt kan het eventueel dus ook zonder enige formule in de cellen maar alleen een formule in VO.

Ik begrijp tot slot namelijk ook niet wat je bedoelt met dat als de cel groen is de expand/collapse knoppen gebruikt kunnen worden.
 

Bijlagen

  • Kopie van test-document-1.xlsx
    16,3 KB · Weergaven: 13
Dag roeljongman

Bedankt, jij hebt mij de perfecte oplossing bezorgd :)
Heb je formule beetje aangepast (wellicht weer iets te 'complex') maar t werkt ! :)

Aangezien ik met een pivot-tabel werk en wellicht fillers de VO in de war brengen heb ik een IF-statement toegevoegd als unique-ID leeg is.

=IF(G13="";IF(AND($N$12>=ISOWEEKNUM(INDEX(PLAN[Start date];MATCH(B13;(PLAN[Device]);0)));$N$12<=ISOWEEKNUM(INDEX(PLAN[End date];MATCH(B13;(PLAN[Device]);0))))=TRUE;"CAT");AND($N$12>=ISOWEEKNUM(INDEX(PLAN[Start date];MATCH(G13;(PLAN[unique-id]);0)));$N$12<=ISOWEEKNUM(INDEX(PLAN[End date];MATCH(G13;(PLAN[unique-id]);0)))))

Op deze manier krijg ik TRUE-FALSE-CAT resultaat en geef ik CAT een ander kleurtje :)

Erg goed van je!
 
Dat is goed om te horen.. graag gedaan
 
dit wordt leuk bij een jaarovergang !
je referentie dagen zijn zaterdagen en je werkt met isoweek ???
 
Laatst bewerkt:
Nee ik was blijkbaar toch iets te vroeg om te juichen :)
Zie document in bijlage.

Rij 3 zou ook vanaf week 5 grijs moeten zijn.
Enig idee? (het zal mss iets kleins zijn maar ik zie t even niet meer :))
 

Bijlagen

  • test-document.xlsx
    17,7 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
inderdaad, nu wel !
zie bijlage
voeg aan je tabel de maandag van je 1e week en (betwistbaar) de zondag van de laatste week toe (zou eigenlijk ook de maandag mogen zijn, want er wordt toch enkel met de maandag gewerkt).
Maak dat de draaitabel die vervolgens ook toont, desnoods verberg je die kolommen voor het oog.
Daarna is het gewoon kwestie van deftig afwerken, alleen nu kijkt hij voor de landen max 20 rijen omlaag, is dat realistisch of moet dat bv. 100 zijn ?

haakjes een beetje anders in AA4
Code:
=ALS($N4<>"";--(MEDIAAN($Q4;$R4;AA$1)=AA$1);--(SOM.ALS(VERSCHUIVING($M4;1;;20;);$M4;VERSCHUIVING(AA4;1;;20;))>0))
 

Bijlagen

  • Kopie van test-document-1.xlsx
    25,9 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Dag Cow18

Bedankt!
Als ik nu de collapse gebruik dan verdwijnt ook de grijze balk?
 
logisch toch !
Er staan geen landenrijen meer onder.
Je zou die rijen dan eventueel (met VBA) moeten verbergen ipv dichtklappen.
 
Dat klopt, in je voorbeeld is het logisch echter, de opzet van deze vraag is net dat de grijze balk altijd zichtbaar dient te zijn als er een activiteit is binnen zn categorie.
 
Dan moet de opzet anders, tijd voor plan B ..., maar dat is eventjes niet voor mij, toch niet nu.

Toch nog eventjes nagedacht, het 3e lid van die als(...), waarin je dus per land kijkt, als daar een deftige somproduct van gemaakt wordt, dan is het klaar.
Toch een grote MAAR !!!
Met die somproducts kijk je dan naar alle ES of FR, maar veronderstel dat je in je draaitabel ook nog een keer, met een slicer, zou affilteren op "Apple", dan ga je toch de mist in, want dan blijft hij toch nog de orange en de bananas meenemen.
Dus respekteer deze beperkende voorwaarde.
 

Bijlagen

  • Kopie van test-document-1.xlsx
    30,5 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
@Cow18

Bedankt voor je denkvermogen.
We zijn er idd nog niet want de filters gaan worden toegepast (ben niet de enige die dit gaat gebruiken)
de match in bovenstaand document (mn edit 17:06) zou gewoon niet mogen stoppen met zoeken als eerste waarde werd gevonden en dient ieder gevonden match te controleren.
Uiteindelijk wil ik ook niet enkel groen of grijs gebruiken in VO maar komen hier kortingen % in van de aanbieding om zo een lifecycle overzicht weer te geven van het product, en dit voor land/campagne enzo.
 
Laatst bewerkt:
Dan wordt het VBA.
in een eerste stap zet je overal die formule neer, enkel dat stuk met die mediaan. Die resulteert in een 0 of een 1.
Daarna laat je VBA daar subtotalen van maken, zoals ik nu begrijp, nu nog enkel per land, maar straks nog per ... .
Die schrijf je weg als waarde.
Vanaf dan mag je open en dichtklappen, no problem.
En bij een draaitabel-vernieuwen herhaal je dat proces.

Maar je moet eerst zelf uitvogelen waar je straks wil landen, dus ik wacht voorlopig af.
Of misschien nog een hulplijn inschakelen, die PQ-boys weten misschien nog een handige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
toch nog een nieuwe poging met slicers en VBA, waarbij de voorwaardelijke opmaak nog maar voor de laatste 2 niveaus er in zit.
 

Bijlagen

  • Kopie van test-document-1.xlsm
    67,5 KB · Weergaven: 15
Thanks @Cow18
Zou liever niet met VBA werken, heb zelf ook nog vanalles (met beperkte kennis) geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar :(
De zoekfunctie zou dus gewoon niet mogen stoppen bij eerst gevonden resultaat en zou dus als het ergens in die 'week' een TRUE zou vinden het altijd die TRUE moet overnemen.
 
ok, maar dan kan ik je niet veel verder helpen.
Met formules wordt dat nogal iets bewerkelijks.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan