Oude pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudike6

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
345
Hallo allemaal, ik heb een oude PC en weet er niet zoveel van maar hij start niet meer op.. Ik weet wel dat ie WinXP heeft. Als ik em aanzet geeft hij het bekende scherm aan dat hij niet goed is afgesloten. Dan kies ik windows normaal starten(heb alle andere dingen ook al geprobeerd) en dan krijg ik het opstartscherm te zien met het windows logo en de balk eronder. Dan crasht ie en start weer op en krijg ik het scherm weer dat ie niet goed is afgesloten. Hoe fix ik dit? Is er een opstartschijf nodig?(heb ik trouwens niet)
 
Laatst bewerkt:
Wat gebeurt er als die crasht? Blauw scherm?
 
maxresdefault.jpg
Als ik dat scherm krijg stopt ie ermee.. Alles geprobeerd. Ook veilige modus.
 
Ja, een goed gemaakt en dus opstartbaar schijfje van Windows XP setup. Al dan niet een originele. U gaat eerst eens naar de BIOS instellingen. Voordat Windows zou starten komt meestal onderaan te staan welke toets u moet indrukken en als het scherm zwart blijft dan herhaaldelijk op Del en F1 drukken.

Verander (op het tweede tabblad meestal) de opstartvolgorde zo, dat de computer opstart vanaf CDRom of DVD, waar dus de Windows XP installatiebestanden op staan en met schijfje dan geplaatst in de drive. Let er op dat dit station ook actief is, dus niet grijs of zonder + er voor. De harde schijf moet als tweede in de lijst van "boot order" staan. Kijk of de systeemtijd en datum de juiste is. Sla het op in de laatste tabbladen en start de computer opnieuw op. Ga meteen terug in de BIOS en kijk of de instellingen bewaard zijn gebleven want anders is de 3 Volt knoopcel batterij leeg (8 voor 1 Euro bij Action).

U laat de computer dan verder opstarten en bij Druk op een toets om op te starten vanaf CDRom/DVD druk u op een toets. Laat de installatie lopen en gebruik niet de Repareren toets. Voordat de installatieopties komen zou Windows de bestaande Windows installaties moeten onderzoeken en opstartproblemen ermee verhelpen. Daar komt dan ook een melding van, in de zin van "start de computer opnieuw op." Druk dan niet op de toets om op te starten vanaf CDRom. Als dit niet lukt dan heeft u de twee meest voor de hand liggende dingen geprobeerd en is er misschien een probleem geweest waarmee de computer destijds werd weggezet. Bedenk dat een Windows 10 al voor Euro 20 op Marktplaats te koop is en XP haast niet meer gebruikt wordt. Voor Windows 10 moet de computer op kunnen starten vanaf USB stick (Other devices), van minimaal 8 Gb. Er zijn nog wat andere systeemvereisten maar als de harde schijf heel oud is dan valt die nog wel te verwisselen voor iets wat beter bruikbaar is.
 
Ja, een goed gemaakt en dus opstartbaar schijfje van Windows XP setup. Al dan niet een originele. U gaat eerst eens naar de BIOS instellingen. Voordat Windows zou starten komt meestal onderaan te staan welke toets u moet indrukken en als het scherm zwart blijft dan herhaaldelijk op Del en F1 drukken.

Verander (op het tweede tabblad meestal) de opstartvolgorde zo, dat de computer opstart vanaf CDRom of DVD, waar dus de Windows XP installatiebestanden op staan en met schijfje dan geplaatst in de drive. Let er op dat dit station ook actief is, dus niet grijs of zonder + er voor. De harde schijf moet als tweede in de lijst van "boot order" staan. Kijk of de systeemtijd en datum de juiste is. Sla het op in de laatste tabbladen en start de computer opnieuw op. Ga meteen terug in de BIOS en kijk of de instellingen bewaard zijn gebleven want anders is de 3 Volt knoopcel batterij leeg (8 voor 1 Euro bij Action).

U laat de computer dan verder opstarten en bij Druk op een toets om op te starten vanaf CDRom/DVD druk u op een toets. Laat de installatie lopen en gebruik niet de Repareren toets. Voordat de installatieopties komen zou Windows de bestaande Windows installaties moeten onderzoeken en opstartproblemen ermee verhelpen. Daar komt dan ook een melding van, in de zin van "start de computer opnieuw op." Druk dan niet op de toets om op te starten vanaf CDRom. Als dit niet lukt dan heeft u de twee meest voor de hand liggende dingen geprobeerd en is er misschien een probleem geweest waarmee de computer destijds werd weggezet. Bedenk dat een Windows 10 al voor Euro 20 op Marktplaats te koop is en XP haast niet meer gebruikt wordt. Voor Windows 10 moet de computer op kunnen starten vanaf USB stick (Other devices), van minimaal 8 Gb. Er zijn nog wat andere systeemvereisten maar als de harde schijf heel oud is dan valt die nog wel te verwisselen voor iets wat beter bruikbaar is.
Wow, heel erg bedankt voor het lange bericht. Hier kan ik wat mee. Alleen.. Ik heb geen opstartschijfje. Hoe kom ik daaraan? Kan ik er een zelf maken?(heb een laptop die kan cd branden)
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen, bedankt voor jullie reacties. Helaas moet ik meedelen dat de pc niet meer opstart. Ik heb er nog niks aan gedaan bijv. met een opstartschijfje enzo maar hij is dus kapot. Hij doet niks meer. Ik doe de stekker erin, en druk op de aanknop maar geen reactie. Over en klaar. Er branden wel nog enkele lampjes maar doet niks..
 
Idd niet goed te zien.
Je kunt ook ff de draadjes in de kast met elkaar verbinden of het daar aan ligt.

Heb je met die PC nog een specifiek doel om er energie in te steken?

Anders: Mss heeft iemand er nog een op de zolder staan?
Sommige kringlopen bewaren er een paar voor mensen die software hebben die alleen op XP past. Prijs van zo'n oude bak is <<10 euro en dan krijg je soms PS2 muis en keyboard erbij....
 
Wat ik dan doe dat is sowieso open maken en het batterijtje er uit halen. Deze heeft 3 Volt dus een batterijmeter voor 1,5 Volt zou tot het einde moeten uitslaan en anders deel je de lezing door twee. Een voltmeter kan beter 3 Volt laten zien. Mijn PC maakt de knoopcel batterij niet half leeg maar mijn ervaring is dat oude computers deze helemaal leeg zuigen en wat de computer dan nog deed kan restspanning geweest zijn.

Als het dat niet is dan moet in ieder geval de ventilator van de processor makkelijk rond kunnen gaan.

Een voeding kan je controleren met een voedingtester stekker. Deze heeft rijen met lampjes en kost haast niets op eBay.com maar de levertijd zal tegenvallen. Behalve de voeding heeft ook het moederbord een stroomvoorziening, dit zijn bij een oudere computer de kleine tonnen met een in drieën gedeelde bovenkant. Dat zijn condensatoren of stroomverdelers. Ze mogen geen bol staande bovenkant hebben en de hulsjes moeten vast zitten. Let er wel op dat condensatoren spanning nog even vast houden en berucht zijn voor de schok die je er nog van kan krijgen.

Dan zou ik na inspectie van kabels en stekkers en soldeerverbindingen de onderdelen uitbouwen tot, proefondervindelijk, de computer het weer doet. Zou je denken dat het aan de Aan knop zou kunnen liggen (waarom startte de computer dan op tot Windows kwam en stopte die toen) dan kan je de twee kleine pennen ervan vinden in de groep met aansluitingen voor het voor-paneel en er af peuteren en deze even kortsluiten om aan te zetten. Denk er aan dat je nooit een niet geïsoleerd draadje, van bijvoorbeeld een paperclip, tussen de vingers houdt wanneer de draadje een klein vonkje kan trekken want deze gaat over de oppervlakte en zal je dan voelen.

Mijn weddenschap is op de BIOS batterij, dat deze helemaal leeg is. Jammer dat je daarmee nog niet verder gekomen bent hoewel ik best een behoorlijk aantal kabouters ken.
 
Hallo Alfred 2, bedankt voor je bericht. Ik begrijp het niet helemaal maar dat zal wel aan mij liggen. Ik denk inderdaad dat het aan de aanknop ligt want ik had er wel eens meer probleempjes me. Gisteren deed de pc het nog wel. Ik weet ondertussen dat het een Fujitsu Siemens is maar denk dat je er niet veel aan hebt. Misschien doet de pc het morgen wel. Ik laat nog wel van me weten.
 
Hallo

Dit filmpje is perfekt om als voorbeeld te gebruiken hoe het niet te doen....

Beeld schud veel te veel , en op de hoop toe veel te donker.

Had je dit filmpje gepost op 1 april , had ik kunnen denken dat het een grap was ....


Desondanks toch een poging.

Lijkt mij een medion p.c. te zijn.

Mocht dit zo zijn , inderdaad b.i.o.s. batterijtje controleren , of gewoonweg vervangen , kost 2x niks (action , CR2032)

Is meteen ook de b.i.o.s. gereset , een "gecrashte" b.i.o.s. was veel voorkomend in het x.p. tijdperk. (nu trouwens ook nog)

Zeker ook de voeding controleren op zijn uitgangsspanningen d.m.v. multimeter.

De ideale manier om een geschakelde voeding te doen sneuvelen , is deze zoals in het schuddende filmpje , deze heel snel in/uit te schakelen.

Eventueel aangesloten h.d.d.'s , etc... zijn hier uiteraard ook niet echt blij mee.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.


p.s.

"Ik denk inderdaad dat het aan de aanknop ligt want ik had er wel eens meer probleempjes me. "

Kan ook een symptoom zijn dat deze voeding al bergafwaarts aan het gaan was (defekte condensatoren)

Moeilijk opstarten is dan een veel voorkomend symptoom ....

Truukje --> deze een beetje opwarmen d.m.v. haardroger.



Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo, ja zou kunnen dt het een medion pc is. Van Fujitsu Siemens. Dat met die haardroger ga ik proberen. Ik maak me pc liever niet open. Ben niet andig in dat soort dingen
 
Hallo

Is misschien wel het ideale moment / toestel om iets bij te leren.

Uiteraard aan u de keus.

Peter
 
Ik maak me pc liever niet open. Ben niet andig in dat soort dingen
Iedereen kan een schroevendraaier vasthouden en gebruiken om een zij-paneel eraf te halen.
Daar hoef je niet handig voor te zijn, kwestie van 2 of 3 schroeven verwijderen, meer is het niet....
 
Opstartschijfje met Linux maken en daarmee opstarten.

Of inderdaad als je denkt dat hij nu eht overleden is, maak hem eens open en kijk hoe het allemaal zit. Leer je enorm veel van!
 
Is het niet een idee om gewoon nieuwe dingen erin te zetten? Zoals een nieuwe harde schijf en processor en nieuwe bios batterijen?. Ik stuur binnenkort een foto van de pc. Misschien hebben jullie er wat aan. De koeler was nog gewoon goed de laatste keer dat ik hem startte. Trouwens, ik kreeg em niet open met de schroevendraaier...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan