Format

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Ik wil een partitie, waar een oude versie van W10 opstaat, formatteren, maar dat lukt niet. Wat te doen?
 
Wat lukt er niet?
Wat gebeurt er?
 
Ik heb mijn W10 opnieuw geinstalleerd en staat op de C-schijf.
De oude W10 staat nog op een partitie (d-schijf)
Ik wil die d-partitie fragmenteren zodat ik weet een lege partitie heb.
 
Fragmenteren -> Defragmenteren

Dat is totaal wat anders dan formatteren.
 
Kan je iets duidelijker zijn.Ik wil gewoon die partitie helemaal schoon hebben, zodat ik hem ergens anders voor kan gebruiken.
En hoe te doen?
 
Laat eens een screenshot van schijfbeheer zien, mijn vermoeden is dat op die partitie de bootbestanden staan en dan zal Windows die niet willen formatteren.
Als je die weg haalt zal Windows niet meer booten.

En die D: staat op dezelfde schijf?

Of overnieuw beginnen en tijdens de installatie eerst die partitie verwijderen in de geavanceerde schijfopties.
 
Kan je iets duidelijker zijn.Ik wil gewoon die partitie helemaal schoon hebben, zodat ik hem ergens anders voor kan gebruiken.
En hoe te doen?
Dat is dus formatteren, wat je al noemde.
Maar met een 'lukt niet' kunnen we weinig. Dus wees zo specifiek mogelijk.
 
Ik zal het uitleggen:
Ik heb een SSD schijf in 2 partities gedeeld. Op de ene staat Windows 10 en de andere data. Omdat ik wat problemen had met mijn PC heb ik Windows opnieuw geinstalleerd. De nieuwe insrallatie werd op een andere partitie gezet en heb dus Windows op beide partities. De nieuwe staat nu op C en de oude op D.
Die D partitie wil ik nu leeg maken en voor andere data gebruiken, maar dat lukt dus niet.
In de bijlage een print screen.Bekijk bijlage 356663
 
Je bijlage is niet zichtbaar.
En wat al eerder gezegd is, dan staat waarschijnlijk voor je nieuwe Windows installatie de boot sectie op de D: schijf.
Die kan je dan niet formatteren omdat Windows die in gebruik heeft.
 
Hier is de goede bijlage.
 

Bijlagen

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    18,2 KB · Weergaven: 28
Daar is dus duidelijk te zien dat de D: schijf je systeemschijf is.
Uiteraard kan je die dan niet formatteren.
 
Ik zei het verkeerd.Ik heb 2 SSD schijven.Op de ene (C) staat nu de besturing en op de andere (die gedeeld is) staat de oude.
Dus D kan helemaal schoon gemaakt worden.
 
Er is al eerder gevraagd wat je bedoelt met "lukt niet".
Dus, wat wordt er gemeld als je de opdracht geeft om die D: schijf te formatteren?
 
Ik krijg de melding:
Kan het formatteren niet voltooien.
 
Dan lijkt jouw bootsector op de andere schijf te staan?
Vandaar jouw foutmelding.

Mijn idee: ik denk dat je Windows op C gezet hebt terwijl de andere schijf nog aangekoppeld was?
Dat kan.. mis gaan zoals hier lijkt te gebeuren.

Ik vrees dat je de andere schijf los moet gaan koppelen ne een complete nieuwe installatie uit moet voeren.
 
Plaats liever een schermafdruk.
Maar het zal dus niet gaan omdat die schijf door Windows in gebruik is.

Edit:
Wat route99 zegt dus.
 
Laatst bewerkt:
C kan ik dus ook niet formatteren.
Als ik nu Windows opnieuw ga installeren, waar moet ik dan op letten, dat Windows op C komt en dat D leeg wordt?
 
Uiteraard kan je C: niet formatteren, daar staat Windows zelf op en de boot gegevens op D:.
Koppel schijf 0 los en start de PC van je Windows installatie medium.
Installeer dan Windows.
Als dat gereed is sluit je schijf 0 weer aan en kan je er mee doen wat je maar wil.
 
Ik wil Windows op C (vanwege de ruimte) en D schoon, maar hoe krijg ik D losgekoppeld?
 
Die D: is geen schijf maar een partitie op schijf 0.
Daar zeg ik dat je schijf 0 los moet koppelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan