• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Uitzondering op verschuivingsformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bloem33

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2021
Berichten
36
Goedemorgen,

Ik ben opzoek naar een oplossing om activiteiten die door verschuiving op een zondag uitkomen in mijn planning, automatisch door te zetten naar de maandag. Ik heb van iemand al de tip gekregen onderstaande formule toe te passen, maar dit is mij nog niet gelukt.

=WORKDAY.INTL(......)


Mijn planning bestaat uit 3 delen

1. Formule gedeelte in relatie tot vertragingen
2. Huidige planning
3. Planning met verschuivingsformule. Dus de planning zoals deze er uitziet na invoer van vertraging.

Het makkelijkste zou zijn de zondagen er helemaal uit te halen, maar op dat er soms met uitzondering wel activiteiten zijn op zondag, moet deze blijven staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik wordt een beetje duizelig van die sheet als ik er te lang naar kijk, dus heb enige aanvullende informatie nodig om hopelijk snel tot een eindresultaat te komen.

Waar staat de begindatum, waar staat de vertraging, wat moet er bij de datums komen te staan.
 
bloem, alle zondagen zijn al leeg gehouden door de planner. dus er hoeft niets te gebeuren.

geef eens een duidelijk voorbeeld met een heel klein opzetje en laat eens zien wat er moet gebeuren.
bvb als de zo en de ma vol geplant zijn waar moet dan die zo heen?
en kunnen er ook meerdere getallen op 1 dag voorkomen?
en is vba een optie?
en welke excel gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Hi Alex,

Bedankt voor je reactie!

De bovenste planning is nogmaal gesproken verborgen voor de lezer. Deze heb ik voor jou open gezet, zodat je kan zien hoe ik de sheet heb opgemaakt.

De vertraging word ingevoerd in de de middelste planning Kolom C, ik heb er nu een vertraging van 3 dagen ingezet. Je ziet dan dat de activteiten ( C.01-117, C.02-117, C.03-117, C.04-117) in de onderste planning 3 dagen opschuift.

Waar ik naar opzoek ben is dit opschoeven te doen, maar daarin de zondagen uit te sluiten.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze uitleg. Ik heb het bestand nog een keer geupload met daarin de vertraging
 
deze bijlage had ik in de vorige vraag ook al gezien en ik had, net als Alexcel, zoiets als, oei oei oei, wat een opzet, bekijk het maar.
Die formule moet je ergens links bij je gegevens hebben, met een startdatum, je aantal werkdagen etc en dan rechts daarnaar verwijzen.
Dit is een onwerkbare kleurboek !
 
bloem, geld die verschuiving voor je hele kalender? hoe geef je aan vanaf waar hij begint?
ps ik zie in je voorbeeld geen getallen staan in de C kolom.
extra vraag: schuift alles zoveel mogelijk in elkaar of schuift alles er na evenveel op?
is het de bedoeling dat de verschuiving in de bovenste tabel aangegeven wordt? dan heb je gelijk een startdatum van de verschuifing.
 
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester,


Klopt, de in de actuele planning staan geen activiteiten gepland op zondag.

In deze planning zullen we regelmatig te maken hebben met vertragingen, die eigenlijk altijd handmatig worden opgeschoven. Dit is uitermate tijdrovend en fout gevoelig. De bijlage die je ziet is een gedeelte van de daadwerkelijke planning, want deze is in het echt veel groter. Ik ben dus opzoek gegaan naar een oplossing vertraging automatisch in te voeren. Dat is in zeker zin gelukt. Met een verschuivings formule kan in nu in Kolom C aangeven hoeveel vertraging een activiteit heeft. Je ziet na het invoeren van deze vertraging in het onderste gedeelte de planning automatisch opschuiven. het bovenste gedeelte is voor de lezer normaal gesproken verborgen, maar ik heb deze in het werkblad opgegezet, zodat je kan zien hoe deze is opgemaakt.


Laten we voor het gemak zeggen dat kolom B een soort activiteit aangeeft en de nummertjes in de planning geven aan op welke huisjes dit moet worden uitgevoerd.

Stel nu dat de activeit C.02-117 (B26) 2 dagen vertraging op loopt. Dan voer ik een vertraging in in kolom C. Het reslutaat zie je dan in de onderste planning. Alle activiteiten van C.02-117 schuiven automatisch 2 dagen op. Maar huisje 3 staat nu gepland op een zondag, een dag waarop niet gewerkt wordt. Als dit gebeurd, moet ik alsnog de hele reeks handmatig corrigeren. Ik heb dus opzoek naar een oplossing de activeiten, die door verschuiving op een zondag terecht komen, automatisch te verschuiven naar de maandag.
 
Bloem, als er een planning door vertraging op zondag uitkomt moet dan alles daarna weer 1 dag opschuiven?
en je geeft niets aan over mogelijk in elkaar schuiven van de werkdagen.
en je geeft niets aan over vba en over je excel versie.
ergens moet het standaard aantal werkdagen voor een kraan voor een huisje bekend zijn. waar staat dat?
 
Laatst bewerkt:
Hi Sylvester,

Sorry ben

Bloem, als er een planning door vertraging op zondag uitkomt moet dan alles daarna weer 1 dag opschuiven? Ja, alles moet inderdaad gewoon doorschuiven. Ze hebben een vooraf bepaalde volgorde van uitvoering. Vandaar dat de nummer is de planning oplopen.

en je geeft niets aan over in elkaar mogelijk in elkaar schuiven van de werkdagen. Nee, het inelkaar schuiven van werkdagen kan niet. Of is niet gewenst

en je geeft niets aan over vba en over je excel versie. Versie 365

ergens moet het standaard aantal werkdagen voor een kraan voor een huisje bekend zijn. waar staat dat? Ik begrijp deze vraag niet helemaal. De activiteiten zijn zeer uit eenlopend. Sommige activiteiten zijn 1 werkdag per huisje, sommige meerdere werkdagen per huisje. Men werkt van maandag tot zaterdag (met een enkele zondag als uitzondering)
 
je zou denken dat een project als het ware 12 fasen omhelst, waarbij niet iedere dag doorgewerkt wordt, dus blanco dagen onderweg of een fase wel meerdere dagen kan duren.
Je bovenste gedeelte is dus gewoon handmatig ingevuld, volgens het oog van de meester, maar is voor excel totaal onvoorspelbaar.
Nu wil je (vanaf vandaag ?) een project x dagen uitstellen, dacht ik begrepen te hebben.
Dan moeten alle voorliggende zaken toch niet verschoven worden ?
Wat je vraagt is chaotisch, onduidelijk, ... .
 
Hi Cow18,

Het bovenste gedeelte is niet handmatig ingevoerd, het middelste gedeelte wel. Het bovenste gedeelte is normaalgesproken verborgen en staat in relatie tot de vertraging die je per activiteit invoer in kolom C.
Voorgaande activiteiten wil ik niet opschuiven, maar dit ondervang ik door het bovenste gedeelte te beinvloeden. Daar kan ik bepalen tot waar ik de reeks wil beinvloeden met de vertraging.

Steeds als ik een nieuwe update maak, plak ik vervolgens de aangepast planning (het onderste gedeelte) weer in het midden. Vanaf dat moment is dat dus de huidige planning.
 
Mijn vraag
Ik heb een verschuivingsformule toegepast, maar daarin wil ik de zondagen uitzonderen. Hoe doe ik dat?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ecxel 365

Beste alle,

Ik heb al een aantal reacties mogen ontvangen. Aller eerst ontzettend bedankt voor de moeite met mij mee te kijken. Gezien jullie reacties, is mijn vraag blijkbaar lastig over te brengen. Excuus daarvoor. Ik zal hieronder nogmaals een poging doen een duidelijk verhaal te schetsen. Ook heb ik wat extra aantekening gemaakt in het voorbeeld werkblad in de bijlage.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In mijn werkblad heb ik een planning staan. Het is een planning met verschillende activiteiten (kolom B), die activiteiten zijn op verschillende huisjes gepland, deze huisje zijn aangegeven met nummers in de planning.

In werkelijkheid is het werkblad nog veel groter dan het voorbeeld in de bijlage. Elke activiteit heeft zijn eigen specifieke kleur.

Op vrijdag 30 april staat activiteit C.02-117 gepland op huisje 1.
Op zaterdag 1 mei staat activiteit C.01-117 gepland op huisje 1.
Etc.

Nu hebben we regelmatig te maken met vertragingen en moeten alle activiteiten handmatig worden opgeschoven. Dit is tijd rovend maar ook foutgevoelig. Om dit te automatiseren heb ik een verschuivingsformule toegepast, waardoor er nu 3 planning onder elkaar zijn komen staan.

Het middelste gedeelte DEEL B is de daadwerkelijke planning zoals die vandaag is. In kolom C de mogelijkheid vertragingen in te voeren. De vertraging staat in relatie met het bovenste gedeelte van het werkblad DEEL A . Dit gedeelte is normaal gesproken voor de lezer verborgen. Deze gebruik ik om de duur van de vertraging te kunnen beïnvloeden. Zodat ik er bijvoorbeeld voor kan kiezen maar een gedeelte van een reeks te vertragen. Zonder dit te beïnvloeden schuift de activiteit bij het invoeren van een vertraging in zijn geheel op.

Na het invoeren van een vertraging, is de uitkomst daarvan zichtbaar in de onderste planning DEEL C. Je ziet daarin de de activiteiten volgens de ingevoerde vertraging zijn opgeschoven. De aangepaste planning (DEEL C) wordt vervolgens gekopieerd en geplakt over DEEL B en is vanaf datum moment de huidige planning.

Het probleem is dat er bij vertraging ook activiteiten op zondag komen te staan. Deze zou ik graag willen kunnen uitzonderen.

Dus stel, ik heb een activiteiten reeks in mijn planning waar een vertraging op komt van 2 dagen. Een huisje met geplande activiteiten op vrijdag, heeft door deze vertraging nu ineens een geplande activiteit op zondag staan. Dit is een niet werkbare dag.

Ik ben dus opzoek naar een oplossing, die de zondagen herkent als niet planbaar en de opdracht automatisch door zet naar maandag. En dus ook de maandag gebruikt om de vertraging op de rest van de reeks verder te berekenen.

Ik ben er al door iemand op gewezen, deze formule toe te passen, maar het lukt mij niet dit ook toe te passen =WORKDAY.INTL(...........)

Wie kan mij helpen met dit vraag stuk.


Mocht deze uitleg toch niet voldoende zijn, dan wil ik jullie toch ontzetten bedankt voor de genomen moeite!!!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Planning Help.xlsx
    161 KB · Weergaven: 24
in vba is het eenvoudig op te lossen.

maar je geeft niet aan of vba een optie is voor jouw
 
vba is de programeer taal die "achter" excel aanwezig is.
hier in is veel meer mogelijk dan in "puur" alleen de standaard Excel formules .
 
Hi Sylvester-ponte,

Ik heb even gegoogeld wat je bedoeld. Hier zou inderdaad mijn oplossing kunnen liggen. Maar ik ben helaas niet zo ver in Excel om dit dan direct op mijn planning toe te passen. Zoals ik het zie heb je daar toch wel wat meer Excel-kennis voor nodig.

Maar toch bedankt, voor de tip
 
enkel nog maar voor de rijen 45-50.
De gele rij telt het aantal zondagen sinds het begin van je rooster en dat werkt cumultatief op je vertraging, is mijn idee (?).
Dus in de 3e week (bv. kolom R) zijn er al 2 zondagen geweest en moet je naast je vertraging nog 2 extra zondagen bijtellen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Planning Help.xlsx
    160,2 KB · Weergaven: 31
andere benadering : de vertragingen zijn de "v"tjes in jouw grijze cellen. die vul je met de hand in. de formule is een udf. je kan hem net zo gebruiken als een normale excel function
je moet voor de datums en de vertragingen hele rij selecteren.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Planning Help Forum II sp 1.xlsm
    160,3 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
oei, nog een vroege vogel.
n de D-kolom is je formule zwart, vanaf de volgende kolom is die grijs.
Is dat als het ware omdat het een matrixformule of zoiets is?
 
gebruik jij excel 365 ?
het is een matrix formule. in 365 merk je daar niets van als je de eerste cel invult wordt automatisch de oplossing voor die rij ingevuld.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan