intranet beginnen

Status
Niet open voor verdere reacties.

barendrecht82

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2013
Berichten
230
Hoi,

Wellicht is de topic al besproken, alleen kan ik het niet vinden.

Ik wil graag een intranet opbouwen (liefst gratis) en ik zou graag willen weten welke stappenplan ik kan toepassen en welke applicaties/programma's te gebruiken zijn

thnks
 
Wie is je doelgroep, hoe groot is die en mag iedereen alles zien of juist niet....en welke functionaliteiten wil je erop hebben en welke denk je nu al aan voor de nabije toekomst?

Basisvragen zijn het en experts weten er vast nog meer.
Pas dan kun je eigenlijk pas verder gaan. Het lijkt me zeer sterk de keuze te bepalen van waar je mee aan de slag wilt.
 
Laatst bewerkt:
-Doelgroep zijn medewerkers inlichten en dat medewerkers stukken kunnen downloaden (PDF) of aanklikken en lezen.
-stukken die zichtbaar worden zijn verjaardagen telefoonnummers enz..
-gaat om een kleine groep van max 10 man. Is niet zo dat de site dan zwaar belast wordt.
 
En iedereen mag alles (in)zien? Dus ook manager/directie documenten? Of komen die er nooit op wat "men" niet mag zien?
 
alles wat er opgezet wordt mag door iedereen gezien worden binnen de organisatie.
 
Ik zou zeggen: Maak een website, en zet een webserver op en zorg dat je de boel goed afschermt.

En als deze niet buiten internet mag worden gezien, maak binnen de DNS van je eigen bedrijf een record aan die je naar je webserver verwijst, en bereikbaar maakt via www.jouwbedrijfsnaam.local. Mensen die voor de zaak thuiswerken zullen hopelijk toch een VPN gebruiken om op het bedrijfsnetwerk te komen? En dan kan dit ook voor je intranet-site.

Mag die wel via het internet bereikt worden, zorg voor goede afscherming. Misschien is het handig om te vertellen hoe je je bedrijfsnetwerk nu hebt opgebouwd.
Heb je een domainserver? Heb je een Active Directory?

Een belangrijk dingetje: Als je bestanden opslaat, doe dat dan ALSJEBLIEFT buiten de webroot, en laat mensen authenticeren op ze op te halen.
Ik heb al vaker gezien dat hele CV's en facturen open en bloot te vinden zijn, waarmee je weer gedoe krijgt met het AP. Wil je sowieso niet.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt nodig:
hardware: een server
software: webservice met php + een file applicatie

De software zou kunnen bestaan uit Xampp + Responsive FileManager
 
Ik heb weinig ervaring met Sharepoint, maar je kan het prima inzetten als Intranet.
 
Ik wil graag een intranet opbouwen (liefst gratis)
Hmm, gratis SharePoint?
Als je een zakelijk of enterprise 365 pakket hebt dan is SharePoint inbegrepen in de prijs.

Je kan naar alternatieven kijken voor SharePoint

update. Er zijn oplossingen met een 'gratis plan' maar die zijn beperkt in mogelijkheden.

update. Als het een abo mag zijn kan je ook kijken naar de Google Workspace (= Google Docs maar dan uitgebreid met o.a. conference, sharing en teamwork)
 
Laatst bewerkt:
Op de Wiki pagina staat een overzicht. Daar staan ook de open source varianten bij.
Meestal gratis qua software maar niet qua support.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intranet_portal

Je zou ook kunnen kijken of er voor CMS software als Joomla en Wordpress, je een gratis of binnen het budget passende template kunt vinden waar voldoende functionaliteiten op zitten die het Intranet waardig maken.
Heb me in die tak nooit verdiept, Google is your friend.
Edit: OpenAtrium in die lijst is Dupral, een hele bekende, ook CMS.

Joomla en Wordpress zijn gratis te gebruiken. Lokaal prima te installeren en te onderhouden (door een beetje ervaren iemand).
 
Laatst bewerkt:
U hebt een server en een php-toepassing nodig om uw site te testen voor lokale tests.

Dat is allang geroepen. Lees voortaan even het topic voor je reageert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan