• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

index criteriumtype getal foutmelding

Status
Niet open voor verdere reacties.

FBV

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2021
Berichten
22
hoi

ik zag dat in het verleden iemand is geholpen met een prijslijst, echter kan ik de bijbehoren bestanden niet openen.

Ik werk met breedte en hoogtematen met als resultaat een prijs.
aangezien de breedte en hoogtematen dezelfde instelling hebben (getal) als de prijzen, krijg ik een conflict indien het getal groter is dan het zoekgetal.
K17 zou het resultaat moeten krijgen.

iemand een idee hoe dit op te lossen?
 

Bijlagen

  • functies testen.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 21
Wat wil je nu als uitkomst voor 932/2350? De waarde voor 1030/2400?
En wat moet eruit komen als de zoekwaarde groter is dan de maximum breedte/lengte?

Een paar combinaties met daarbij handmatig de gewenste uitkomst helpt wel bij het zoeken naar het juiste formule...
 
Laatst bewerkt:
De VERGELIJKEN() functie is nogal gevoelig voor de juiste sortering, als je -1 gebruikt dan moeten de waarden ook aflopend zijn gesorteerd

ik denk dat je de formule uit cel K16 kan aanpassen naar
Code:
=INDEX($A$1:$H$8;VERGELIJKEN($L$12;$A$1:$A$8;1)+1;VERGELIJKEN($K$12;$A$1:$H$1;1)+1)

dan vind de formule de waarden die 1 stap kleiner zijn dan het gewenste resultaat de plus 1 zorgt dan dat je op de juiste maat uitkomt
 
1: De zogenaamde getallen zijn tekst.
2: Bij criterium -1 moeten de getallen in aflopende volgorde staan.
3: Bekijk het bestand waarin ik van tekstgetallen echte getallen heb gemaakt en de volgorde heb omgedraaid bij -1 (geel).
4: idem maar nu met 1 als criteria maar oplopend gesorteerd (groen).

Geen idee welke van de twee tabellen de juiste moet zijn dus kan je kiezen.
 

Bijlagen

  • functies testen.xlsx
    11 KB · Weergaven: 29
De VERGELIJKEN() functie is nogal gevoelig voor de juiste sortering, als je -1 gebruikt dan moeten de waarden ook aflopend zijn gesorteerd

ik denk dat je de formule uit cel K16 kan aanpassen naar
Code:
=INDEX($A$1:$H$8;VERGELIJKEN($L$12;$A$1:$A$8;1)+1;VERGELIJKEN($K$12;$A$1:$H$1;1)+1)

dan vind de formule de waarden die 1 stap kleiner zijn dan het gewenste resultaat de plus 1 zorgt dan dat je op de juiste maat uitkomt


Deze werkt prima. het klopt inderdaad dat, indien de maat groter is dan 930, maat 1030 gekozen dient te worden. zo ook bij hoogtematen.
De gegevens zoals in mijn excelblad staan kunnen (vooralsnog) niet gewijzigd worden. De maat groter dan het maximum, geeft een foute verwijzing. Dat is prima.

Prima oplossing!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan