Word opslaan als. deel van de text

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Hallo.

Kan je in word ook een vba macro maken om een document op te slaan met bijv. een deel uit de text?
 
Bijvoorbeeld de bijlage opslaan met de tekst uit de 1e regel in het document.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.docx
    11,7 KB · Weergaven: 29
Ik vind jouw bestand bepaald geen voorbeeld van een representatief document. Je kunt er namelijk niks mee testen, en dat lijkt mij toch de bedoeling. Het antwoord van vena was uiteraard belachelijk kort door de bocht, want daar heb je geen drol aan. Maar jouw document helpt daar verder dus ook niet aan mee.
Om te beginnen: wat bedoel je met 'een deel uit de text'? Dat kan van alles zijn: een woord, een zin, een regel, een alinea, een pagina, een sectie.... Ik kan nog wel even doorgaan. Dus wat wil je nu eigenlijk?
 
Oké was idd niet zo handig van mij om een TE beknopt docu mee te posten.
In de bijlage een aangepaste.

Ik zou graag zien dat het bestand word opgeslagen met de 1e twee regels uit het document. Dat is dus de naam en straat met huisnr.
Rode teksten in het document.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.docx
    13,7 KB · Weergaven: 44
De eerste twee regels zijn niet hetzelfde als de eerste twee zinnen, of de eerste twee alinea’s. Bij dit soort vragen is het essentieel dat je duidelijk aangeeft wat de bedoeling is. Nu moet ik maar gokken dat je de eerste twee alinea’s bedoelt, want daar lijkt het op. Nu. Toevallig. Voor hetzelfde geld maak je een adres met één alinea en twee regels. En dan gaat de macro niet goed werken. Of, nog rotter, zet je het adres in één cel van een tabel. Of twee cellen in één tabel. Snap je waarom ik exact wil weten wat je nu echt wilt? :)
 
Maar ik heb dat toch rood gemaakt in het voorbeeld? Alleen de naam en het adres als variabele om de naam te geven in Save as...
 
Ja, maar zoals ik al zei: er zijn verschillende manieren om tekst op een nieuwe 'regel' te krijgen, en die hebben dus invloed op hoe je die tekst straks oppakt. Jammer genoeg pak jij nu nét die variant die heel lastig is te verwerken in een macro....

Kopregels.png

In je voorbeeldje heb je het adres samengesteld met Regeleindes. Dat is prima natuurlijk, omdat je dan van het adres één alinea maakt die je dan makkelijker kan positioneren mocht dat nodig zijn. Het is echter een beetje lastig om uit één alinea twee regels te halen En het is nog maar de vraag of je (of iemand anders natuurlijk) deze werkwijze consequent gaat toepassen of dat je de volgende keer een adres typt door achter elke adresregel op <Enter> te drukken. En dus alle adreselementen in een aparte alinea zet, met dus 3 alinea's voor het adres. Werkt net zo goed, en ziet er in de brief exact hetzelfde uit. En het is natuurlijk een stuk makkelijker om op <Enter> te drukken dan op <Shift>+op <Enter>.

Om weer op de macro terug te komen: in de macro is het niet zo moeilijk om twee alinea's te selecteren. Om uit één alinea twee régels te halen, vereist echter een andere aanpak. Je moet dus kiezen voor één vaste werkwijze. Vandaar dat ik nog even door blijf hameren op de gewenste werkwijze van adresopbouw. Anders heeft het geen zin om een macro te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan