hulp database

Status
Niet open voor verdere reacties.

research12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 apr 2021
Berichten
4
Hallo iedereen

Ik ga voor de eerste keer gebruik maken van Access voor historisch onderzoek.
(Veediefstal in de 18e eeuw.)
Ik kan wel wat hulp gebruiken met het opmaken van de relaties onderling.


-Ik ga uit van cases uit de 18e eeuw.

-Elke case kan meerdere dieven hebben, met elk hun inividuele data.

-Elke case kan meerdere gestolen dieren hebben, met elk hun individuele data.

-Maar er is geen relatie tussen verschillende dieven en verschillende dieren.
De dieren worden per case gezien en niet per dief.



Kan iemand me opweg helpen aub.

Bedankt alvast!
 
Maak eerst een tabel met personen (dieven dus), met alle gegevens die je wil bijhouden.
Maak vervolgens een tabel met dieren, en alle gegevens die hieraan verbonden zijn.
Maak een derde tabel met de cases. (Ik vermoed een nummer of zoiets)
Daarna een vierde tabel waarin je iets als een ID veld zet (dat kan autonummering zijn), een veld dat verwijst naar de cases en een veld dat verwijst naar de dieven. (zo kan je meerdere dieven aan hetzelfde case-nummer koppelen)
Nog een vijfde tabel eveneens met iets als een ID veld... dat mag ook een autonummering zijn. Een veld dat verwijst naar het case-nummer, en een veld dat verwijst naar de dieren.

In principe zou je de 4de en 5de tabel ook het ID veld kunnen weglaten, en werken met een samengestelde sleutel (de combinatie tussen casenummer en persoonsnummer -of diernummer).

5 tabellen dus (probeer het echt niet met minder), en dan heb je de basis van je project.
 
Bedankt Luc

Op het eerste zicht lijkt de databank goed zijn werk te doen.
 
Jammer dat luc niet aangeeft wat er in die tabellen moet staan; tabel 5 is voor wat bedoeld? Zelf kom ik (voorlopig) tot minimaal 4 tabellen. Dit dan gebaseerd op je vraag.

Relaties 1.png

De tabellen zijn minimaal aangemaakt; je zult vast nog wel meer gegevens hebben die je per tabel op wilt slaan, zoals verdere persoonsinformatie. Zelf zou ik de veestapel nog wat verder verdiepen; doorgaans heeft vee een eigenaar, en die zou ik dus in de persoonstabel opslaan. In dat geval wordt de tabel tDieven een andere, want een boer/eigenaar is in beginsel natuurlijk hetzelfde soort (mens namelijk) als een dief. Nog afgezien van het beginsel dat een boer/eigenaar van een dier ook best zelf dieren kan stelen, en aldus zelf ook een dief wordt :). Je zou dan de tabel tPersonen kunnen noemen, en een multi-value veld kunnen toevoegen om de status van de persoon aan te geven. Dus een selectievakje bij Dief als het een dief betreft, een selectievakje voor Eigenaar, en in het geval van een 'dubbelrol' vink je beide vakjes aan.
In de CaseDetails kun je dat dan verder wel benoemen.

Dit is dus een eerste opzetje, om je een idee te geven welke kant je op kan gaan.
 
De 4de tabel is om de dieven te koppelen aan de cases. Er kunnen dus 1;2 of zelfs 100 dieven zijn die samenwerken.
De 5de tabel is om de dieren te koppelen aan de cases. Er kan dus 1 dier gestolen zijn... maar men kan net zo goed een hele kudde stelen.

Door de opzet om de dieren te koppelen aan de cases, en niet gelijktijdig met de dieven te zetten, kan 1 dief 20 dieren stelen... maar kunnen ook 20 dieven één koe stelen.
Door de relaties die jij laat zien, moet je telkens 1 dief bij 1 dier zetten. Waardoor die dief bij een kudde net zo veel zou voorkomen als elk dier afzonderlijk.
 
Dat kan dus allemaal in één tabel, zoals je kunt zien in mijn opzetje. Er vanuit gaande dat één case (diefstal) meerdere dieven of dieren kan hebben, en dat kan je dus prima met één tabel oplossen. In dit geval kies ik dus voor twee velden met multi-value velden. Al ben ik daar in essentie verder geen voorstander van, maar ik zie geen meerwaarde in aparte tabellen. Omdat de diefstal zélf verder geen andere gegevens behoeft.
 
Eén van de mogelijkheden:

voorbeeld van persoonsrollen: dief/politie/waarnemer. Aangezien een dier maar één eigenaar kan hebben, wordt deze rol bij de attributen van de dieren (tblCattle) gezet. Dit zorgt ervoor dat het ingeven en onderhoud van de data niet nodeloos ingewikkeld wordt.
 

Bijlagen

  • CattleRustles.jpg
    CattleRustles.jpg
    69 KB · Weergaven: 29
Toch maar even een voorbeeld in elkaar gezet
Om het te gebruiken: open het hoofdformulier.

En je zal zien dat je daar om het even hoeveel dieren, en om het even hoeveel dieven kan invullen.
Dat krijg je denk ik toch niet klaar met minder dan 5 tabellen, vermits dieven wel een unieke tabel moeten krijgen, maar wel meerdere malen kunnen voorkomen.
Idem voor de dieren.
 

Bijlagen

  • Diefstal.zip
    37 KB · Weergaven: 16
En ik maar hopen dat TS zelf met een voorbeeldje zou komen.... Is toch veel leuker als de vraagsteller zélf wat probeert? Kan daarna altijd nog worden geknutseld aan dat voorbeeld. In het Excel forum hebben ze dat toch wat beter voor elkaar :d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan